MZK Bielsko-Biała ma dwie oferty na dwa zadania w przetargu na 19 autobusów diesla
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył oferty w przetarg na dostawę 19 autobusów spalinowych klasy I kategorii MAXI i MEGA, realizowaną w formule leasingu finansowego.
Postępowanie zostało podzielone na dwie części, obejmujące odpowiednio 15 i 4 pojazdy. Data publikacji informacji o otwarciu ofert to 13 czerwca 2024 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że w tym roku firma zamówiła już cztery pojazdy spalinowe – od Solaris Bus & Coach – o czym pisaliśmy tutaj.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów obejmuje przetarg ogłoszony przez MZK Bielsko-Biała w czerwcu 2024 roku?
- Na ile części podzielono postępowanie przetargowe i jakiej klasy dotyczą?
- Które konsorcjum złożyło jedyną ofertę w tym przetargu?
Leasingowe zamówienie
13 czerwca 2024 r. ogłoszono wyniki otwarcia ofert w bielskim przetargu ZP.P.01.D.2025.DZ. Przedmiotem postępowania jest dostawa 19 autobusów spalinowych, które mają być przekazywane do zamawiającego w czterech etapach – od końca 2026 r. do końca 2029 r.
Pierwsza część obejmuje 15 autobusów klasy MAXI (długość 11,5–12,5 m), a druga 4 autobusy klasy MEGA (długość 17,5–18,75 m). Każdy z pojazdów musi posiadać niskopodłogową konstrukcję bez stopni wewnętrznych, funkcję przyklęku oraz silnik spalinowy zgodny z normą Euro 6, dostosowany do paliwa z biokomponentami.
Silniki powinny mieć moc co najmniej 205 kW dla MAXI i minimum 230 kW dla MEGA. Kabiny kierowców mają być zamknięte, wyposażone w podgrzewany, pneumatycznie zawieszony fotel oraz zamek patentowy. Wymagania obejmują również m.in. LED-owe tablice kierunkowe, systemy informacji pasażerskiej LCD, klimatyzację z obsługą od wnętrza pojazdu, a także określony poziom rekuperacji energii. Mają posiadać też nagłośnienie zewnętrzne informujące o przystanku docelowym. Obowiązkowe są systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz chroniący pieszych.
Przewoźnik poinformował, że dzięki leasingowi będzie mógł w optymalny sposób przygotować się do wymagań ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgodnie z którą od 2026 roku nie będzie możliwy zakup autobusów spalinowych.
Dwie oferty na dwa zadnia
Zamawiający przewidział łączny budżet w wysokości 56.289.400,20 PLN brutto z czego:
- 41.943.093,48 PLN brutto przypada na część pierwszą (MAXI),
- 14.346.306,72 PLN brutto na część drugą (MEGA).
Złożone przez konsorcjum Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing oferty nie mieszczą się w budżecie brutto, który MZK Bielsko-Biała przewidział na to zamówienie – i to w obu częściach postępowania.
Dla części 1 – autobusy klasy MAXI – zamawiający zadeklarował budżet w wysokości 41.943.093,48 zł brutto, podczas gdy oferta konsorcjum opiewa na 44.408.766,98 zł brutto. Przekroczenie wynosi zatem 2.465.673,50 zł, czyli około 5,9% ponad zakładany limit.
W części 2 – autobusy klasy MEGA – budżet to 14.346.306,72 zł brutto, a oferta opiewa na 15.359.544,31 zł brutto. Tu różnica wynosi 1.013.237,59 zł, co przekłada się na przekroczenie budżetu o około 7,1%.
Podsumowując, obie oferty przekraczają budżet MZK, co oznacza, że aby przetarg mógł być rozstrzygnięty, konieczne będzie zwiększenie środków finansowych. W przeciwnym razie postępowanie może zostać unieważnione.
Jeżeli skarbnik będzie na TAK, komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ rozwiązania techniczne – 30%
✅ warunki gwarancji – 10
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1050727
Zakupowe tło
Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Bielsku-Białej realizuje ambitny plan modernizacji i elektryfikacji swojej floty autobusowej, obejmujący różne źródła napędu oraz formy finansowania. Oto najważniejsze informacje na temat ostatnich i planowanych zakupów:
- 16 autobusów elektrycznych: W październiku 2024 roku MZK ogłosił przetarg na zakup 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych, w tym pojazdów klasy MAXI (12 metrów) i MEGA (18 metrów). Inwestycja ta jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. O tym zamówieniu – z nową odsłoną – piszemy na https://transinfo.pl/infobus/mzk-bielsko-biala-wybiera-solarisa-na-mega-wodorowce-w-elektrobusach-irizar-wraca-do-gry/
- 6 autobusów wodorowych: W maju 2025 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech autobusów wodorowych klasy MAXI. Pojazdy te wykorzystują ogniwa paliwowe, emitując jedynie parę wodną, co czyni je zeroemisyjnymi. Dostawy planowane są na pierwszy kwartał 2026 roku. Od Solarisa. Ta sama firma wyprodukuje kolejne dwa wodorowce dla MZK, ale już kategorii MEGA.
- 4 autobusy typu mild hybrid: W kwietniu 2025 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech autobusów z napędem typu mild hybrid, w tym jednego przegubowego. Pojazdy te łączą silnik spalinowy z elektrycznym wsparciem, co pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej wykorzystanie przy ruszaniu, zmniejszając zużycie paliwa i emisję spalin. O tym było na https://transinfo.pl/infobus/solaris-dostarczy-cztery-autobusy-spalinowe-dla-mzk-bielsko-biala-w-tle-kolejnych-17-sztuk/
- 19 autobusów spalinowych: o czym powyżej. Ich dostawy planowane są od 2026 do 2029 roku.
To oznacza, że do 2029 roku MZK planuje wprowadzenie łącznie 68 nowych autobusów, z czego 24 będą zeroemisyjne (16 elektrycznych i 8 wodorowych). W tym samym okresie wycofanych zostanie 49 najstarszych pojazdów.
Komentarze