Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy pierwsze MAXI autobusy elektryczne dla Środy Śląskiej? Dwie oferty

infobus
24.11.2025 17:06
0 Komentarzy

24 listopada 2025 r. odbyło się otwarcie ofert w przetargu „Zakup i dostawa zeroemisyjnego taboru na potrzeby Średzkiej Komunikacji Publicznej – etap I”.

To projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021–2027, natomiast w dzisiejszym składaniu ofert wzięli tylko przedstawiciele chińskich producentów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów chce kupić Środa Śląska w ramach tego przetargu?
  2. Która firma złożyła tańszą ofertę?
  3. Jaki był termin dostawy premiowany dodatkowymi punktami w ocenie ofert?
Kto dostarczy elektrobusy dla Środy Śląskiej? Znamy oferty wykonawców
Kto dostarczy elektrobusy dla Środy Śląskiej? Znamy oferty wykonawców

Dwie oferty

Średzki kontrakt dotyczy zakupu trzech elektrobusów klasy I kategorii MAXI. Zamówienie obejmuje dostawę fabrycznie nowych autobusów zeroemisyjnych oraz pełny pakiet wyposażenia zgodnego z wymaganiami lokalnego systemu komunikacji publicznej. Przetarg finansowany jest ze środków UE, a wśród kluczowych założeń znalazły się m.in. krótki termin dostawy, wysoka pojemność baterii oraz centralna jednostka napędowa. Miasto stawia także na pojazdy o podwyższonej ergonomii przestrzeni pasażerskiej oraz wyposażone w szereg nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. Efektem ma być nie tylko wymiana taboru, ale także poprawa jakości usług przewozowych w szybkim terminie, co było jednym z najistotniejszych założeń zamawiającego.

W postępowaniu złożono dwie oferty:

ECOVIA (obok Creobus druga firma-córka MMI) 8.095.860 PLN brutto (co daje ok. 6.584.430 PLN netto), co daje ok. 2.194.810 PLN netto za jeden elektrobus najprawdopodobniej marki Zonson lub Golden Dragon.

BUSNEX Poland Sp. z o.o.8.948.250 PLN brutto (ok. 7.275.000 PLN netto), co daje ok. 2.425.000 PLN netto za jeden elektrobus marki Yutong – prawdopodobni E12.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 9.963.000 PLN. To oznacza, że obie oferty zmieściły się w budżecie, choć propozycja ECOVIA daje zamawiającemu większą nadwyżkę finansową. Różnica między wykonawcami wynosi 852.390 PLN brutto, co może być istotne przy punktacji cenowej obejmującej aż 60% kryteriów.

Warto jednak wspomnieć, że w przetargu zastosowano kryteria, które mocno faworyzują krótki termin dostawy oraz parametry techniczne baterii i konstrukcji, co czyni symulację punktową kluczową. Czekamy zatem na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60 pkt
✅ termin dostawy do 30.06.2026 r. – 10 pkt
✅ 38 i więcej miejsc siedzących – 5 pkt
✅ pojemność baterii powyżej 410 kWh – 10 pkt
✅ poszycie w poziomie – 5 pkt
✅ najkrótszy czas naprawy gwarancyjnej układu napędowego – 5 pkt
✅ najkrótszy czas naprawy gwarancyjnej kratownicy – 5 pkt

Dodajmy też, że podczas ostatniego zamówienia na elektrobusy w Środzie Śląskiej, rywalizacja zakończyła się na ocenie formalnie. Oferta MMI została odrzucona w przedbiegach, a do do finału awansował tylko Busnex Poland / Yutong z modelem E9. Tutaj dolnośląskie czeka już tylko na dostawę.

Kto dostarczy elektrobusy dla Środy Śląskiej? Znamy oferty wykonawców
Kto dostarczy elektrobusy dla Środy Śląskiej? Znamy oferty wykonawców

Co chciał Środa?

W części technicznej zamawiający preferował pojazdy o długości od 11,5 do 12,5 metra, z wysokością maksymalną 3,4 m, wyposażone w minimum 36 miejsc siedzących i układ drzwi 2-2-0. Jednostką napędową miał być silnik centralny o mocy nie mniejszej niż 150 kW, umożliwiający rekuperację i efektywną współpracę z magazynem energii o pojemności co najmniej 380 kWh, ładowanym przez złącze plug-in.

Wymagano zasięgu 350 km oraz zaawansowanego wyposażenia pasażerskiego, w tym foteli typu intercity, pasów bezpieczeństwa, USB przy każdym rzędzie oraz tablic LED z automatyczną regulacją natężenia. Planowany termin dostawy pojazdów określono na 30 czerwca 2026 r. i premiowano jego skrócenie.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://srodaslaska.logintrade.net/zapytania_email,212767,f2b552f9c09e14356b3e99bbb3d6c66b.html

Komentarze