Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga odebrała pierwsze autobusy elektryczne SOR ENS 12 z napędem Škody

infobus
27.10.2025 07:01
0 Komentarzy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oficjalnie przyjął do swoich zajezdni pierwsze 18 sztuk nowoczesnych elektrobusów SOR ENS 12.

To początek większego projektu zakładającego dostarczenie nawet 100 pojazdów w ramach umowy ramowej z producentem SOR Libchavy. Pojazdy są wyposażone w napęd trakcyjny Škoda Electric i zaprojektowane z myślą o intensywnej eksploatacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów SOR ENS 12 trafiło do DPP i jakie są plany dotyczące dalszych dostaw?
  2. Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowych pojazdów i na jakich liniach będą kursować?
  3. Jakie znaczenie ma ten projekt dla strategii elektryfikacji transportu publicznego w Pradze?
Praga wprowadza nowe elektrobusy SOR ENS 12 / fot. DPP - Ondřej Kubát
Praga wprowadza nowe elektrobusy SOR ENS 12 / fot. DPP – Ondřej Kubát

Co wiemy o nowych elektrobusach?

Nowe autobusy elektryczne SOR ENS 12 (znane też jako SOR NS 12 Electric) to 12-metrowe pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do codziennej pracy w dynamicznym środowisku miejskim:

  • Bateria: 308 kWh (z czego ok. 197 kWh użytkowe)
  • Zasięg: do 100 km z włączoną klimatyzacją i ogrzewaniem
  • Napęd: Škoda Electric
  • Ładowanie: przez klasyczny port CCS-2 oraz pantograf dwubiegunowy
  • Pojemność pasażerska: dostosowana do ruchu miejskiego, z pełną dostępnością dla osób z ograniczoną mobilnością

Pojazdy trafiają do trzech zajezdni DPP: Vršovice (12 szt.), Hostivař (2 szt.) oraz Klíčov (4 szt.). Nowe elektrobusy będą wprowadzane do ruchu stopniowo – od listopada 2025 roku. DPP zapowiada, że pojazdy pojawią się między innymi na liniach:

  • 213
  • 154
  • oraz nowo uruchomionej 185

Wcześniej – od lipca – kilka pojazdów było testowanych m.in. w Plzni, jednak to dopiero teraz rozpoczął się etap pełnego przyjęcia do eksploatacji.

Praga wprowadza nowe elektrobusy SOR ENS 12 / fot. DPP - Ondřej Kubát
Praga wprowadza nowe elektrobusy SOR ENS 12 / fot. DPP – Ondřej Kubát

Ramowa umowa i strategiczne znaczenie

W październiku 2023 r. DPP podpisał z SOR Libchavy 5-letnią umowę ramową na dostawę do 100 sztuk elektrobusów. To część szeroko zakrojonej strategii elektryfikacji transportu miejskiego w Pradze. Łączna wartość kontraktu może przekroczyć 1,7 miliarda CZK.

Kluczowe korzyści dla operatora i miasta:

  • Elastyczność zakupowa – dostawy będą realizowane etapami, zgodnie z potrzebami.
  • Ekologia i komfort – bezemisyjna praca, cisza w kabinie, brak spalin.
  • Efektywność energetyczna – pojazdy zoptymalizowane do jazdy w ruchu miejskim.

Model SOR ENS 12 powstał we współpracy z firmą Škoda Electric, która dostarcza komponenty napędowe. Ta kooperacja dwóch uznanych czeskich producentów podnosi nie tylko jakość pojazdów, ale też ich kompatybilność z lokalnymi systemami serwisowymi, częściami i infrastrukturą. Warto zauważyć, że SOR ENS 12 to jeden z pierwszych modeli, które w całości powstały jako projekt od początku przygotowany do napędu elektrycznego – a nie jako adaptacja pojazdu spalinowego.

DPP przygotowuje się także od strony infrastrukturalnej. Elektrobusy będą ładowane zarówno:

  • w zajezdniach (nocne ładowanie standardowe),
  • jak i na trasie (przez pantograf na wybranych pętlach i końcówkach).

To pozwala na większą elastyczność rozkładową i realne wydłużenie czasu pracy pojazdu bez konieczności długiego postoju na ładowanie

Komentarze