MZK Oświęcim odbiera kolejne autobusy elektryczne od Solarisa. Przegub już jeździ
Sześć nowych autobusów elektrycznych Solaris różnych wielkości dotrze jeszcze w tym roku do komunalnego Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu.
Prezes przewoźnika Bożeny Fraś powiedziała, że pierwszy z nich wyjechał już na ulice, a w październiku uczynią to dwa kolejne. O tym zamówieniu – ze wsparciem Funduszu Sprawiedliwej Transformacji i programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki był pierwszy autobus elektryczny Solaris, który trafił do MZK Oświęcim latem 2025 roku i kiedy rozpoczął kursowanie?
- Jakie modele i w jakiej liczbie trafią do Oświęcimia jeszcze w 2025 roku, a jakie w roku 2026?
- Jakie były źródła finansowania zakupu nowych elektrobusów (kwoty i programy)?
MEGA otwarcie
Już pod koniec lipca 2025 r. MZK Oświęcim informował , że do bazy firmy dotarł pierwszy elektrobus z nowego kontraktu – Solaris Urbino 18 electric. To pierwszy przegubowy eklektyk we flocie spółki.
– Pierwszy autobus: 18-m przegubowiec, kursuje od początku września. W środę jedziemy na obiory dwóch następnych autobusów. Tym razem będą to pojazdy 9-m. One zaczną kursować prawdopodobnie w październiku. W grudniu odbierzemy jeszcze kolejne dwa 9-m., a także jeden 12-m. Wyjadą na ulice w styczniu – wyjaśniła Bożena Fraś.
Prezes dodała, że w przyszłym roku oświęcimski przewoźnik odbierze dwa autobusy 9-m. oraz sześć 12-m. Wszystko to w ramach dofinansowania projektu „Transformacja klimatyczna dla Miasta Oświęcim oraz ościennych gmin polegająca na poprawie jakości powietrza i redukcji zanieczyszczeń stałych w powietrzu przez wymianę taboru autobusowego z napędem konwencjonalnym na autobusy zeroemisyjne oraz rozwój infrastruktury wspomagającej”
Elektryczna czternastka
Dostawca – Solaris Bus & Coach, został wyłoniony w dwóch odrębnych przetargach. Pierwszy dotyczył dziewięciu autobusów, w tym
- jeden autobus klasy I kategorii MEGA – Solaris Urbino 18 electric;
- dwóch autobusów klasy I kategorii MAXI – Solaris Urbino 12 electric;
- sześciu autobusów klasy I kategorii MIDI – Solaris Urbino 9 LE electric;
Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z czego około 23 mln zł MZK pozyskał z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.
- Z kolei drugi przetarg dotyczy pięciu autobusów klasy I kategorii MAXI – Solaris Urbino 12 electric. Za 12-metrowe elektryki przewoźnik zapłaci 16,6 mln zł, z czego 12,5 mln zł pochodzi z programu „Zielony Transport Publiczny” / KPO.
Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu posiada ponad 40 autobusów, które rocznie pokonują około 2 mln km. Przewoźnik dotychczas korzystał z jednego autobusu o napędzie elektrycznym – Solaris Urbino 12 electric z 2020 r., czyli razem z odbieraną właśnie „czternastką” będzie miał 15 elektrobusów na stanie. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy o napędzie spalinowym. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze