MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy
30 października 2025 roku Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił wybór oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych i ładowarek.
Postępowanie rozstrzygnięto na korzyść Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. W zamówieniu przewidziano także prawo opcji obejmujące dodatkowe dwa elektrobusy i dwie ładowarki. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Radomia?
- Ile elektrobusów i ładowarek obejmuje podstawowe zamówienie oraz prawo opcji?
- Jaki udział w taborze MZDiK Radom będą stanowiły pojazdy zero- i niskoemisyjne po realizacji wszystkich dostaw?
Eklektyczna dziesiątka
Przedmiotem kontraktu była dostawa 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI (ok. 12 metrów długości) oraz 10 mobilnych ładowarek typu plug-in. Przewidziano też prawo opcji na dwa dodatkowe elektrobusy i dwie ładowarki. Projekt realizowany jest w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027”, a jego celem jest zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu publicznego na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia. Nowe autobusy mają obsługiwać linie miejskie, zapewniając cichą, komfortową i bezemisyjną jazdę mieszkańcom.
Jedyna złożona oferta pochodziła od firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która zaproponowała realizację całego zamówienia za 43.984.800 PLN brutto (czyli 35.770.569 PLN netto). Część podstawowa została wyceniona na 36.654.000 PLN brutto / 29.806.504 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 12 electric na poziomie 2.980.650 PLN (z ładowarkami).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 35.300.000 PLN brutto, czyli 28.699.187 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przekroczyła budżet zamawiającego o ok. 1.354.000 PLN brutto, ale i tak została uznana za najkorzystniejszą.
Zamawiający przyznał wykonawcy 100 punktów na 100 możliwych, oceniając ofertę zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami:
✅ Cena – 60 pkt
✅ Materiały konstrukcyjne szkieletu nadwozia – 10 pkt
✅ Materiał poszycia zewnętrznego – 10 pkt
✅ Gwarancja całopojazdowa – 10 pkt
✅ Zużycie energii elektrycznej – 10 pkt
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-07ac338a-36da-4746-b86e-e15e652571a5
Radomskie wymagania
Zamawiający postawił wysokie wymagania techniczne. Pojazdy mają mieć długość 12 metrów (±5%), wysokość nie większą niż 3,45 m oraz niską podłogę na całej długości. Napęd zapewni centralny silnik elektryczny o mocy min. 160 kW, zasilany z baterii litowo-jonowych NMC lub LFP o pojemności minimum 480 kWh, co ma zapewnić zasięg minimum 300 km bez ładowania.
Wymagany system ładowania to wyłącznie technologia plug-in, a każdemu autobusowi będzie przypisana jedna mobilna ładowarka o mocy 120 kW. Dodatkowo pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację całopojazdową, pełny system informacji pasażerskiej (LED + LCD) oraz system automatycznego zliczania pasażerów.
Dostawy planowane są w roku 2026.
Na koniec dodajmy, że Radom już dziś dysponuje flotą 25 autobusów elektrycznych (12- i 18-metrowych) – wszystkie marki Solaris. Ale to sie zmienia, bo MPK Radom realizuje właśnie odbiory kolejnych 20 elektrobusów – tym razem marki MAN – z projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu”. Zakup ten finansowany jest w całości ze środków zewnętrznych – dotacji i pożyczki z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza III”.
W ramach postępowania przetargowe MAN złożył korzystniejsza propozycję, a konkurencyjna oferta Solarisa okazała się droższa.
Po zakończeniu najnowszego projektu liczba elektryków wzrośnie do 55 sztuk (25 x Solaris + 20 x MAN + 10 x Solaris) plus ew. opcja. Wraz z 45 autobusami CNG udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w miejskim taborze będzie należał do najwyższych w Polsce. Wszystkie nowe pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.









Komentarze