Toyota stawia na współpracę w zakresie autobusów wodorowych. W Japonii z Isuzu
Toyota Motor Corporation oraz Isuzu Motors Limited pracują nad nową generacją autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Produkcja tych pojazdów ma ruszyć już w 2026 roku, a wspólne działania japońskich producentów wpisują się w globalne dążenia do dekarbonizacji transportu publicznego. Przypomnijmy, że w Europie podobną współpracę Toyota nawiązała z CaetanoBus.
Rozkład jazdy:
- Kiedy ma ruszyć produkcja nowych autobusów wodorowych Toyoty i Isuzu?
- Na jakiej platformie będą oparte autobusy z ogniwami paliwowymi?
- Z jakim europejskim producentem Toyota rozwija modele zeroemisyjne?
Japońska współpraca
Na mocy umowy zawartej w Tokio, firmy opracują i rozpoczną produkcję pojazdów wykorzystujących ogniwa paliwowe Toyoty, bazując na platformie elektrycznej rozwijanej przez Isuzu i Hino. Współpraca ma także na celu obniżenie kosztów produkcji poprzez standaryzację kluczowych komponentów wykorzystywanych zarówno w autobusach elektrycznych, jak i tych zasilanych wodorem.
Nowe autobusy powstaną na bazie niskopodłogowej platformy elektrycznej, zaprojektowanej i rozwijanej przez Isuzu i Hino, która została po raz pierwszy zaprezentowana w 2024 roku. Platforma ta zostanie zintegrowana z systemem ogniw paliwowych opracowanym przez Toyotę, zapewniając nowym pojazdom wysoki poziom efektywności energetycznej, cichą pracę i zerową emisję spalin.
Produkcja pojazdów ma ruszyć w 2026 roku w zakładzie J-Bus w mieście Utsunomiya – to spółka joint-venture utworzona przez Isuzu i Hino, która stanie się centrum produkcyjnym dla tej nowej technologii.
Toyota konsekwentnie postrzega wodór jako kluczowy element przyszłego systemu energetycznego i od lat rozwija inicjatywy związane z jego produkcją, transportem, magazynowaniem i wykorzystaniem. Dzięki partnerstwu z Toyotą, Isuzu rozszerzy ofertę pojazdów użytkowych o autobusy zasilane wodorem, otwierając się na nowe rynki i segmenty klientów.
Co istotne, Toyota i Isuzu nie ograniczają się wyłącznie do technologii – planują aktywną współpracę z samorządami i operatorami transportu w całej Japonii. Projekt wpisuje się w działania prowadzone zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii z maja 2025 roku, które wyznaczyło priorytetowe regiony do wdrażania flot pojazdów z napędem wodorowym.
Celem wspólnych działań jest popularyzacja wodorowej mobilności i realne ograniczenie emisji CO₂, szczególnie w sektorze komunikacji miejskiej. To krok w stronę przyszłości, w której transport zbiorowy nie tylko spełnia swoją funkcję, ale staje się elementem zrównoważonego systemu energetycznego
Współpraca także w Europie
Toyota rozwija technologie zeroemisyjne nie tylko w Japonii. Równolegle do współpracy z Isuzu nad nową generacją autobusów wodorowych, firma intensyfikuje działania w Europie, gdzie ściśle współpracuje z portugalskim producentem CaetanoBus. Partnerstwo to obejmuje rozwój i produkcję autobusów miejskich z napędem elektrycznym i wodorowym, które zyskują coraz większe zainteresowanie wśród europejskich samorządów i operatorów transportu publicznego. Dzięki strategicznemu partnerstwu z Toyota Motor Europe, firma oferuje gamę pojazdów zeroemisyjnych pod wspólną marką Toyota–CaetanoBus.
Współpraca obejmuje dwa główne modele:
- e.City Gold – w pełni elektryczny, niskopodłogowy autobus miejski (BEV), dostępny w wariantach 8,5 m, 12 m i 18 m.
- H2.City Gold – autobus z ogniwami paliwowymi (FCEV), oparty na technologii Toyoty i zaprojektowany do codziennej eksploatacji w komunikacji miejskiej.
Toyota zacieśniła relacje z CaetanoBus m.in. poprzez Toyota Caetano Portugal, co umożliwia rozwój produkcji i oferty pojazdów zeroemisyjnych na rynek europejski.
Model H2.City Gold zyskał już uznanie w wielu krajach – np. w Niemczech i Francji, gdzie Strasburg zamówił znaczną liczbę wodorowych autobusów właśnie tej marki. To jeden z sygnałów rosnącego zainteresowania pojazdami FCEV w komunikacji zbiorowej.
Wspólna ofensywa technologiczna Toyoty i CaetanoBus obejmuje także Włochy, gdzie we współpracy z Industria Italiana Autobus planowana jest produkcja modelu H2.City Power – dedykowanego rynkowi międzynarodowemu. Takie działania pokazują, że Toyota – obok działań w Japonii – inwestuje również w rozwój wodorowej mobilności w Europie, przybliżając wizję neutralnego klimatycznie transportu miejskiego.





Komentarze