Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RegioJet rozpoczyna pilotaż dla swej przyszłej sieci pasażerskich połączeń kolejowych w Polsce. Znamy szczegóły

inforail
16.09.2025 15:15
0 Komentarzy

Już 18 września w czwartek o godzinie 8:49 ze stacji Kraków Główny do Warszawy Wschodniej wyjedzie pierwszy krajowy pociąg niezależnego przewoźnika kolejowego uruchamiany w trybie otwartego dostępu bez dotacji z pieniędzy podatników.

Pociąg RegioJet będzie preludium do ekspansji żółtych pociągów w Polsce planowanej na 14.12.2025.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele ma pilotażowe uruchomienie pociągu RegioJet w Polsce przed pełnym startem rozkładu od grudnia 2025 roku?
  2. Jakie udogodnienia i usługi na pokładzie odróżniają RegioJet od innych przewoźników kolejowych działających w Polsce?
  3. W jaki sposób wejście RegioJet na polski rynek może wpłynąć na zatrudnienie, wynagrodzenia i konkurencyjność całego sektora kolejowego?

Indywidualny rozkład jazdy

Pilotażowy pociąg RegioJet jeździć będzie w trybie indywidualnego rozkładu jazdy w ramach aktualnie dostępnej przepustowości, co przekłada się na konieczność jazdy okrężnej z wydłużonym czasem przejazdu o około 30 minut. Celami pilotażu są przedstawienie marki pasażerom, przeszkolenie załóg, osiągnięcie planowanego poziomu obsługi pasażerów i wsparcie procesu rekrutacyjnego przed kolejnym krokiem milowym rozwoju RegioJet przypadającym na grudzień tego roku.

Po zakończeniu pierwszego etapu pilotażowego, od 14.12.2025 pociągi RegioJet w ramach rozkładu rocznego pojadą najkrótszymi i najszybszymi trasami z prędkością równą z pociągami Pendolino, leczz biletami w niższych cenach. W rozkładzie jazdy na rok 2025/2026 przewidziano uruchomienie 6 par pociągów łączących Poznań z Warszawą, 3 par pociągów pomiędzy Gdynią a Krakowem przez Warszawę oraz dodatkowo 6 par pociągów pomiędzy Warszawą a Krakowem. Uzupełnieniem sieci ma być pociąg z Warszawy do Pragi. RegioJet zakłada, iż okres przejściowy, w którym osiągnie planowaną jakość usług i pełną gotowość operacyjną, zostanie ukończony ostatniego dnia marca 2026 roku – do tego czasu pociągi RegioJet będą zestawiane z mniejszej liczby wagonów niż standardowych 8 i będą wydłużane stopniowo.

RegioJet oferuje pasażerom 4 klasy do wyboru – business, relax, standard oraz low cost. W 3 z nich zapewnia bezpłatnie kawę, cappuccino lub latte bez ograniczeń, w każdej wodę, dostęp do internetu, systemu rozrywki pokładowej oraz catering w przyjaznych cenach. Ten w okresie pilotażowym będzie stale uzupełniany – RegioJet przyjmuje oferty wysokiej jakości polskich produktów do wprowadzenia w swym menu. Przewoźnik wychodzi z założenia, że podróżowanie nie musi być uciążliwe – podróż mija szybciej, kiedy pasażer może wybierać z szerokiej oferty cateringu czy oglądać film w systemie rozrywki pokładowej.

Pociąg RegioJet
Pociąg RegioJet

Bilety na przejazdy pociągami RegioJet w czasie pilotażu będą dostępne online na stronie www.regiojet.pl. Obecnie ceny biletów rozpoczynają się na poziomie 39 złotych. W grudniu 2026 zakładane jest uruchomienie biletomatów oraz kas biletowych na dworcach. W pociągach krajowych będą obowiązywać polskie ulgi ustawowe oraz oferty promocyjne. Bilety na przejazdy RegioJet można wymienić lub zwrócić bezpłatnie do 15 minut przed odjazdem pociągu. W przypadku spóźnienia pociągu rekompensata jest przekazywana automatycznie na konto pasażera bez konieczności składania wniosku o nią.

Wejście RegioJet będzie miało pozytywny wpływ na zatrudnienie w kolejnictwie poprzez wzrost wynagrodzeń w tej branży. Pensja doświadczonego maszynisty, bez nadgodzin, wyniesie około 16 000 złotych brutto. Firma planuje również utworzyć akademię, w której będzie kształcić i przekwalifikowywać m.in. kierowców autobusów, lecz zgłosić będzie się mógł każdy, kto widzi swoją przyszłość w ekologicznym transporcie kolejowym.

W składzie pociągu RegioJet pracuje 8 członków załogi – więcej niż u innych przewoźników. Załogę tworzą: 1 maszynista, 1 teamleader/kierownik pociągu, 2 baristów w dwóch kuchniach oraz 4 stewardów/konduktorów. Dlatego też RegioJet do końca marca 2026 planuje zatrudnić 300 polskich pracowników. Oferty pracy są dostępne pod adresem www.regiojet.pl/kariera.

Pociągi RegioJet będą w większości prowadzone nowoczesnymi wielosystemowymi lokomotywami Alstom TRAXX MS3 wyposażonymi w system zabezpieczający ETCS, ale także lokomotywami Siemens Vectron. Wagony w zależności od klasy będą posiadały układ otwarty, przedziałowy bądź mieszany. Dostępny w nich będzie internet bez konieczności logowania, system rozrywki pokładowej (w wagonach typu Astra z wbudowanymi w fotele ekranami) czy komfortowe fotele.

Pociąg RegioJet
Pociąg RegioJet

Czeska firma

RegioJet jest czeską firmą w 100% należącą do Radima Jančury, który założył ją już w trakcie studiów w wieku 23 lat. Firma jest dziś największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Europie Środkowej oraz drugim co do wielkości przewoźnikiem autobusowym. W zeszłym roku RegioJet przewiózł na drogach i torach 13 milionów pasażerów i od dłuższego czasu generuje trwałe zyski. Obecnie w całej Europie Środkowej zatrudnia niemal 2000 pracowników.

Otwarcie rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Europie i związane z tym umożliwienie konkurencji przynosiło podwojenie liczby pasażerów na liniach, gdzie miało ono miejsce. Znamiennym przykładem korzyści płynących z konkurencji jest trasa Praga – Ostrawa, gdzie po 14 latach ceny stale osiągają poziom połowy wartości cen z 2011 roku, zanim na tamtejszy rynek wstąpił RegioJet, i gdzie podwoiła się liczba pociągów.

Rozwój konkurencji będzie korzystny również dla Polski – RegioJet będzie zatrudniał polskich pracowników, a co najważniejsze, będzie odprowadzał podatki w Polsce. Korzyści uzyskają przede wszystkim pasażerowie, ale także pracownicy kolei czy firm z koleją kooperujących. Zwiększą się również przychody zarządców infrastruktury oraz dworców, co wesprze wzrost inwestycji w polską sieć kolejową.

Komentarze