Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa ma pierwszą umowę z Irizarem na debiutujące w Polsce autobusy ie bus 10.

infobus
24.09.2025 11:09
0 Komentarzy

Miejskie Zakłady Autobusowe kupują 10 MIDI autobusów elektrycznych marki Irizar. To debiut hiszpańskiej marki w stolicy Polski.

To kolejny kontrakt, po zeszłotygodniowych umowach z firmą Solaris Bus & Coach na 79 elektrobusów. Wkrótce liczba zeroemisyjnych pojazdów we flocie stołecznego przewoźnika może osiągnąć niemal 450 sztuk.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów z Hiszpanii trafi do Warszawy w ramach tej dostawy?
  2. Z jakiego kraju pochodzą autobusy elektryczne zamówione przez Warszawę?
  3. Do jakiego miasta trafią nowe autobusy elektryczne wyprodukowane w Hiszpanii?
10 hiszpańskich autobusów elektrycznych dla Warszawy
10 hiszpańskich autobusów elektrycznych dla Warszawy

Czas na nową markę

Hiszpański producent dostarczy do Warszawy 10 autobusów, każdy o długości 10 metrów. Pojazdy będą posiadać baterie LFP o pojemności 508 kWh, co zapewni im zasięg co najmniej 310 kilometrów. Sercem Irizarów będą silniki Siemensa o mocy 290 kW. We wnętrzu nowe autobusy zmieszczą się w sumie 72 osoby, w tym 19 na miejscach siedzących.

Pasażerowie nowych pojazdów będą mieli zapewnione najbardziej komfortowe warunki – niską podłogę, wydajną klimatyzację, monitoring, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, wszelkie udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, niewidomych i niedowidzących. Irizary zostaną wyposażone w panele fotowoltaiczne, które pomogą w oszczędzaniu energii elektrycznej.

– Kontrakt z firmą Irizar to kolejny, znaczący etap w umacnianiu pozycji Miejskich Zakładów Autobusowych jako jednego z wiodących europejskich operatorów zeroemisyjnego transportu miejskiego. Aktualnie flota spółki obejmuje ponad 200 autobusów elektrycznych, a w perspektywie najbliższych miesięcy ich liczba może się podwoić – mówi Kamil Królak, członek Zarządu ds. Finansowych Miejskich Zakładów Autobusowych sp. z o.o (MZA).

Realizacja tego przedsięwzięcia wpisuje się w długofalową strategię MZA, której celem jest konsekwentna redukcja emisji spalin i hałasu w przestrzeni miejskiej, a tym samym poprawa jakości życia mieszkańców stolicy. Wprowadzenie kolejnych pojazdów elektrycznych przyczyni się do dalszego ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne, a także do zwiększenia komfortu podróży pasażerów dzięki nowoczesnym i cichym rozwiązaniom technologicznym.

– Umowa z polskim przewoźnikiem stanowi ważny krok w realizacji naszej strategii rozwoju w Europie. Cieszymy się, że MZA Warszawa wybrało nasze rozwiązania transportowe, wspierające zieloną i zrównoważoną mobilność. To dla nas zaszczyt być częścią warszawskiej strategii dekarbonizacji i transformacji transportu publicznego – mówi Mikel Irizar, przedstawiciel firmy Irizar e-mobility, producent hiszpańskich autobusów-elektryków.

Kiedy pojedziemy Irizarem?

Hiszpańskie autobusy mają pojawić się na ulicach Warszawy w połowie przyszłego roku. Umowa przewiduje opcję rozszerzenia o kolejnych 10 sztuk. Pojazdy objęte zamówieniem podstawowym zostaną dofinansowane ze środków unijnych. Projekt pn. „Rozwój floty autobusów elektrycznych Regionu Warszawskiego Stołecznego” jest realizowany w ramach działania 3.2 Mobilność miejska w ZIT programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.

Kontrakt z Irizarem to kolejna inwestycja taborowa, którą podejmują Miejskie Zakłady Autobusowe. W zeszłym tygodniu podpisano umowę na dostawę 79 elektrobusów marki Solaris, a w najbliższym czasie planowane jest też zawarcie kontraktów na 50 zeroemisyjnych przegubowców oraz 30 pojazdów krótszych – o długości 12 metrów.

10 hiszpańskich autobusów elektrycznych dla Warszawy
10 hiszpańskich autobusów elektrycznych dla Warszawy

Komentarze