1 maja Górnośląskie Koleje Wąskotorowe rozpoczęły sezon
Porannym kursem z Bytomia do Tarnowskich Gór rozpoczęło 1 maja tegoroczny sezon turystyczny Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – operator zabytkowej kolejki wąskotorowej, która łączy Bytom z Miasteczkiem Śląskim.
Co roku Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na liczącej 21 km trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. To jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w najlepszych czasach liczyła (bez bocznic) ponad 200 km.
Rozkład jazdy:
- Jakie trasy i atrakcje oferują Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w tegorocznym sezonie?
- W jakich dniach i godzinach kursują pociągi wąskotorowe oraz jak długo potrwa sezon?
- Jakie znaczenie historyczne i turystyczne mają Górnośląskie Koleje Wąskotorowe dla regionu?
Rozkład jazdy i trasa kursowania
Wzdłuż istniejącej do dziś linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Poza sezonem wakacyjnym pociągi uruchamiane są na trasie skróconej – między Bytomiem i Tarnowskimi Górami. Tak jest i w tym roku: do końca czerwca będzie obowiązywał rozkład wiosenny z pociągami jeżdżącymi w weekendy i dni wolne. Dostępne będą po trzy połączenia w każdą stronę. Wybrane kursy może prowadzić parowóz.
Szczegółowy rozkład jazdy oraz cennik znajdują się na stronie sgkw.eu. W dni kursowania pociągów o godz. 12. i 15. na turystów odwiedzających bazę kolejki, czyli Bytom Karb Wąskotorowy, będą czekali przewodnicy, którzy oprowadzą po stacji. Będzie też możliwość zwiedzenia Izby Tradycji i nabycia pamiątek.
W rozpoczętą już majówkę na zabytkowej stacji Karb Wąskotorowy dostępna będzie też oferta gastronomiczna: z lodami i grillem. Przez cały długi weekend dostępna będzie drezyna ręczna. 3 maja SKGW zaprasza dodatkowo na koncerty muzyki bluesowej.
Aby zapewnić atrakcyjną dla turystów ofertę, SGKW dba o tabor i jego zaplecze oraz stara się utrzymać w jak najlepszym stanie torowisko. W poprzednich latach pociągi prowadzone były wyłącznie trakcją spalinową. W 2019 r. SGKW kupiło staraniem swoim i bytomskiego samorządu 70-letni parowóz T49 Ryś. Do grudnia 2021 r. trwał jego remont – prowadzony m.in. dzięki internetowej zbiórce.
Od 2022 r. pociągi ciągnięte przez Rysia wpisały się w krajobraz górnośląskiej wąskotorówki. Ryś jest jednak niewielki: może prowadzić jedynie lżejsze pociągi na krótszych odcinkach. Obsługę większości pociągów, szczególnie wakacyjnych, zapewniają lokomotywy spalinowe.
Stowarzyszenie dysponuje też innymi lokomotywami, czekającymi na remont. Jedną z nich jest ostatni zachowany (spośród 20 zbudowanych) parowóz typu Tw47 Bytom. Ta cięższa niż Ryś maszyna, o której remont stara się Stowarzyszenie, mogłaby prowadzić pociągi planowe na całej linii do Miasteczka Śląskiego.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w 1853 r. Są najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą koleją tego typu w Europie, starsza jest tylko Ffestiniog Railway w Walii. Przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień.
Gęsta sieć wąskich torów o rozstawie 785 mm łącząca większość górnośląskich hut i kopalń rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. Rozwój transportu samochodowego w drugiej połowie XX wieku spowodował, że kolej wąskotorowa miała co raz mniej towarów do przewożenia. Zamykano kolejne linie. Pociągi towarowe przestały kursować w 2001 r.
W 2003 r. powołano Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, którego celem jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru GKW oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze, przy wsparciu samorządów i darczyńców, zajmują się m.in. remontami nawierzchni kolejowej i taboru orz prowadzeniem niezbędnej dokumentacji.(PAP)
Komentarze