Warszawa rzutem na taśmę kupuje jeszcze autobusy spalinowe. I kto je zamawia!
14 sierpnia 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił postępowanie na zakup 120 przegubowych autobusów miejskich zasilanych olejem napędowym.
To ostatni taki moment, kiedy stolica może zrealizować „spalinowe zakupy”, gdyż od 2026 roku wejdą w życie przepisy, które uniemożliwiają dużym polskim miastom – powyżej 100 000 mieszkańców – zakup nowych autobusów diesla . Od tego momentu obowiązkowe są wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe. Dodajmy, że historycznie jest to drugi taborowych przetarg ZTM – po 12 elektrykach (o tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo) i pierwszy na pojazdy spalinowe. Spodziewamy się, że cała „stu dwudziestka” zostanie udostępniona wybranemu operatorowi.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych autobusów diesla zamierza kupić ZTM Warszawa w ogłoszonym przetargu?
- Od którego roku duże polskie miasta nie będą mogły kupować nowych autobusów z silnikiem diesla na linie miejskie?
- Jaki jest maksymalny czas realizacji dostawy od momentu podpisania umowy?
Dwa razy po 60. Z opcją
Warszawskie zamówienie obejmuje dostawę fabrycznie nowych, czterodrzwiowych autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,2 m, z drzwiami w układzie 2-2-2-2. Wymagane są pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do obsługi miejskiej, wyposażone w silniki zasilane olejem napędowym, spełniające rygorystyczne normy emisji spalin oraz zapewniające wysoką ergonomię pracy kierowcy i komfort podróży pasażerów.
Postępowanie zostało podzielone na dwie części:
- Część I – dostawa 60 pojazdów,
- Część II – dostawa kolejnych 60 pojazdów,
- z możliwością udzielenia zamówienia uzupełniającego na kolejne 50 autobusów, po cenie jednostkowej z oferty zwycięzcy w danej części.
Warunkiem udziału jest m.in. wykazanie doświadczenia w dostawie autobusów miejskich podobnej klasy, wniesienie wadium w wysokości 3.000.000 PLN dla każdej części oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5% jej wartości brutto. Postępowanie prowadzone jest jako zamówienie sektorowe w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie dyrektywy 2014/25/UE.
Kiedy przyjadą?
Czas realizacji zamówienia to maksymalnie 10 miesięcy od podpisania umowy. Autobusy nie są finansowane ze środków UE. Zamówienie przewiduje procedurę odwróconą oraz możliwość odrzucenia ofert niespełniających wymogu co najmniej 50% udziału produktów pochodzących z UE lub krajów objętych równym traktowaniem w ramach dyrektywy sektorowej.
Na oferty zamawiający czeka do 16 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ maksymalna moc silnika – 4%
✅ maksymalny moment obrotowy – 4%
✅ podatność do napraw powypadkowych – 10% (łącznie szyba i poszycia)
✅ liczba miejsc pasażerskich – 10%
✅ system inteligentnego wspomagania hamowania – 2%
✅ ekologia, zużycie paliwa – 9%
✅ rabat na części zamienne – 1%
Pełna dokumentacja zamówienia dostępna jest pod adresem: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl
Zakupowe tło
Ostatni większy ruch w segmencie diesli miał miejsce w 2021 r., gdy Miejskie Zakłady Autobusowe odkupiły od firmy leasingowej 60 używanych autobusów spalinowych po sześciu latach eksploatacji. Od tamtej pory miasto stopniowo odchodzi od inwestycji w tabor oparty wyłącznie na oleju napędowym. Do elektrycznego taboru MZA;
- 130 szt. Solaris Urbino 18 electric
- 20 szt. Solaris Urbino 12 electric
- 10 szt. Ursus CitySmile 12 LFE
dołączyły lub dołączą w latach 2023–2025 elektrobusy::
- 18 szt. Yutong U12 za ok. 58 mln PLN – końcówka 2024,
- 12 szt. Solaris Urbino 18 electric za ok. 51 mln PLN – od ZTM dla MZA (2025 ),
- 50 szt. Solarisów Urbino 18 z ZTP 3.0 (2026),
- 30 szt. e-busów Yutong U12 z ZTP 3.0 (2026),
- 89 szt. elektrobusów z EFRR (Solaris i Irizar) z opcją na kolejne 89 (2026).
Łącznie stołeczny tabor elektryczny liczy obecnie już blisko 190 pojazdów, a kolejne kontrakty zwiększą ten poziom w najbliższych latach aż do 359 sztuk. Plus 120 nowych autobusów spalinowych od ZTM.
Komentarze