GZM zamawia 31 autobusów elektrycznych Irizar. Największy kontrakt tej marki w Polsce
14 listopada 2025 r. Górnośląsko‑Zagłębiowska Metropolia podpisała największą w Polsce umowę na elektryczne autobusy marki Irizar.
Hiszpańska firma dostarczy 31 zeroemisyjnych pojazdów ( w tym pierwsze w Polsce modele ie bus 18) wraz z kompletną infrastrukturą ładowania – kontrakt przewyższa skalą wcześniejsze polskie kontrakty Irizara: 22 e-busy dla MPK Kraków, 14 elektrobusów w MZK Bielsko‑Biała oraz 10 sztuk zamówionych przez MZA Warszawa (+10 sztuk w opcji). O metropolitalnej walce z Solarisem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówiła GZM od firmy Irizar?
- Jak długi jest okres gwarancji na baterie w nowych elektrobusach?
- Do których spółek transportowych trafią zamówione autobusy?
Zakres zamówienia – 31 autobusów i 19 ładowarek
Zawarta z Irizar e‑mobility S.A. (Aduna, Hiszpania) umowa obejmuje 31 elektrobusów, w tym :
- 15 autobusów elektrycznych 12-metrowych (ie bus 2) – długość 11,8–12,2 m, niskopodłogowe, dwuosiowe.
- 16 autobusów elektrycznych przegubowych (ie bus 18) – długość 17,5–18,75 m, trzyosiowe.
Infrastruktura ładowania (łącznie 19 sztuk):
- 18 mobilnych dwustanowiskowych ładowarek 80 kW (2×40 kW)
- 1 trzystanowiskowa ładowarka 120 kW (3×40 kW)
- + projekt i budowa infrastruktury oraz dostawa ładowarki 180 kW (3×60 kW)
Ładowarki zostaną zintegrowane z istniejącymi zajezdniami – to pierwszy w Polsce przypadek, w którym Irizar dostarcza zarówno pojazdy, jak i pełne zaplecze ładowania wraz z projektem budowlanym.
Rekordowa gwarancja – 12 lat na baterie
Jednym z kluczowych punktów kontraktu jest rozszerzona gwarancja na magazyny energii: 144 miesiące (12 lat). To obecnie najdłuższy okres ochrony baterii wśród wszystkich polskich kontraktów na autobusy elektryczne, co znacząco obniża ryzyko operacyjne i stabilizuje koszty eksploatacyjne operatorów.
Zamówienie jest częścią szeroko zakrojonej transformacji energetyczno‑transportowej Metropolii. Elektryczne Irizary uzupełnią flotę pojazdów wdrażanych również w ramach programu „Hydrogen GZM”, w ramach którego na linie jeszcze w 2025 r. wyjadą autobusy wodorowe. Nowe elektrobusy trafią do czterech spółek transportowych GZM:
- PKM Gliwice
- PKM Katowice
- PKM Sosnowiec
- PKM Świerklaniec
Dostawy zaplanowano na pierwszą połowę 2026 roku, zgodnie z 16‑miesięcznym okresem realizacji przewidzianym w zamówieniu publicznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze