Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie: Spłonął autobus na S11. Kierowca ewakuował się w ostatniej chwili

infobus
14.11.2025 11:08
0 Komentarzy

13 listopada 2025 roku, na drodze ekspresowej S11 między Bobolicami a Koszalinem, w rejonie miejscowości Krępa, doszło do poważnego incydentu z udziałem autobusu.

Około godziny 03:50, pojazd stanął w płomieniach – ogień objął cały autobus, który ostatecznie spłonął doszczętnie.

Rozkład jazdy:

  1. O której godzinie służby otrzymały zgłoszenie o pożarze autobusu na S11?
  2. Czy w pojeździe znajdowali się pasażerowie w momencie wybuchu pożaru?
  3. Co według wstępnych ustaleń mogło być przyczyną zapłonu autobusu?
Pomorskie: Nocny pożar drodze ekspresowej S11 – spłonął autobus / fot. OSP Kłanino, OSP Niedalino

W środku nocy

Zgłoszenie o pożarze wpłynęło do służb tuż przed godziną czwartą rano. Na miejsce skierowano sześć zastępów straży pożarnej: JRG PSP nr 2 w Koszalinie, OSP Bobolice, OSP Kłanino oraz OSP Niedalino. Gdy pierwsze wozy dotarły na miejsce, autobus był już całkowicie objęty ogniem.

Na szczęście w pojeździe nie znajdowali się pasażerowie. Za kierownicą był tylko kierowca, który zdołał w porę opuścić pojazd i nie wymagał pomocy medycznej. Z relacji służb wynika, że reakcja prowadzącego była błyskawiczna – to prawdopodobnie uratowało mu życie.

Strażacy zabezpieczyli miejsce zdarzenia, ugasili płonący pojazd i schłodzili jego konstrukcję. Przez kilkadziesiąt minut ruch na drodze był całkowicie zablokowany, a po zakończeniu akcji – odbywał się wahadłowo.

Pomorskie: Nocny pożar drodze ekspresowej S11 – spłonął autobus / fot. OSP Kłanino, OSP Niedalino
Pomorskie: Nocny pożar drodze ekspresowej S11 – spłonął autobus / fot. OSP Kłanino, OSP Niedalino

Co zawiodło?

Wstępne ustalenia wskazują, że przyczyną pożaru mogła być awaria techniczna. Do czasu zakończenia śledztwa nie wiadomo jednak, czy zawiódł układ elektryczny, paliwowy, czy może instalacja grzewcza – w nocy temperatury były bliskie zera. Autobus spłonął całkowicie, co utrudni dokładne ustalenie źródła ognia.

Na razie śledztwo prowadzi Policja we współpracy z biegłymi ds. pożarnictwa, a dokładne przyczyny zdarzenia mają zostać przedstawione w najbliższych tygodniach. Natomiast jest to kolejny przypadek w ostatnich miesiącach, gdy autobus dalekobieżny lub liniowy ulega samozapłonowi na trasie.

Poniżej lista najważniejszych elementów autobusu, które należy regularnie przeglądać i przygotować do sezonu (szczególnie jesienno-zimowego), aby uniknąć awarii i pożarów:

AUTOBUSY GOTOWE NA ZIMĘ

  • Układ chłodzenia: sprawdzenie stanu płynu chłodniczego, jego odporności na niskie temperatury (do –20°C).
  • Ogrzewanie wnętrza: przegląd systemów grzewczych – niesprawne ogrzewanie to nie tylko dyskomfort, ale i ryzyko przegrzania innych układów.
  • Wentylacja i klimatyzacja: kontrola przepływu powietrza, usunięcie zanieczyszczeń i sprawdzenie nawiewów.

BEZPIECZEŃSTWO POD KONTROLĄ

  • Układ hamulcowy: kontrola zużycia tarcz, przewodów i sprawności pneumatyki – awaria hamulców to najczęstsza przyczyna pożarów.
  • Instalacja elektryczna: wykrycie przetarć, przegrzewania kabli, złych połączeń i luzów – iskrzenie to realne zagrożenie.
  • Systemy alarmowe i czujniki dymu (jeśli zamontowane): muszą działać – nie tylko na papierze.
  • Zawory i układy pneumatyczne: sprawdzenie drożności, usunięcie wilgoci z przewodów, kontrola kompresorów.

CODZIENNA GOTOWOŚĆ

  • Stan techniczny drzwi i zamków: pasażerowie muszą móc je szybko otworzyć – awarie w sytuacji ewakuacyjnej to dramat gotowy do publikacji.
  • Opony i zawieszenie: sprawdzenie bieżnika, ciśnienia, luzów w zawieszeniu – kluczowe dla przyczepności i stabilności.
  • Zbiorniki paliwa i systemy wtryskowe: kontrola pod kątem wycieków i szczelności.
  • Systemy gaśnicze i sprzęt PPOŻ: legalizacja, dostępność i gotowość do użycia gaśnic.

Komentarze