Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Ostrów Wlkp. stawia na unifikację taborową. Od kogo kolejne elektrobusy? Analiza SWZ

infobus
01.10.2025 08:03
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim szuka dostawcy czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania.

Przewoźnik szuka pojazdów klasy I kategorii MAXI. Inwestycja współfinansowana jest ze środków UE w ramach programu „Fundusze Europejskie  dla Wielkopolski 2021–2027”. O ogłoszeniu przetargu na te pojazdy pisaliśmy już w InfoBusie. W ostatnim przetargu na elektrobusy jedyną ofertę złożył Solaris. Jak będzie tym razem? Zaglądamy do SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych chce kupić MZK Ostrów Wielkopolski?
  2. Jaka jest minimalna pojemność baterii wymaganych w autobusach?
  3. Jakie jest główne kryterium oceny ofert w przetargu (największy procent)?
MZK Ostrów Wlkp. stawia na unifikację taborową. Od kogo kolejne elektrobusy? Analiza SWZ
MZK Ostrów Wlkp. stawia na unifikację taborową. Od kogo kolejne elektrobusy? Analiza SWZ / fot. MZK Ostrów wlkp.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (32%), okresu gwarancji (8%).

Wśród kryteriów technicznych, zamawiający preferuje:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088 lub normą równoważną) lub aluminium – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw – aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 300 do 320 mm – 4 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 7 pkt,
  • autobusy wyposażone w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 2 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 4 pkt.

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m, a wysokość max. 3,5 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 75 pasażerów, w tym minimum 24 na miejscach siedzących.

Pojazdy mają być napędzane centralnym silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 kW, zasilanym magazynami energii elektrycznej o pojemności nominalnej min. 250 kWh. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusach mają być ładowane przez złącze plug-in za pomocą ładowarki zewnętrznej o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane baterie w czasie nie dłuższym niż 6 godzin. Do tego, autobusy powinny posiadać zamontowane w osi pojazdu, na dachu, pantografy 5 polowe pozwalające na ładowanie baterii trakcyjnych prądem o mocy ładowania co najmniej 200 kW.

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego”, z drzwiami wyposażonymi w okienko zamykane klapką. MZK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Prowadzący pojazd będzie patrzył na drogę poprzez szybę czołową dzieloną w układzie pionowym 2-częściową oraz wyodrębnioną podgrzewaną szybę dla tablicy kierunkowej. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się fotele z wkładkami tapicerskimi siedziska i oparcia łatwo wymiennymi, wyposażonymi w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm.

Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych diodowych, w kolorze diod żółto-pomarańczowym lub zbliżonym. Wewnętrzna informacja pasażerska to kolorowy monitor LCD typu TFT, o przekątnej minimalnej 21 cali, dający możliwość wyświetlania w czasie rzeczywistym informacji o numerze linii i kierunku jazdy, obsługiwanego przystanku oraz co najmniej 5 kolejnych przystanków (w formie tekstowej lub graficznej, pod postacią tzw. „koralików”).

Podsumowanie

SWZ nie daje przestrzeni na więcej niż jedną ofertę. MZK zdecydowanie stawia na unifikację taborową w swojej zajezdni. Wymóg podziału szyby czołowej w pionie, już na wstępie wyklucza z przetargu spore grono producentów. Idąc dalej, kryteria oceny ofert w postaci technologii SiC, czy nadwozia ze stali nierdzewnej lub aluminium jasno klarują nam obraz tego, co chce przewoźnik. W takich warunkach stawiamy na ofertę od Solarisa. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 15 października.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-6ea20a7f-8a3d-4808-9e9d-e98ade6c8a08

Komentarze