Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Kolej filarem bezpieczeństwa. Potwierdza to wojna w Ukrainie

inforail
24.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Podczas 16. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku odbyła się debata „Rola kolei w krajowym i europejskim systemie bezpieczeństwa”.

Uczestnicy podkreślali, że kolej pełni kluczową rolę nie tylko w transporcie pasażerskim i towarowym, ale także w systemie bezpieczeństwa narodowego i europejskiego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie argumenty prezes PKP S.A. Alan Beroud wskazał na potwierdzenie tezy, że kolej jest najodporniejszym systemem transportu w czasie wojny?
  2. Dlaczego prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski podkreślał konieczność ewakuacji ludności cywilnej w kontekście roli kolei w sytuacjach kryzysowych?
  3. Jakie znaczenie ma podpisane memorandum między PKP S.A. a Ukrzaliznytsią dla rozwoju współpracy transgranicznej i bezpieczeństwa regionu?
Debata na targach Trako 2025
Debata na targach Trako 2025/foto: PKP SA

„Kolej to inwestycja w bezpieczeństwo”

Prezes zarządu PKP S.A. Alan Beroud wskazał, że wydarzenia za naszą wschodnią granicą potwierdziły strategiczne znaczenie kolei.

– „Kolej dowiodła w podstawowej kwestii, że jest najbardziej odpornym na warunki wojenne systemem bezpieczeństwa. Tak naprawdę inwestycja w kolej to jest inwestycja w nasze wspólne bezpieczeństwo” – podkreślił.

Beroud zwrócił uwagę, że kolej odgrywa istotną rolę m.in. w dostawach surowców energetycznych.

– „Oczywiście mówimy, że bezpieczeństwo jest wartością bezcenną, tylko z drugiej strony nie możemy tego opacznie rozumieć, że nie należy za nią płacić. Już dzisiaj powinniśmy się zastanowić, jaki procent naszego PKB i PKB całej Unii chcemy przeznaczyć na kolej, żebyśmy byli bezpieczni. Bo to nie jest tak, że wszystko czego potrzebujemy na tę sytuację damy radę zrealizować z bieżących wydatków” – zaznaczył.

Kolej w obliczu zagrożeń hybrydowych

Głos zabrał również prezes zarządu Polregio, Krzysztof Pietrzykowski, który wskazał, że ostatnie incydenty związane z dronami w Polsce i Danii uświadomiły, jak ważne jest zabezpieczenie infrastruktury krytycznej.

– „Była mowa o tematach związanych z transportem koleją określonych pojazdów wojskowych, zapewnienia obiektów dla wojska, ale występując tutaj w roli spółki przewożącej pasażerów zwracam też uwagę na konieczność przewozu nie tylko żołnierzy, nie tylko wojskowych, ale również przewozu mieszkańców, którzy potencjalnie będą musieli być ewakuowani z obszarów objętych działaniami wojennymi” – stwierdził.

Dodał również, że polityka klimatyczna UE wymaga pewnego dostosowania do realiów.

– „W godzinie ‘W’, która mamy nadzieję nigdy nie nastąpi, mamy pewien zasób, pewną rezerwę strategiczną, która może być natychmiast, tak naprawdę z dnia na dzień, z godziny na godzinę, wykorzystana do zapewnienia przerzutu wojsk, do zapewnienia ewakuacji ludności cywilnej” – ocenił Pietrzykowski.

Polska i Ukraina wzmacniają współpracę

Jeszcze przed rozpoczęciem debaty prezes PKP S.A. Alan Beroud oraz prezes ukraińskich kolei (Ukrzaliznytsia) Oleksandr Pertsovskyi podpisali memorandum w sprawie zacieśnienia strategicznej współpracy. Dokument dotyczy partnerstwa i integracji na rzecz rozwoju transgranicznej komunikacji kolejowej.

Komentarze