Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Litewskie Elektrenai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach

infobus
22.05.2025 07:03
0 Komentarzy

Litewski samorządowy operator UAB „Elektrėnų autobusų parkas” kontynuuje proces modernizacji floty, ogłaszając przetarg na zakup 11 elektrycznych autobusów niskopodłogowych.

Zamówienie zostało podzielone na dwie części: pierwsza obejmuje dostawę 9 pojazdów, a druga – 2. Dodajmy, że przewoźnik posiada 27 pojazdów, w tym trzy egzemplarze Castrosua City Versus plus jeden hybrydowy Tempus. Pojazdy te są rzadko spotykane w naszym regionie, a na Litwie zostały pozyskane w ramach unijnego i centralnego programu modernizacji floty.

Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach
Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach / fot. UAB „Marijampolės autobusų parkas

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów zamierza kupić operator UAB „Elektrėnų autobusų parkas”?
  2. Jakie kryterium przetargowe decyduje o wyborze oferty w Elektrėnai?
  3. Ile elektrycznych autobusów planuje zakupić operator w Wilnie (VVT)?

11 elektryków

Przetarg ogłoszono 19 maja 2025 roku. Nowe autobusy mają obsługiwać transport miejski i podmiejski w regionie Elektrėnai, a realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy UE (EURI) w ramach projektu „UAB Elektrėnų autobusų parko miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas”.

Wymagane są pojazdy całkowicie elektryczne, niskopodłogowe, dostarczone na adres Obenių g. 40, Elektrėnai. Dla części pierwszej ustalono 7 miesięcy na dostawę, a dla drugiej – 8 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Zamówienie realizowane jest w ramach standardowej procedury, podlegającej dyrektywie 2014/25/UE. Oferty można składać do 26 czerwca 2025 roku, a publiczne otwarcie zaplanowano na ten sam dzień.

✅ Kryterium ceny – 100%

Szczegóły zamówienia: https://viesiejipirkimai.lt/epps/cft/viewContractMain.cft?resourceID=2701400

Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach
Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach

Hiszpański kontrakt

UAB „Elektrėnų autobusų parkas” to litewska spółka komunalna, w 100% należąca do samorządu miasta Elektrėnai. Przedsiębiorstwo obsługuje ponad 20 tras lokalnych i regionalnych – m.in. do Wilna, Trakai, Vievis, Semeliškės i Beižionys.

Na dzień maj 2025 roku spółka zatrudnia 34 osoby, posiada 27 pojazdów, w tym trzy egzemplarze Iveco-Castrosua City Versus plus jeden hybrydowy Tempus. Pojazdy te są rzadko spotykane w naszym regionie, a na Litwie zostały pozyskane w ramach unijnego i centralnego programu modernizacji floty – w ramach programu wymiany starych, emisyjnych pojazdów finansowanego przez Litwę ze sprzedaży uprawnień do emisji CO₂ na rzecz Hiszpanii. Łącznie, w ramach programu, do litewskich przewoźników trafiły 93 nowe autobusy z Hiszpanii, w tym:

  • 20 sztuk do Vilniaus viešasis transportas,
  • 14 do Kauno autobusai,
  • 11 do Klaipėdos autobusų parkas,
  • po 8 do Šiaulių „Busturas” i Panevėžio autobusų parkas,
  • po 7 do Marijampolės i Telšių autobusų parkas,
  • 5 do Ukmergės autobusų parkas,
  • 3 do Elektrėnų komunalinis ūkis.

Dodatkowo wszystkie spółki – z wyjątkiem Telšių, która otrzymała dwie – otrzymały po jednym autobusie hybrydowym CNG-elektrycznym – Iveco-Castrosua Tempus.

Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach
Litewskie Elektrėnai zamawia autobusy elektryczne. Kolejny zakup po Castrosuach

Przykład ze stolicy

Równolegle z postępowaniem w Elektrėnai, litewska stolica Wilno prowadzi największy w kraju projekt związany z zakupem zeroemisyjnych autobusów. Operator Vilniaus viešasis transportas (VVT) planuje nabyć 145 autobusów elektrycznych w czterech długościach: 8, 10, 12 i 18 metrów. Szacunkowa wartość tego przetargu to 89 mln euro netto, a wraz z pakietem usług i części – 97 mln euro. Nowe pojazdy mają wejść do eksploatacji w latach 2026–2027.

Wilno nie zwalnia również tempa w zakresie inwestycji w trolejbusy. W 2023 roku stolica odebrała 91 sztuk Škoda 32 Tr, a kolejne 73 sztuki planowane są do zakupu. Flotę mają uzupełnić także 16 autobusów wodorowych.

Komentarze