Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, jak wygląda autobus SOR ICNG 12. Dla Transdev Slezsko pod Kraj Morawsko-Śląski

infobus
26.11.2025 07:02
0 Komentarzy

Od 14 grudnia 2025 r. na mapie komunikacji publicznej Morawskośląskiego Kraju zacznie się nowy etap, który otworzy Transdev Slezsko a.s.

Operator wygrał pierwszą z serii nowej generacji przetargów, przejmie obsługę obszaru Třinecko–Jablunkovsko na podstawie dziesięcioletniego kontraktu. Umowa opiewa na około 1 miliard CZK netto / około 175 milionów PLN, a roczna praca eksploatacyjna to 16,5 miliona wozokilometrów. To jeden z największych projektów autobusowych realizowanych w tej części kraju w ostatnich latach.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów CNG wprowadzi Transdev Slezsko na linie Třinecko–Jablunkovsko?
  2. Jaka będzie cena za 1 wozokilometr w nowym kontrakcie – 59,83 CZK czy 69,83 CZK?
  3. Który typ autobusu będzie podstawą floty: SOR ICNG 12 czy Iveco Crossway LE LINE 12?
SOR ICNG 12 w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko

Nowe pojazdy i czystszy napęd

Transdev Slezsko wejdzie na rynek z całkowicie nową flotą. Na 17 liniach pojawi się ponad 30 nowych autobusów o napędzie CNG, które mają ograniczyć emisje i obniżyć koszty eksploatacyjne. Operator potwierdził wdrożenie trzech typów pojazdów:

  • SOR ICNG 12 – najważniejszy filar floty
  • Iveco Crossway LE LINE 12 – wozy klasy LE do obsługi tras o większych potokach
  • Rošero First FCLLI – dwa minibusy do obsługi mniejszych miejscowości

Wszystkie autobusy są obecnie w produkcji. SOR już otrzymał pierwszą Zgodę w zakresie standardów w ramach przeprowadzonej wspólnie z przewoźnikiem wizyty w Libchavy. Modele ICNG 12 prezentują pełny nowy wygląd, przygotowany zgodnie z wytycznymi Morawsko-śląskiego Kraju i koordynatora KODIS.

SOR ICNG 12 w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko
SOR ICNG 12 w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko

Jednolity „vizuál”

Autobusy otrzymają nową barwę dla całego systemu ODIS. Karmiowa czerwień ma w kolejnych latach objąć wszystkie linie i wszystkich regionalnych operatorów. Třinecko i Jablunkovsko będą pierwszym obszarem, gdzie nowy wygląd pojawi się w regularnym ruchu. W 2026 r. projekt zostanie rozszerzony na Českotěšínsko, gdzie Transdev utrzymał obsługę na kolejne lata.

Nowe autobusy zostały przygotowane w jednej, wysokiej specyfikacji. W wyposażeniu znalazły się:

  • klimatyzacja w całej kabinie
  • Wi-Fi
  • złącza USB przy siedzeniach
  • system automatycznego liczenia pasażerów przy każdych drzwiach
  • monitoring pokładowy
  • LCD z rozkładem i informacją o kolejnych przystankach
  • automatyczna skrzynia biegów
  • pasy bezpieczeństwa dla pasażerów
  • funkcja informowania o oczekiwaniu na połączenia przesiadkowe
  • pełna dostępność dla wózków i wózków inwalidzkich
  • możliwość przewozu dwóch wózków lub dwóch wózków inwalidzkich (z wyjątkiem minibusów)

Nowością w regionie będą „przystanki na żądanie” , które mają zmniejszyć liczbę zbędnych zatrzymań i poprawić płynność na trasach.

SOR ICNG 12 w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko
SOR ICNG 12 w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko

Współpraca z koleją

Morawskośląski Kraj podkreśla, że nowe linie zostaną lepiej skoordynowane z koleją, szczególnie z R61, która jest ważną osią transportową regionu. Nowy system informacji pasażerskiej ma w tym pomóc, a autobusy otrzymają funkcję dokładniejszego monitorowania opóźnień i dopasowywania się do połączeń.

Třinecko–Jablunkovsko jest pierwszym obszarem objętym nową serią dziesięcioletnich przetargów. Kraj planuje ogłosić łącznie 16 obszarów, z których każdy otrzyma własne postępowanie i własnego operatora. Transdev Slezsko nie ukrywa ambicji, by brać udział w kolejnych postępowaniach. Cena za jeden kilometr zaproponowana w Třinecko–Jablunkovsko to 59,83 CZK netto / ok 10,48 PLN netto i była to zarazem najtańsza oferta w postępowaniu.

Iveco Crosswa 12 Line w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko
Iveco Crossway 12 Line w barwach ODIS. Fot Transdev Slezsko

Komentarze