Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Subbus Nowa Sól wybiera swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od Busnex Poland

infobus
29.09.2025 09:05
0 Komentarzy

26 września 2025 roku Międzygminne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SUBBUS z Nowej Soli ogłosiło wybór oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI.

W postępowaniu wpłynęła jedna oferta – od firmy Busnex Poland, która okazała się zgodna z założonym budżetem. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie ma powstać stacja ładowania autobusów elektrycznych w Raciborzu?
  2. Ile stacjonarnych ładowarek o mocy 120 kW przewidziano w przetargu?
  3. Ile czasu wykonawca będzie miał na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy?
SubBus domyka kwestię przetargu na dostawcę czterech autobusów elektrycznych
Joanna Kaczmarska od 1 lipca 2025 pełni funkcję prezesa spółki. Wcześniej, od 1 kwietnia, pracowała jako prokurent, poznając firmę pod okiem dotychczasowego prezesa Mirosława Paszkiewicza / fot. UM Nowa Sól

Dla MPK SUBBUS

Zamówienie dotyczy Nowej Soli, gdzie lokalny przewoźnik MPK SUBBUS planuje wdrożenie pierwszej partii elektrobusów do regularnej obsługi miejskich linii. Przedmiotem przetargu była dostawa czterech niskowejściowych autobusów zeroemisyjnych oraz dostarczenie infrastruktury do ich ładowania.

Inwestycja otrzymała dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027, a postępowanie przetargowe ogłoszono w połowie roku. Wpłynęła jedna oferta – Busnex Poland zadeklarował dostarczenie pojazdów marki Yutong, które spełniają wymogi specyfikacji.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 12.792.000 PLN brutto. Tyle też wynosi cena oferty złożonej przez Busnex, co oznacza pełne dopasowanie do budżetu zamawiającego. Kwota netto to 10.400.000 PLN, co przy czterech autobusach daje cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2.600.000 PLN netto.

Decyzja zamawiającego, została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena (55%)
✅ parametry techniczne (45%)

W efekcie oferta Busnex Poland otrzymała łącznie 55 punktów – 16 w kryterium cena i 39 w kryterium parametry techniczne. Szczegółowa punktacja obejmuje takie podkryteria jak typ baterii trakcyjnej, zużycie energii, długość gwarancji na baterię, silnik i całość pojazdu, a także konstrukcja boczna i zgodność z homologacją w zakresie ochrony pasażerów.

Dostawa planowana jest na sierpień 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 ezamowienia.gov.pl – Znak sprawy ZP.1.2025

SubBus domyka kwestię przetargu na dostawcę czterech autobusów elektrycznych
SubBus domyka kwestię przetargu na dostawcę czterech autobusów elektrycznych
SubBus domyka kwestię przetargu na dostawcę czterech autobusów elektrycznych

Zakupowe tło: W SubBusie idzie nowe!

Autobusy, które mają trafić do Nowej Soli, powinny mieć długość od 8,9 do 10,6 metra i konstrukcję niskowejściową. Zamawiający wymaga pełnej klimatyzacji, minimum 55 miejsc pasażerskich (z czego przynajmniej 23 siedzące), mocy silnika nie mniejszej niż 220 kW oraz realnego zasięgu 220 km przy pełnym obciążeniu i aktywnej klimatyzacji. Pojazdy będą ładowane przez złącze CCS-Combo-2, z wykorzystaniem mobilnych ładowarek dostarczanych w ramach umowy.

Nowa prezeska, nowe standardy i nowe autobusy – tak dziś wygląda kierunek rozwoju miejskiego przewoźnika SubBus z Nowej Soli. Przemiany są zarówno organizacyjne, jak i taborowe. Ich wspólnym mianownikiem jest jeden cel: sprawić, by mieszkańcy częściej wybierali autobus zamiast samochodu.

Kulminacją obecnych zmian będzie zakup czterech MIDI autobusów elektrycznych (o czym piszemy powyżej), wraz z dwiema stacjami ładowania. To przełomowy krok dla firmy, która dotąd eksploatowała głównie 9- i 12-metrowe pojazdy spalinowe. Nowe elektrobusy pomieszczą około 80 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących – będą więc pojemniejsze niż obecne 9-metrowe pojazdy, ale bardziej mobilne niż klasyczne „dwunastki”.

Zakup to efekt skutecznego wniosku o środki zewnętrzne. Całe zamówienie – pojazdy i ładowarki – wyceniono na około 13 mln zł, z czego 9 mln zł pokrywa unijne dofinansowanie. W przetargu wpłynęła jedna oferta – od chińskiego producenta Yutong, którego elektrobusy kursują już m.in. w Polkowicach, Warszawie, Jeleniej Górze i Białymstoku.

Transformacja ma także tło regulacyjne. Jak zaznacza nowa prezeska firmy, Joanna Kaczmarskaustawa o elektromobilności wymusza udział pojazdów zeroemisyjnych w flocie operatora transportu publicznego. Choć obecne autobusy SubBusa spełniają wysoką normę Euro 6, przyszłość należy do cichego, bezemisyjnego taboru.

– Elektryczne autobusy będą miały na tyle duży zasięg, że bez problemu obsłużą zarówno Nową Sól, jak i trasy podmiejskie – tłumaczy Joanna Kaczmarska. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, z rampą dla osób z niepełnosprawnościami, USB do ładowania urządzeń mobilnych, systemem informacji pasażerskiej, zapowiedziami głosowymi i licznikami pasażerów, które pozwolą monitorować wykorzystanie poszczególnych kursów.

Kolejne zmiany w MPK są wielopoziomowe. Na poziomie operacyjnym wprowadzono m.in.:

  • modernizację oznaczeń przystankowych – nowe tabliczki zawierają dodatkowe informacje, np. o strefach taryfowych,
  • ujednolicenie głosu lektora w autobusach, który zapowiada przystanki – dla lepszej przejrzystości i komfortu,
  • większy nacisk na badania ruchu pasażerskiego – co pozwala na realne dopasowanie siatki połączeń do potrzeb mieszkańców.
Joanna Kaczmarska od 1 lipca 2025 pełni funkcję prezesa spółki. Wcześniej, od 1 kwietnia, pracowała jako prokurent, poznając firmę pod okiem dotychczasowego prezesa Mirosława Paszkiewicza.
Joanna Kaczmarska od 1 lipca 2025 pełni funkcję prezesa spółki. Wcześniej, od 1 kwietnia, pracowała jako prokurent, poznając firmę pod okiem dotychczasowego prezesa Mirosława Paszkiewicza / fot. UM Nowa Sól

Komentarze