MAN wraca z autobusami do floty MZK Opole. I to w MEGA elektrycznym stylu
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu rozstrzygnął postępowanie przetargowe na dostawę dwóch przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Jest ono realizowane w ramach projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka MAN Truck & Bus Polska z Nadarzyna. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg MZK Opole na dostawę przegubowych autobusów elektrycznych?
- Ile elektrobusów obejmuje zamówienie podstawowe?
- W jakim terminie ma zostać zrealizowana dostawa pojazdów i infrastruktury?
Dwa razy MEGA
Postępowanie ogłoszone przez MZK Opole obejmowało dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA (18 m) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania typu plug-in, z opcją na zakup dwóch kolejnych pojazdów. Przetarg jest częścią szerokiego projektu elektromobilności finansowanego z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027 w ramach programu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej”.
Projekt ma na celu dalszą rozbudowę zeroemisyjnej floty oraz modernizację infrastruktury transportowej w regionie – w tym m.in. modernizację pętli przy ul. Pużaka, budowę nowej pętli przy ul. Wschodniej, a także rozbudowę systemu ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni.
Zgodnie z dokumentacją przetargową, zamawiający wymagał autobusów niskopodłogowych klasy MEGA o długości od 17,9 do 18,75 m, wysokości nieprzekraczającej 3,45 m i pojemności 115 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. . Pojazdy mają być napędzane silnikami o łącznej mocy co najmniej 230 kW, zapewniającymi osiągi porównywalne z autobusami spalinowymi. Zastosowane baterie trakcyjne typu LTO, LFP lub NMC mają umożliwiać szybkie ładowanie z mocą 150 kW poprzez dwa gniazda plug-in.
Elektryki będą przystosowane do rekuperacji energii, a ich konstrukcja spełni wymogi bezpieczeństwa zgodne z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118. Wnętrza pojazdów zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej LED/LCD, monitoring oraz zabudowaną kabinę kierowcy.
Dostawa autobusów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, czyli do końca 2027 roku.
Analiza ofert i budżetu
W postępowaniu wpłynęła jedna oferta. Spółka MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. zaproponowała dostawę dwóch elektrobusów MAN Lion’s City 18 E wraz z infrastrukturą ładowania za 11.837.458,50 PLN brutto / 9.623.949 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus electric na poziomie 4.632.000 PLN netto (z ładowarkami).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.987.500 PLN brutto (16.249.390 PLN netto). Oznacza to, że oferta MAN-a mieści się w budżecie zamówienia podstawowego i pozostawia przestrzeń na ewentualne uruchomienie opcji obejmującej kolejne dwa pojazdy.
Warto dodać, że oferta MAN obejmuje pełny pakiet dostawy wraz z instalacją infrastruktury ładowania oraz szkoleniem kierowców i służb technicznych MZK. Ostateczny wybór został dokonany na podstawie następujących kryteriów przetargowych:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993
Zakupowe tło
22 elektrobusy Warto na koniec przypomnieć, że MZK Opole od 2022 roku mocno stawia na elektromobilność – aktualnie we wrześniu firma posiadała 22 e-busy, w tym 20 szt. MAXI i dwa MEGA. Wszystkie od Solarisa. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:
- Pierwszy etap (2022) – Pierwsze 5 elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 12 electric zostało wprowadzone do eksploatacji w sierpniu 2022 r. w Opolu. Autobusy te są wyposażone w baterie Solaris High Energy oraz silnik centralny o mocy 160 kW. Infrastruktura do ich obsługi obejmuje stację ładowania pantografowego o mocy 300 kW (na pętli) oraz ładowarki plug-in w zajezdni MZK Opole. Pojazdy te kursują m.in. na linii 25 oraz częściowo linii 15 – to jednocześnie pierwsze linie elektryczne w Opolu.
- Drugi etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
- Trzeci etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 14 i 21.
- Czwarty etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice.
Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym. Jak widać pojawianie w przetargu MAN, to próba dywersyfikacji e-taboru i powrotu do polityki dwóch marek.
Komentarze