Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała dokłada i wybiera oferty na 19 autobusów diesla. Bez zmiany głównej marki

infobus
27.07.2025 11:02
0 Komentarzy

25 lipca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej oficjalnie rozstrzygnął przetarg na dostawę 19 autobusów spalinowych realizowaną w formule leasingu finansowego.

W obu częściach postępowania – obejmujących pojazdy klasy MAXI i MEGA – za najkorzystniejsze uznano oferty złożone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Pekao Leasing. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmuje przetarg MZK Bielsko-Biała z lipca 2025?
  2. Kto wygrał przetarg na leasing autobusów dla MZK Bielsko-Biała?
  3. Jaka jest minimalna moc silnika w autobusach MEGA przewidziana w przetargu?
Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB
Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB

Spalinowy leasing

Przetarg ogłoszony w czerwcu 2024 roku przez MZK Bielsko-Biała dotyczył leasingu 19 autobusów z napędem spalinowym, które mają zostać dostarczone w czterech etapach między końcem 2026 a końcem 2029 roku. To bielskie zamówienie zostało podzielone na dwie części – 15 pojazdów klasy MAXI (11,5–12,5 m długości) oraz 4 klasy MEGA (17,5–18,75 m). Wszystkie pojazdy muszą być niskopodłogowe, posiadać funkcję przyklęku, silniki spełniające normę Euro 6 przystosowane do biopaliw, a także spełniać szereg wymagań w zakresie bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej.

Autobusy klasy I kategorii MAXI mają być wyposażone w silniki o mocy min. 205 kW, natomiast MEGA – min. 230 kW. Kabiny kierowców mają być zamknięte, klimatyzowane, wyposażone w podgrzewane, pneumatyczne fotele oraz zamki patentowe. Każdy pojazd powinien posiadać LED-owe tablice kierunkowe, systemy informacji pasażerskiej w technologii LCD, rekuperację energii, systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego i chroniące pieszych oraz zewnętrzne nagłośnienie przystankowe.

Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB
Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB

Po jednej ofercie

Oferty mogły składać jedynie podmioty, które zobowiązały się dostarczyć pojazdy w formule leasingu finansowego. Zgłoszono tylko jedną ofertę – od konsorcjum Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing – obejmującą obie części postępowania.

  • W części 1 – dostawa 15 autobusów klasy I kategorii MAXI – oferta opiewała na 44.408.766,98 PLN brutto, czyli 36.102.243,08 PLN netto (2.406.816 PLN netto za pojazd). Budżet zamawiającego wynosił 41.943.093,48 PLN brutto, co oznacza przekroczenie o ponad 5,9%.
  • W części 2 – 4 autobusy klasy I kategorii MEGA – zaproponowano 15.359.544,31 PLN brutto, czyli 12.492.318,95 PLN netto (3.123.080 PLN netto za pojazd). Tu także przekroczono budżet – o ponad 7,1% względem zakładanych 14.346.306,72 PLN brutto.

Pomimo przekroczenia budżetu, Solaris i Pekao Leasing uzyskali maksymalną punktację w kryterium ceny (60 punktów), a w zakresie rozwiązań technicznych (Rt) – 26,70 punktu na 30 możliwych. Dodatkowo przyznano im pełną punktację za warunki gwarancji – 10 punktów.

Ostateczna ocena w obu częściach przetargu wyniosła 96,70 punktu, co przełożyło się na wybór ich ofert jako najkorzystniejszych. Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

Cena – 60%
Rozwiązania techniczne – 30%
Warunki gwarancji – 10%

W części technicznej oceniano m.in. zastosowane systemy wspomagające kierowcę, jakość układów rekuperacji energii, stopień integracji informacji pasażerskiej oraz rozwiązania wpływające na ograniczenie emisji i zużycia paliwa. Dostawy pojazdów zaplanowano w czterech etapach – począwszy od końca 2026 roku, a zakończenie procesu przewidziano na koniec 2029 roku. Więcej szczegółów o przetargu dostępnych jest na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1050727

Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB
Autobusy spalinowe MAXI i MEGA trafią do Bielska. Przetarg rozstrzygnięty, choć oferty ponad budżetem / fot. KMBB

Zakupowe tło

Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Bielsku-Białej realizuje ambitny plan modernizacji i elektryfikacji swojej floty autobusowej, obejmujący różne źródła napędu oraz formy finansowania. Oto najważniejsze informacje na temat ostatnich i planowanych zakupów:

To oznacza, że do 2029 roku MZK planuje wprowadzenie łącznie 49 nowych autobusów, z czego 24 będą zeroemisyjne (16 elektrycznych i 8 wodorowych). W tym samym okresie wycofanych zostanie 49 najstarszych pojazdów.

Komentarze