Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus

infobus
21.10.2025 19:03
0 Komentarzy

21 października 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył oferty w przetargu na dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MIDI.

W odpowiedzi na zamówienie wpłynęła tylko jedna oferta, ale od firmy, która jeszcze nie startowała w zamówieniach MZK. O pierwszej nieudanej próbie i radykalnych zmianach w SWZ pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma złożyła ofertę w przetargu na elektrobus dla MZK Bielsko-Biała?
  2. Jaką cenę zaproponowano za model Karsan e-ATAK?
  3. O ile oferta przekraczała budżet zamówienia?
MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus
MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus

Elektryczny midibus

Zamówienie dotyczy zakupu jednego fabrycznie nowego elektrobusu klasy I kategorii MIDI, o długości od 7,5 do 8,4 metra, przeznaczonego do obsługi miejskich linii komunikacyjnych w Bielsku-Białej. Pojazd ma być niskopodłogowy na całej długości, z dwiema parami drzwi w układzie 1-2-0, napędzany silnikiem trakcyjnym o mocy min. 150 kW i wyposażony w system rekuperacji energii. Minimalna pojemność magazynów energii to 210 kWh, co ma zapewnić zasięg co najmniej 250 km.

Autobus musi być przystosowany do ładowania typu plug-in, a kabina kierowcy – zamknięta lub półzamknięta, zgodna ze standardem miejskim. Przewidziano montaż systemu informacji pasażerskiej z tablicami LED na zewnątrz i wyświetlaczami LCD w środku. Pojazd ma mieć także wandaloodporne siedziska z tapicerką.

MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus
MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus

Jedna oferta

W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta. Firma Kinetik Sp. z o.o. z Warszawy zaproponowała dostawę elektrobusu za 2.945.850 PLN brutto, co odpowiada 2.395.000 PLN netto za model Karsan e-ATAK.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 2.460.000 PLN brutto. Oznacza to, że jedyna oferta przekracza budżet o 485.850 PLN, czyli ponad 19%.

Teraz czas decyzję skarbnika i ew. analizę oferty przez komisję przetargową. Decyzja o wyborze wykonawcy zostanie podjęta na podstawie następujących kryteriów:

✅ cena – 60%
✅ rozwiązania techniczne – 20%
✅ warunki gwarancji – 10%
✅ udzielenie autoryzacji dla obsługi i napraw – 10%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1176608

MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus
MZK Bielsko-Biała z nowym podejściem i nowym oferentem na jeden MIDI elektrobus

Zakupowe tło

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej systematycznie modernizuje swój tabor, stawiając na pojazdy nisko- i zeroemisyjne. Tylko w 2025 roku spółka podpisała szereg umów na dostawy nowoczesnych autobusów elektrycznych, wodorowych i hybrydowych. We wrześniu podpisano kontrakt z hiszpańskim producentem Irizar e-mobility na dostawę 12 autobusów elektrycznych klasy maxi (12-metrowych) o łącznej wartości 37.800.000 PLN brutto. Pojazdy mają wyjechać na ulice miasta w pierwszej połowie 2026 roku. Wcześniej, w sierpniu, MZK zawarł również umowę z Solaris Bus & Coach na zakup czterech przegubowych elektrobusów (18-metrowych) za 18.200.000 PLN brutto.

To jednak nie koniec. W ramach projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Śląskiego, przewoźnik zamówił także sześć autobusów wodorowych marki Solaris oraz cztery pojazdy typu mild hybrid – także od Solarisa. Wartość tej umowy to 15.100.000 PLN, a całkowita wartość projektu przekracza 30.000.000 PLN, z czego ponad 19.000.000 PLN stanowi dofinansowanie unijne. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz szereg rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróży.

Z kolei w sierpniu br. bielski Miejski Zakład Komunikacyjny zawarł dwie umowy na leasing autobusów z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing. W najbliższych latach trafi do niego łącznie 19 pojazdów. Wartość umów to blisko 60 mln zł.

Tym samym do końca 2026 roku na ulice Bielska-Białej ma wyjechać 37 nowych autobusów, z czego ponad połowa to pojazdy zeroemisyjne.

Komentarze