Przegubowe autobusy w akcji: Wrocław testuje Solarisa, a Szczecin MAN-a
18 czerwca 2025 roku na ulice dwóch polskich miast wyjechały dwa nowoczesne przegubowe i demonstracyjne autobusy. Jeden elektryczny – drugi wodorowy.
MPK Wrocław rozpoczęło testy Solarisa Urbino 18 hydrogen, a Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie – MAN-a Lion’s City 18 E. To ważne kroki na drodze do bezemisyjnego transportu miejskiego. O zakupach w Wrocławiu i w Szczecinie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów demonstracyjnych testowane są od 18 czerwca 2025 roku we Wrocławiu i Szczecinie?
- Jakie są główne parametry techniczne testowanego Solarisa Urbino 18 hydrogen we Wrocławiu?
- Na jakich liniach testowany jest MAN Lion’s City 18 E w Szczecinie i ilu pasażerów może przewozić?
Test lwa w Szczecinie
W Szczecinie, SPAD rozpoczął testy elektrycznego przegubowca MAN Lion’s City 18CE. Pierwsze kursy ruszyły na linii 79, potem autobus obsłuży linię A, a w środę – linię 61. Do końca czerwca pojazd testuje SPAD, potem przez trzy tygodnie przejmie go drugi operator – SPA Klonowica. Jak informuje rzecznik SPAD-u, Wojciech Jachim, testy mają praktyczny charakter i mogą wpłynąć na decyzje zakupowe.
Testowany MAN ma 18 m długości, zabiera 123 pasażerów (41 siedzących, 82 stojących) i oferuje zasięg 300 km. Efektywny układ rekuperacji zwiększa wydajność w warunkach miejskich. Choć SPAD posiada obecnie 103 pojazdy i to wyłącznie spalinowe, MAN Lion’s City 18 E pokazuje kierunek rozwoju – w stronę elektryfikacji taboru.
Model ten bazuje na najnowszej platformie MAN-a – niskopodłogowej, z odzyskiem energii, klimatyzacją, portami USB i systemami ABS/ASR/EBS.
Zielona klamra Wrocławia
Tymczasem dla Wrocławia testy Solarisa to symboliczne domknięcie kilkuletniego cyklu prób pojazdów zeroemisyjnych.
-„Sprawdzaliśmy autobusy elektryczne i wodorowe różnych typów – wszystko w ramach zielonej transformacji wrocławskiej komunikacji miejskiej” – podkreśla Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK. Prezes Witold Woźny zapowiada: „Zgromadziliśmy wiedzę, sprawdziliśmy możliwości i dziś przygotowujemy się do kolejnego kroku – praktycznego wdrożenia zielonego transportu na większą skalę”.
W ramach przygotowań MPK tworzy zespół ds. infrastruktury wodorowej, który ma koordynować rozwój zaplecza pod wodorowy transport publiczny. Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen – zwycięzca tytułu Bus of the Year 2025 – kursuje po Wrocławiu na wybranych liniach, m.in. 106, 110, 119 czy 148. W weekendy również pojawi się na ulicach. Jego stylistyka odbiega od miejskich barw, bo to egzemplarz demonstracyjny.
Pojazd oferuje zasięg nawet 700 km (cykl SORT II), napędzany jest ogniwem paliwowym o mocy 100 kW, wspieranym przez akumulator 60 kWh i silnik trakcyjny 240 kW. Zbiorniki mieszczą ponad 51 kg wodoru. Na pokład zabiera do 140 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących. Klimatyzacja oparta o system CO₂ z pompą ciepła działa nawet przy –25°C. Dzięki modułowej architekturze napędu utrzymanie pojazdu jest łatwiejsze, a przestrzeń pasażerska większa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze