Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hamburg testował autobus piętrowy z Berlina. Na linii X80

infobus
16.11.2025 19:05
0 Komentarzy

Hamburg między 29 października a 12 listopada 2025 roku operator vhh.mobility sprawdzał, jak na intensywnie eksploatowanej trasie X80 (ZOB – Bergedorf) sprawdzi się autobus piętrowy.

Teraz test dobiegł końca, a jego wyniki mogą mieć realny wpływ na przyszłość floty w Hamburgu. Test odbył się pod hasłem: „Więcej miejsca, więcej widoku!”.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusu piętrowego testowano w Hamburgu?
  2. Jaką trasę obsługiwał pojazd podczas testu?
  3. Jak zbierano opinie pasażerów o testowanym autobusie?

Alexander Dennis Enviro500

Na trasę skierowano żółty autobus Alexander Dennis Enviro500, wypożyczony od berlińskiego przewoźnika BVG, który oferował:

  • 112 miejsc ogółem, w tym 80 siedzących,
  • dużą przestrzeń na wózki i wózki inwalidzkie,
  • oraz panoramiczny widok z górnego pokładu, który szybko zyskał uznanie pasażerów.

Nie był to tylko pokaz możliwości technicznych. Test miał za zadanie sprawdzić, czy taki typ pojazdu może realnie poprawić komfort podróży, odciążyć zatłoczone linie, a jednocześnie nie generować nadmiernych kosztów czy komplikacji eksploatacyjnych.

Do tej pory firma Hamburger Hochbahn AG stawiała na autobusy przegubowe / fot. hvv - Marc-Oliver Schulz
Do tej pory firma Hamburger Hochbahn AG stawiała na autobusy przegubowe / fot. hvv – Marc-Oliver Schulz

Opinie pasażerów – klucz do decyzji

vhh.mobility umożliwił pasażerom bezpośrednie wyrażenie opinii – zarówno na pokładzie pojazdu, jak i online poprzez QR-kod prowadzący do dedykowanej ankiety. Pasażerowie mogli podzielić się wrażeniami z jazdy, wskazać zalety (m.in. więcej miejsca, mniejszy tłok, lepszy widok) oraz zgłosić potencjalne problemy (np. wydłużony czas boardingu, kwestie dostępności, komfortu przy wsiadaniu/zejściu z górnego pokładu).

Test ujawnił także szereg technicznych i organizacyjnych wymagań, jakie piętrowy autobus stawia przed operatorem:

  • konieczność przystanków z odpowiednią przestrzenią do manewru,
  • przystosowania zajezdni do wyższych pojazdów,
  • potencjalnych zmian w organizacji ruchu (np. pod kątem wysokości przejazdów),
  • i szkoleń dla kierowców.

Ale to również potencjalne oszczędności operacyjne – więcej pasażerów bez konieczności zwiększania liczby kursów czy długości pojazdów.

Decyzja w rękach pasażerów i analityków

Choć test dobiegł końca, vhh.mobility podkreśla, że to nie finał, a punkt wyjścia do dalszych analiz. Zebrane dane – zarówno te techniczne, jak i te z opinii użytkowników – trafią do działu strategii przewoźnika. Od ich interpretacji zależy, czy Hamburg zdecyduje się na zakup własnych piętrowych autobusów i na których liniach mogłyby się pojawić.

W Niemczech autobusy piętrowe rzadko pojawiają się w komunikacji miejskiej – poza Berlinem są głównie ciekawostką lub testem. Hamburg może być drugim dużym miastem, które zainwestuje w ten typ taboru w sposób systemowy. Na razie jednak decyzja pozostaje otwarta.

Komentarze