Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy nabór na FRPA 2026 już ruszył! Świętokrzyskie na autobusowym starcie

infobus
25.11.2025 14:02
0 Komentarzy

25 listopada 2025 r. wojewoda świętokrzyski Józef Bryk ogłosił pierwszy w kraju nabór wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2026

Podobnie jak do tej pory postępowanie obejmujący zarówno umowy roczne, jak i wieloletnie. Samorządy mają czas na złożenie dokumentów do 5 grudnia 2025 r., czyli tylko niespełna półtora tygodnia. Na razie Ministerstwo Infrastruktury nic nie komunikacje o tej inauguracji oraz o wcześniejszej próbie reformy zapisów o Funduszu. Świętokrzyska procedura pokazuje, że wszystko zostaje po staremu.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy samorządy mogą składać wnioski w naborze FRPA na 2026 rok?
  2. Ile wynosi pula środków dla województwa świętokrzyskiego w tym naborze?
  3. Jaką maksymalną kwotę dopłaty można otrzymać do 1 wozokilometra?
Pierwszy nabór FRPA na 2026 ruszył. Świętokrzyskie odpala procedurę i
Pierwszy nabór FRPA na 2026 ruszył. Świętokrzyskie odpala procedurę

Znamy budżet

Nabór skierowany jest do organizatorów publicznego transportu zbiorowego wszystkich szczebli: gmin, powiatów, związków międzygminnych, związków powiatowo-gminnych, związków powiatowych oraz samorządu województwa. Szczegółowe zasady, formularze i wytyczne dostępne są w ogłoszeniu Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Jak podał ŚUW, w puli dla województwa świętokrzyskiego znalazło się blisko 56 mln PLN, co oznacza zwiększenie środków dla regionu i szansę na znaczące rozszerzenie siatki połączeń autobusowych. Szczegóły naboru, wnioski i dokumenty dostępne są na stronie: https://ir.kielce.uw.gov.pl/ir/fundusz-autobusowy/nabory-wnioskow/2026/31288,1FRPA2025-Ogloszenie-o-naborze-wnioskow-o-dofinansowanie-zadan-na-2026-rok-i-na-.html

Przypomnijmy, że zwiększenie puli do 1 mld PLN i wprowadzenie umów wieloletnich zmieniło sposób, w jaki samorządy patrzą na transport zbiorowy. W 2024 i 2025 r. zaobserwowano gwałtowny wzrost zainteresowania, ale też znaczące różnice w budżetach wojewódzkich.

Dla 2025 r. przykładowe kwoty wyglądały tak:
– Mazowieckie: ~85,3 mln PLN,
– Małopolskie: ~81,2 mln PLN,
– Świętokrzyskie: ~42,7 mln PLN, co oznaczało ok. 36% spadku względem roku poprzedniego.

Poniżej budżety poszczególnych województw z edycji 2025:

Województwo Budżet 2024 (zł) Budżet 2025 (zł) Zmiana (zł) Zmiana (%)
Dolnośląskie 63 627 197.88 57 088 409.21 -6 538 788.67 -10.28%
Kujawsko-pomorskie 72 680 075.80 63 445 672.40 -9 234 403.40 -12.71%
Lubelskie 83 771 076.94 59 632 641.82 -24 138 435.12 -28.81%
Lubuskie 44 954 905.54 40 204 642.10 -4 750 263.44 -10.57%
Łódzkie 54 840 680.74 47 490 168.99 -7 350 511.75 -13.40%
Małopolskie 51 592 876.09 81 221 360.26 29 628 484.17 +57.44%
Mazowieckie 81 123 209.74 85 338 835.76 4 215 626.02 +5.19%
Opolskie 37 670 120.14 33 471 246.34 -4 198 873.80 -11.14%
Podkarpackie 65 382 098.58 57 700 000.00 -7 682 098.58 -11.75%
Podlaskie 68 127 818.76 45 303 409.06 -22 824 409.70 -33.50%
Pomorskie 50 990 679.94 60 026 050.48 9 035 370.54 +17.72%
Śląskie 61 061 343.73 82 000 000.00 20 938 656.27 +34.28%
Świętokrzyskie 66 971 372.76 42 712 960.42 -24 258 412.34 -36.23%
Warmińsko-mazurskie 76 381 980.91 52 288 147.33 -24 093 833.58 -31.54%
Wielkopolskie 62 266 049.41 55 724 110.65 -6 541 938.76 -10.50%
Zachodniopomorskie 58 602 513.04 57 666 879.00 -935 634.04 -1.60%

Jakie przewozy mogą otrzymać dofinansowanie?

FRPA obejmuje linie:
– które nie funkcjonowały przez minimum 3 miesiące przed wejściem ustawy w życie,
– które uruchomiono lub objęto umową przewozową już na podstawie nowych przepisów,
– które mają charakter pozamiejski, ponieważ fundusz nie obejmuje komunikacji miejskiej.

Dopłata wynosi maksymalnie 3,00 PLN do 1 wozokilometra, a samorząd musi pokryć minimum 10% deficytu danej linii ze środków własnych. To model, który premiuje racjonalne planowanie połączeń i stopniowe odbudowywanie transportu publicznego.

Środki dzielone są między województwa według algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów, biorącego pod uwagę m.in. liczbę mieszkańców, powierzchnię, regionalne PKB i wypełnienie potrzeb przewozowych. Wykonanie zadania kontroluje wojewoda.

Ostatnie lata pokazały, że FRPA jest jednym z najbardziej dynamicznych instrumentów rozwoju transportu autobusowego w Polsce. Skala wzrostu jest spektakularna:

Rok Liczba linii Kwota dopłat FRPA
2019 1 228 linii 10 mln zł
2020 2 834 linii 139 mln zł
2021 4 371 linii 358 mln zł
2022 5 508 linii 528 mln zł
2023 6 703 linii 783 mln zł
2024 ok. 7 400–7 700 linii ok. 900 mln zł
2025 ok. 8 000+ linii ok. 1 mld zł

Komentarze