Czy dwunapędowe lokomotywy PKP Intercity pojadą w nowym rozkładzie jazdy?
Projekt budowy nowoczesnych lokomotyw dwunapędowych dla PKP Intercity realizowany przez PESA Bydgoszcz wchodzi w etap testów.
Jak poinformował członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak, prace nad pojazdami są już zaawansowane, choć całe przedsięwzięcie zaliczyło opóźnienie względem pierwotnych założeń.
Rozkład jazdy:
- Kiedy dokładnie planowane jest rozpoczęcie testów lokomotyw dwunapędowych produkowanych przez PESA dla PKP Intercity?
- Jakie korzyści dla przewozów pasażerskich przyniesie wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw z napędem elektryczno-spalinowym?
- Z czego wynikało opóźnienie w realizacji projektu i na jakim etapie znajdują się obecnie prace montażowe w zakładach PESA Bydgoszcz?
Montaż lokomotyw na finiszu
Z wypowiedzi przedstawiciela PKP Intercity wynika, że lokomotywy są już osadzone na wózkach, a silniki spalinowe zostały zamontowane.
– Projekt rzeczywiście zaliczył poślizg, ale jesteśmy na etapie finalnej zabudowy. PESA informuje nas, że w najbliższych dniach rozpocznie pierwsze procedury uruchomieniowe – przekazał Wawrzyniak.
Zakończenie montażu oraz rozpoczęcie testów stanowi jeden z ostatnich kroków przed wprowadzeniem lokomotyw do eksploatacji. Obecnie producent przygotowuje się do prób technologicznych i jazd testowych, które potwierdzą zgodność pojazdów z wymaganiami PKP Intercity oraz obowiązującymi normami europejskimi.
Testy planowane na przyszły rok
Jak podkreślił członek zarządu PKP Intercity, testy nowych lokomotyw mają rozpocząć się w 2026 roku, jednak na ten moment nie ustalono jeszcze dokładnych terminów.
– Spodziewamy się prób w przyszłym roku, ale nie mamy jeszcze konkretnych dat od producenta. My tych lokomotyw na przyszłoroczny rozkład jazdy jeszcze nie planujemy – dodał Wawrzyniak.
Ze względu na trwające prace i brak zakończonych procedur odbiorczych, PKP Intercity nie uwzględnia jeszcze tych pojazdów w rozkładzie jazdy na 2026 rok. Oznacza to, że dwunapędowe lokomotywy z PESY pojawią się w planowej obsłudze dopiero po zakończeniu pełnego cyklu testów i certyfikacji.
Nowoczesne lokomotywy dla lepszej elastyczności operacyjnej
Lokomotywy dwunapędowe łączące napęd elektryczny i spalinowy mają znacząco zwiększyć elastyczność operacyjną PKP Intercity. Będą mogły kursować zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tam, gdzie brak jest sieci trakcyjnej. Dzięki temu przewoźnik będzie w stanie realizować połączenia bez konieczności zmiany lokomotywy, co skróci czas przejazdu i poprawi punktualność.
Nowe pojazdy są częścią strategii modernizacji taboru PKP Intercity, zakładającej rozwój nowoczesnych, ekologicznych i bardziej ekonomicznych rozwiązań w przewozach dalekobieżnych.
Wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw dwunapędowych od PESY ma być kolejnym krokiem w kierunku unowocześnienia polskiej kolei i dostosowania jej do potrzeb XXI wieku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze