Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budowa hybryd dla PKP Intercity mocno rozpędzona. Wkrótce testy pierwszego składu

inforail
10.10.2025 13:30
0 Komentarzy

PKP Intercity konsekwentnie modernizuje i unowocześnia swój tabor. Jak poinformował członek zarządu spółki Adam Wawrzyniak, projekt budowy dwunapędowych zespołów trakcyjnych (hybrydowych), realizowany przez firmę Newag, jest już na zaawansowanym etapie.

PKP Intercity już operacyjnie przygotowuje się do ich wdrożenia.

Rozkład jazdy:

  • Kiedy planowane jest rozpoczęcie testów nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych Newagu dla PKP Intercity?
  • Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźnika przyniosą hybrydowe pociągi?
  • W jaki sposób inwestycja w tabor hybrydowy wpisuje się w strategię modernizacji i ekologizacji PKP Intercity?
Hybryda dla PKP Intercity
Hybryda dla PKP Intercity

35 nowoczesnych pojazdów hybrydowych

„Projekt pojazdów hybrydowych, czyli dwunapędowych zespołów trakcyjnych z Newagu, jest bardzo rozpędzony i produkcja już postępuje. W pierwszym kwartale 2026 roku pierwsze pojazdy będą gotowe do testów” – powiedział Wawrzyniak.

Kontrakt podpisany pomiędzy PKP Intercity a Newagiem obejmuje budowę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Umowa, o wartości 3,38 mld zł, jest jednym z największych kontraktów taborowych w historii spółki. Hybrydowe pojazdy będą mogły poruszać się zarówno z wykorzystaniem trakcji elektrycznej, jak i silnika spalinowego, co umożliwi im obsługę tras częściowo zelektryfikowanych.

Nowa jakość podróży i elastyczność operacyjna

Dwunapędowe zespoły trakcyjne mają zapewnić pasażerom wyższy komfort podróży dzięki klimatyzowanym wnętrzom, Wi-Fi, gniazdkom elektrycznym i systemom informacji pasażerskiej. Zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w miejsca do przewozu rowerów.

Ich najważniejszym atutem będzie uniwersalność – możliwość przejazdu zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej, bez konieczności zmiany lokomotywy. Dzięki temu PKP Intercity będzie mogło skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę bezpośrednich połączeń między miastami średniej wielkości a głównymi ośrodkami.

Produkcja w Nowym Sączu

Za budowę hybrydowych pojazdów odpowiada Newag S.A. z Nowego Sącza, który od lat współpracuje z PKP Intercity przy dostawach nowoczesnego taboru. Spółka realizuje obecnie kilka dużych kontraktów, w tym dostawy lokomotyw elektrycznych Griffin.

Produkcja hybryd jest już zaawansowana, a pierwsze egzemplarze przejdą testy eksploatacyjne w pierwszym kwartale 2026 roku. Po ich pozytywnym zakończeniu rozpoczną się odbiory i sukcesywne włączanie pojazdów do ruchu pasażerskiego.

Celem – nowoczesna, ekologiczna kolej

Inwestycja w pojazdy dwunapędowe wpisuje się w strategię PKP Intercity „Kolej Dużych Inwestycji”, zakładającą całkowitą wymianę i modernizację taboru do 2030 roku. Dzięki tej inwestycji narodowy przewoźnik kolejowy stawia kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, ograniczając emisję spalin i poprawiając efektywność energetyczną.

Nowe hybrydy mają obsługiwać przede wszystkim połączenia międzyregionalne, łączące mniejsze miejscowości z siecią głównych tras kolejowych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną w wielu regionach kraju.

Komentarze