Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

„Hybrydowe” połączenia PKP Intercity wcześniej. Pojadą składy spalinowe, wiemy gdzie i kiedy

inforail
18.09.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić nowe połączenia jeszcze w tym roku.

Pierwszą trasą obsługiwaną przez te pociągi będzie relacja Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejna nowość pojawi się w 2026 roku – pasażerowie zyskają bezpośrednie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego i Poznania będzie miało uruchomienie pierwszego połączenia spalinowego jeszcze w tym roku?
  2. W jaki sposób nowe hybrydowe zespoły trakcyjne od NEWAG i lokomotywy PESA poprawią dostępność kolei w mniejszych miastach?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska przyniesie możliwość obsługi tras zarówno zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej?
SD85 na trasie TLK Wetlina/foto: PKP IC
SD85 na trasie TLK Wetlina/foto: PKP IC

Hybrydowe zespoły trakcyjne od 2027 roku

Rozbudowa siatki połączeń PKP Intercity będzie kontynuowana wraz z dostawami nowych pojazdów. W 2024 roku przewoźnik podpisał umowę z firmą NEWAG z Nowego Sącza na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Pierwszy z nich trafi do spółki na początku 2027 roku, a wszystkie zostaną przekazane najpóźniej do końca drugiego kwartału 2029 roku. Hybrydy będą kursowały w relacjach krajowych w kategorii InterCity (IC) i to właśnie dzięki nim możliwe stanie się uruchamianie kolejnych tras.

Nowe lokomotywy hybrydowe od PESA

Równolegle w bydgoskiej fabryce PESA powstaje 16 lokomotyw hybrydowych. Podobnie jak zespoły trakcyjne, będą mogły poruszać się zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tych pozbawionych sieci trakcyjnej. To pozwoli PKP Intercity elastyczniej planować siatkę połączeń i docierać do miast, które dotychczas miały ograniczony dostęp do oferty przewoźnika.

Większa dostępność kolei w mniejszych miastach

Dzięki nowym pojazdom PKP Intercity planuje systematyczne zwiększanie liczby połączeń do małych i średnich ośrodków. Na liście znajdują się m.in. Suwałki, Augustów, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Głogów i Leszno. Nowe inwestycje taborowe to kolejny krok w stronę wyrównywania szans transportowych w różnych regionach kraju oraz zachęcania mieszkańców do wyboru kolei jako ekologicznego i komfortowego środka transportu.

Komentarze