Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM idzie w MINI. PKM Świerklaniec zamawia swoje pierwsze minibusy i to od razu 12 sztuk

infobus
07.10.2025 09:01
0 Komentarzy

7 października 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu ogłosiło przetarg na najem długoterminowy 12 fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MINI.

Postępowanie zostało przyspieszone ze względu na pilną potrzebę wprowadzenia nowego taboru do realizacji umowy z Zarządem Transportu Metropolitalnego (ZTM) od początku 2026 r. O podobnym zamówieniu – ale od PKM Gliwice – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów klasy mini zamierza wynająć PKM Świerklaniec?
  2. Jakie trzy kryteria oceny ofert zastosowano w tym przetargu?
  3. Dlaczego termin postępowania został przyspieszony?
W GZM minibusy coraz popularniejsze. Jest i będą kolejne przetargi
W GZM minibusy coraz popularniejsze. Jest i będą kolejne przetargi

Świerklanieckie minibusy

Zamówienie z 7 października 2025 r. dotyczy długoterminowego najmu 12 nowych autobusów klasy mini – pojazdów miejskich jednej marki i modelu, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2024 r. Każdy autobus ma być w pełni niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, rampę dla osób z niepełnosprawnościami, system informacji pasażerskiej, monitoring i system zliczania pasażerów. Pojazdy nie mogą być prototypowe, powystawowe ani poleasingowe – muszą pochodzić z seryjnej produkcji.

Zamawiający dopuszcza możliwość wykupu pojazdów po zakończeniu okresu najmu, który został określony na 72 miesiące. W ramach kontraktu wykonawca ma również zapewnić autoryzację serwisową dla PKM Świerklaniec, szkolenie mechaników oraz dostarczenie pełnej dokumentacji technicznej i oprogramowania diagnostycznego.

Wymagania wobec oferentów są jasno określone – firma musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowała co najmniej trzy umowy na wynajem, leasing lub dzierżawę minimum 10 nowych autobusów każda, o okresie nie krótszym niż 24 miesiące. Przetarg ma charakter otwarty, bez podziału na części i nie dopuszcza ofert wariantowych.

Na oferty zamawiający czeka do 24 października 2025 r. do godz. 10:00, a ich publiczne otwarcie zaplanowano na 10:15 tego samego dnia. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
Cena (waga 60%)
Ocena techniczna (waga 20%)
Warunki gwarancji (waga 20%)

Przetarg jest prowadzony w oparciu o Dyrektywę 2014/25/UE, a jednym z warunków jest, by ponad 50% wartości pojazdów pochodziło z produkcji w krajach Unii Europejskiej lub państw objętych umowami równoważnymi. Wadium ustalono na poziomie 130 000 zł, a oferty muszą pozostać ważne przez 90 dni.

Planowany termin dostawy mini autobusów to do 15 grudnia 2025 r., tak by pojazdy mogły przejść proces certyfikacji ZTM i rozpocząć kursowanie od początku nowego roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/pn/pkm-swierklaniec

W GZM minibusy coraz popularniejsze. Jest i będą kolejne przetargi
W GZM minibusy coraz popularniejsze. Jest i będą kolejne przetargi

Zakupowe tło

Zakup mini autobusów wpisuje się w szerszą strategię Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), która dąży do zwiększenia elastyczności i efektywności transportu publicznego. Pojazdy tej klasy będą obsługiwać linie o mniejszym natężeniu ruchu, szczególnie w gminach peryferyjnych, gdzie duże autobusy są nieekonomiczne.

Jak podkreśla PKM, decyzja o przyspieszeniu przetargu wynika z zapisów nowego aneksu do umowy z ZTM, który wymaga wprowadzenia do ruchu 10 autobusów klasy MN (mini) od 1 stycznia 2026 r. Dodatkowe dwa pojazdy mają stanowić rezerwę operacyjną. Brak realizacji przewozów groziłby nałożeniem kar finansowych, dlatego termin składania ofert został skrócony do trzech tygodni. Dodajmy, że będą to pierwszej tej kategorii pojazdy we flocie Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej.

W ostatnich latach PKM Świerklaniec prowadzi konsekwentną politykę odnowy i dywersyfikacji taboru, łącząc zakupy autobusów spalinowych z planowanym wdrożeniem pojazdów zeroemisyjnych. Choć spółka nie publikuje pełnych rocznych zestawień zakupów, dostępne dane pokazują wyraźny trend w kierunku modernizacji i elastycznego finansowania floty – zarówno poprzez leasing, jak i długoterminowy najem.

W latach 2022–2025 przewoźnik dokonał kilku istotnych przetargów. Wśród nich znalazł się zakup 25 nowych 12-metrowych autobusów MAN Lion’s City, które stanowią dziś trzon parku taborowego. W roku 2024 pojawiły się kolejne postępowania – m.in. leasing pięciu autobusów miejskich 12-metrowych marki Solaris (z niewykorzystaną opcją rozszerzenia do 9), a także najem 20 autobusów klasy MAXI w wersji spalinowej, który po unieważnieniu pierwszego przetargu ostatecznie wygrała firma Mercus PSQ z marką MAN.

Równolegle PKM uczestniczy w projekcie metropolitalnym Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) dotyczącym wprowadzenia autobusów elektrycznych – w tym 42 elektrobusów z ładowarkami, które mają trafić do Świerklańca do połowy 2026 roku. Dostawy obejmują zarówno pojazdy 12-metrowe, jak i przegubowe, a ich realizacja będzie jednym z największych kroków w kierunku dekarbonizacji komunikacji publicznej w północnej części aglomeracji.

W 2024 roku spółka ogłosiła również przetarg na sprzedaż 5 starszych autobusów – w tym czterech MAN Lion’s City G i jednego Mercedesa Citaro, co stanowiło etap stopniowego wycofywania pojazdów z przebiegami powyżej miliona kilometrów.

Podsumowując, w latach 2022–2025 PKM Świerklaniec przeszło od tradycyjnych zakupów własnych autobusów do bardziej zróżnicowanego modelu finansowania opartego na najmie i leasingu, przygotowując się równocześnie do transformacji floty na elektrobusy w ramach współpracy z GZM. Ta strategia ma zapewnić stabilność przewozów w całej północnej części metropolii, elastyczność taborową oraz redukcję emisji w komunikacji miejskiej.

Komentarze