Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN wraca z autobusami do floty MZK Opole. I to w MEGA elektrycznym stylu

infobus
22.10.2025 07:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu rozstrzygnął postępowanie przetargowe na dostawę dwóch przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Jest ono realizowane w ramach projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka MAN Truck & Bus Polska z Nadarzyna. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kto wygrał przetarg MZK Opole na dostawę przegubowych autobusów elektrycznych?
  2. Ile elektrobusów obejmuje zamówienie podstawowe?
  3. W jakim terminie ma zostać zrealizowana dostawa pojazdów i infrastruktury?
MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy
MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy

Dwa razy MEGA

Postępowanie ogłoszone przez MZK Opole obejmowało dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA (18 m) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania typu plug-in, z opcją na zakup dwóch kolejnych pojazdów. Przetarg jest częścią szerokiego projektu elektromobilności finansowanego z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027 w ramach programu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej”.

Projekt ma na celu dalszą rozbudowę zeroemisyjnej floty oraz modernizację infrastruktury transportowej w regionie – w tym m.in. modernizację pętli przy ul. Pużaka, budowę nowej pętli przy ul. Wschodniej, a także rozbudowę systemu ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, zamawiający wymagał autobusów niskopodłogowych klasy MEGA o długości od 17,9 do 18,75 m, wysokości nieprzekraczającej 3,45 m i pojemności 115 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. . Pojazdy mają być napędzane silnikami o łącznej mocy co najmniej 230 kW, zapewniającymi osiągi porównywalne z autobusami spalinowymi. Zastosowane baterie trakcyjne typu LTO, LFP lub NMC mają umożliwiać szybkie ładowanie z mocą 150 kW poprzez dwa gniazda plug-in.

Elektryki będą przystosowane do rekuperacji energii, a ich konstrukcja spełni wymogi bezpieczeństwa zgodne z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118. Wnętrza pojazdów zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej LED/LCD, monitoring oraz zabudowaną kabinę kierowcy.

Dostawa autobusów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, czyli do końca 2027 roku.

MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy
MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy

Analiza ofert i budżetu

W postępowaniu wpłynęła jedna oferta. Spółka MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. zaproponowała dostawę dwóch elektrobusów MAN Lion’s City 18 E wraz z infrastrukturą ładowania za 11.837.458,50 PLN brutto / 9.623.949 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus electric na poziomie 4.632.000 PLN netto (z ładowarkami).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.987.500 PLN brutto (16.249.390 PLN netto). Oznacza to, że oferta MAN-a mieści się w budżecie zamówienia podstawowego i pozostawia przestrzeń na ewentualne uruchomienie opcji obejmującej kolejne dwa pojazdy.

Warto dodać, że oferta MAN obejmuje pełny pakiet dostawy wraz z instalacją infrastruktury ładowania oraz szkoleniem kierowców i służb technicznych MZK. Ostateczny wybór został dokonany na podstawie następujących kryteriów przetargowych:

✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993

MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy
MZK Opole stawia na MAN Lion’s City 18 E. Będą nowe MEGA elektrobusy

Zakupowe tło

22 elektrobusy Warto na koniec przypomnieć, że MZK Opole od 2022 roku mocno stawia na elektromobilność – aktualnie we wrześniu firma posiadała 22 e-busy, w tym 20 szt. MAXI i dwa MEGA. Wszystkie od Solarisa. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:

  • Pierwszy etap (2022) – Pierwsze 5 elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 12 electric zostało wprowadzone do eksploatacji w sierpniu 2022 r. w Opolu. Autobusy te są wyposażone w baterie Solaris High Energy oraz silnik centralny o mocy 160 kW. Infrastruktura do ich obsługi obejmuje stację ładowania pantografowego o mocy 300 kW (na pętli) oraz ładowarki plug-in w zajezdni MZK Opole. Pojazdy te kursują m.in. na linii 25 oraz częściowo linii 15 – to jednocześnie pierwsze linie elektryczne w Opolu.
  • Drugi etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
  • Trzeci etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 14 i 21.
  • Czwarty etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice.

Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym. Jak widać pojawianie w przetargu MAN, to próba dywersyfikacji e-taboru i powrotu do polityki dwóch marek.

Komentarze