Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bukareszt z umową na 22 trolejbusy Yutong U12 z autonomią. Znamy cenę za pojazd

infobus
16.07.2025 11:04
0 Komentarzy

2 lipca 2025 roku podpisano umowę na dostawę 22 nowych trolejbusów dla stolicy Rumunii. To część szerszego planu modernizacji miejskiego taboru transportu publicznego.

Decyzja Bukaresztu o wyborze Yutonga oznacza także przełom w dotychczasowej dominacji europejskich producentów w tym segmencie, takich jak Solaris czy Škoda. Dodajmy też, że gdyby obie te firmy współpracowały ze sobą zamiast konkurować, to Yutonga nie zdobyłby pierwszego kontraktu na trolejbusy w Europie. A tak… O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy zamówił Bukareszt i dlaczego to zamówienie jest wyjątkowe?
  2. Jakie były główne wymagania techniczne wobec trolejbusów w przetargu rumuńskiej stolicy?
  3. Kto wygrał przetarg i jaka była łączna wartość kontraktu?
Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12
Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12

Co chciał Bukareszt?

Zamówienie stolicy Rumunii obejmowało dostawę 22 niskopodłogowych trolejbusów Yutong 12 – pierwszych takich na kontynencie europejskim. Pojazdy o długości 12 metrów mają zostać wyposażone w układ jazdy autonomicznej na co najmniej 20 kilometrów. Kontrakt ma na celu odmłodzenie miejskiej floty oraz poprawę efektywności i ekologiczności transportu zbiorowego w rumuńskiej stolicy. Pojazdy mają wspierać zrównoważony rozwój miasta, redukcję emisji oraz podnieść komfort podróży pasażerów.

Całe zamówienie zostało sfinansowany z funduszy unijnych, a zgodnie z jego zapisami, wszystkie pojazdy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Gwarancja obejmuje okres minimum 60 miesięcy (full warranty), z możliwością jej wydłużenia w ofercie przetargowej.

Bukareszt wymagał dostarczenia trolejbusów o długości 12 metrów, z autonomią jazdy minimum 20 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Istotnym parametrem była również wydajność energetyczna mierzona w kWh/km na cyklu SORT 1 oraz pełna integracja z systemem miejskim transportu publicznego. W specyfikacji zaznaczono, że punktowana będzie jak największa pojemność pasażerska, przy uwzględnieniu powierzchni użytkowej i dostępności dla osób na wózkach.

Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12
Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12

Analiza ofert i budżetu

W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta – od Anadolu Automobil Rom, rumuńskiego oddziału producenta z Turcji.

Wartość podpisanego kontraktu to 70.400.000 RON brutto, co w przeliczeniu na złote daje ok. 66.100.000 PLN brutto, czyli 53.740.000 PLN netto. To oznacza, że cena jednostkowa netto za jeden trolejbus Yutong U12 z autonomią wynosi 2.442.727 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła dokładnie tyle samo – 70.400.000 RON – co oznacza, że oferta w pełni mieściła się w budżecie zamawiającego. Oferta została oceniona na podstawie następujących kryteriów:

✅ cena (40%)
✅ okres gwarancji typu full warranty (20%)
✅ efektywność energetyczna (15%)
✅ szybkość dostawy wszystkich 22 pojazdów (10%)
✅ pojemność pasażerska (15%)

Dostawa wszystkich pojazdów ma zakończyć się najpóźniej do lipca 2026 roku, zgodnie z załączonym do oferty harmonogramem. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: 442752-2025 – Wyniki

Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12
Trolejbus na bazie niskopodłogowego autobusu elektrycznego Yutong U12

Multi diler

Firma Anadolu Automobil Rom podkreśliła, że jako jedyna była w stanie przedstawić pojazd w pełni zgodny z wymaganiami technicznymi oraz spełniający wszystkie kryteria formalne i jakościowe określone przez zamawiającego.

Rumuńska spółka od lat specjalizuje się w miejskich pojazdach zeroemisyjnych – dostarczyła już ponad 300 elektrycznych autobusów na rynek rumuński, współpracując z producentami z Turcji (Karsan + Isuzu) i Czech (SOR). Od 2024 roku firma rozpoczęła współpracę z chińskim producentem Yutong – i to właśnie model Yutong U12 został zaoferowany Bukaresztowi. Ten sam model funkcjonuje już w wielu stolicach na świecie. Firma zapewnia, że pojazdy dostosowane są do potrzeb miasta i systemu transportowego, a współpraca z PMB to kolejny krok w rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej.

Komentarze