Koleje Małopolskie wybierają Mercedesa. Pierwsze autobusy eCitaro G fuel cell dla Polski
22 września 2025 roku spółka Koleje Małopolskie ogłosiła wyniki postępowania przetargowego na dostawę pięciu autobusów elektrycznych zasilanych wodorem FCEV.
Postępowanie podzielono na dwa zadania – w obu wybrano propozycje od Daimler Buses. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że to kolejne zwycięstwo eCitaro fuel cell w Polsce. Poprzednie zamówienie na ten ultra nowoczesne pojazdy złożyła Podkarpacka Komunikacja Samochodowa.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy wodorowe kupują Koleje Małopolskie?
- Ile kosztuje jeden autobus i czy cena zmieściła się w budżecie?
- W co będą wyposażone nowe autobusy?
Wodorowa piątka
Przetarg dotyczy zakupu autobusów FCEV dla obsługi nowej linii komunikacji uzupełniającej w województwie małopolskim. Inwestycja obejmuje dostawę łącznie pięciu pojazdów – trzech 12-metrowych autobusów klasy MAXI (Zadanie nr 1) oraz dwóch przegubowych 18-metrowych autobusów klasy MEGA (Zadanie nr 2).
Celem zamówienia jest wdrożenie zeroemisyjnego transportu publicznego, zasilanego wodorem, jako części strategii regionu w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Autobusy mają zostać wyposażone w systemy ADAS, kamery 360°, pompę ciepła oraz możliwość zastosowania kamer zamiast tradycyjnych lusterek.
W obu częściach postępowania jedyną ofertę złożyła firma Daimler Buses Polska, oferując pojazdy marki Mercedes-Benz eCitaro fuel cell.
Analiza ofert i budżetu
Dla Zadania nr 1 (3 autobusy 12 m): Oferta Daimler Buses Polska opiewa na 14.391.000 PLN brutto / 11.700.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model Mercedes-Benz eCitaro fuel cell na poziomie 3.900.000 PLN netto.
Dla Zadania nr 2 (2 autobusy 18 m): Oferta wynosi 12.546.000 PLN brutto / 10.200.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Mercedes-Benz eCitaro fuel cell G na poziomie 5.100.000 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 28.997.250 PLN brutto, w tym:
- 15.959.250 PLN brutto na Zadanie nr 1
- 13.038.000 PLN brutto na Zadanie nr 2
Oznacza to, że w obu przypadkach oferta Daimlera zmieściła się w budżecie. W tej sytuacji ostateczna decyzja zamawiającego była już tylko formalnością i została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ 60% – cena oferty brutto
✅ 40% – warunki techniczne/gwarancja (m.in. liczba miejsc siedzących, systemy wspomagające, efektywność energetyczna, gwarancja na baterie)
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 Szczegółowe we informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl
Szczegóły techniczne
Zamówienie przewiduje dostawę pojazdów FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), w pełni niskopodłogowych, o konstrukcji jednorodnej, homologowanych i gotowych do eksploatacji. Każdy autobus ma pomieścić co najmniej 70 osób, w tym 25 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być wyposażone w:
- nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
- system kamer monitorujących otoczenie pojazdu
- ogrzewanie i klimatyzację opartą na pompie ciepła
- lusterka w formie kamer jako opcja
- baterie trakcyjne wysokiej pojemności (szczegółów nie ujawniono)
Jednym z kluczowych parametrów ocenianych w zamówieniu było zużycie wodoru według testu SORT-2 – dane w tym zakresie nie zostały podane publicznie, ponieważ stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Choć termin dostaw nie został podany wprost, zgodnie z zasadami konkursu KPO, autobusy mają zostać dostarczone najpóźniej do końca 2026 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze