Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MEGA dostawy taboru dla PKM Gliwice: hybrydy i elektryki wzmacniają flotę PKM

infobus
06.11.2025 15:04
0 Komentarzy

PKM Gliwice wkracza w nowy etap transformacji swojego taboru. Po dostawie najnowszego Solarisa Urbino 18 electric, spółka zaczęła odbiór kolejnych przegubowych hybryd.

To 15 nowoczesnych autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid, z których część już trafiła na plac postojowy. Gliwice stawiają na konsekwentną wymianę floty w kierunku zero- i niskoemisyjnym, a pojazdy trafiają na najbardziej obciążone linie obsługiwane przez PKM, m.in. 8, 58, 126 i 617. O przejeździe pierwszego elektryka pisaliśmy już wcześniej w TrasnInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów hybrydowych i elektrycznych zasili flotę PKM Gliwice w ramach modernizacji transportu publicznego?
  2. Jakie technologie zastosowano w nowych autobusach hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid?
  3. W jaki sposób PKM Gliwice rozwija infrastrukturę ładowania dla elektrobusów i gdzie powstają nowe stacje?
Nowa era w Gliwicach: hybrydy i elektryki wzmacniają tabor komunikacji miejskiej / fot. PKM Gliwice
Nowa era w Gliwicach: hybrydy i elektryki wzmacniają tabor komunikacji miejskiej / fot. PKM Gliwice

Gliwickie hybrydy

Nowe autobusy hybrydowe wyposażono w silniki elektryczno-spalinowe, systemy oszczędzania paliwa, odzyskiwania energii oraz cały pakiet udogodnień: klimatyzację, monitoring, kasowniki elektroniczne, system zliczania pasażerów i tablice LED. Dodatkowo wdrożono systemy poprawiające bezpieczeństwo pieszych (martwe pole, system kamer 360) oraz elementy wspierające osoby z niepełnosprawnościami, takie jak pętle indukcyjne i niskopodłogowa konstrukcja.

Wcześniej, 31 października 2025 r., PKM Gliwice odebrał pierwszy autobus elektryczny z zamówienia na 10 pojazdów marki Solaris. Nowy tabor zasila realizowany od 2023 roku projekt inwestycyjny, który zakłada zakup łącznie 25 nowoczesnych pojazdów:

  • 15 hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid
  • 10 elektrycznych autobusów Urbino 18 i 12 electric.

Wersje przegubowe (18 m) dysponują napędem o mocy 240 kW, a 12-metrowe odpowiednio 160 kW. Zainstalowane akumulatory mają pojemność przekraczającą 300 kWh (dla przegubowych) oraz 200 kWh (dla solowych), a pojazdy dostosowano do dwóch metod ładowania: plug-in (40–120 kW) i pantografowych (190–400 kW). Autobusy te spełniają najwyższe standardy ekologiczne i eksploatacyjne, oferując jednocześnie komfort pasażerom i niskie koszty operacyjne przewoźnikowi.

Inwestycja wspierana jest przez fundusze europejskie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, priorytet FESL.3.1. Równolegle trwają prace nad rozwinięciem infrastruktury ładowania. Nowe ładowarki pantografowe już funkcjonują na terenie Centrum Przesiadkowego w Gliwicach oraz w Sośnicowicach, a niemal gotowe jest nowe zaplecze ładowania w zajezdni PKM.

Nowa era w Gliwicach: hybrydy i elektryki wzmacniają tabor komunikacji miejskiej / fot. PKM Gliwice
Nowa era w Gliwicach: hybrydy i elektryki wzmacniają tabor komunikacji miejskiej / fot. PKM Gliwice

Kolejna fala

To nie koniec inwestycji. Pod koniec października ogłoszono nowy przetarg na kolejne 8 elektrobusów: 6 przegubowych i 2 solowe, z terminem dostawy w 2027 roku. Specyfikacja przewiduje jednostki napędowe o minimalnej mocy 240 kW oraz akumulatory nie mniejsze niż 300 kWh (dla dłuższych autobusów). Oferty będą oceniane m.in. pod względem ceny, rozwiązań technicznych, ekologicznych i gwarancji.

PKM Gliwice zarządza flotą blisko 200 autobusów i jest jednym z kluczowych przewoźników metropolitalnych w ramach GZM. W ciągu ostatnich trzech lat przedsiębiorstwo dynamicznie przekształca swoją flotę, wprowadzając kolejne pojazdy nisko- i zeroemisyjne oraz rozwijając zaplecze techniczne w sposób kompleksowy i strategiczny.

Komentarze