Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sieć Łukasiewicz ponownie w autobusowym projekcie. Z MPK Częstochowa

infobus
13.04.2025 19:02
0 Komentarzy

Przedstawiciele częstochowskiego MPK oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego (Łukasiewicz – PIT) będą razem pracować nad elektrycznymi oraz hybrydowymi układami napędowymi do autobusów miejskich.

List intencyjny przedstawiciele obu podmiotów podpisali przed kilkoma dniami w Poznaniu. Przypomnijmy, że Sieć Badawcza Łukasiewicz już kilkukrotnie pochylała się nad autobusami – jak chociażby we wspólnym, przegubowym projekcie z Autosanem w zakresie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”. .

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele zakłada współpraca MPK Częstochowa z Siecią Badawczą Łukasiewicz – PIT?
  2. W jakim wydarzeniu uczestniczyły MPK Częstochowa i Łukasiewicz – PIT podczas podpisania listu intencyjnego?
  3. Jakie wcześniejsze doświadczenie z autobusami ma Sieć Badawcza Łukasiewicz?
Prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie, Mariusz Sikora w imieniu spółki podpisał list intencyjny z reprezentującym Sieć Badawczą Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, zastępcą dyrektora Dariuszem Garbcem.

Elektryczne lub hybrydowe układy napędowe

Jak podali przedstawiciele MPK i Łukasiewicz – PIT, współpraca będzie dotyczyła stworzenia projektu, opracowania, testowania i wdrożenia elektrycznych lub hybrydowych układów napędowych w autobusach miejskich, z wykorzystaniem paliw lub metod zasilania umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

„Wspólne działania mają przyczynić się do wypracowania autorskich, prototypowych rozwiązań, które w przyszłości będą możliwe do wprowadzenia w mechanizmach pojazdów floty częstochowskiego przewoźnika. Do tego projektu oba podmioty zadeklarowały wykorzystanie paliw czy metod zasilania, które umożliwią ograniczenie lub wyeliminowanie szkodliwych substancji z miejskiego otoczenia, w tym emisji CO2” – poinformował rzecznik częstochowskiego MPK Maciej Hasik.

„Zawsze byłem przekonany o tym, że specjaliści pracujący na co dzień dla naszego MPK to inżynierska czołówka kraju. Potwierdziły to ostatnie lata, kiedy we współpracy z podmiotami zewnętrznymi opracowywaliśmy kolejne kroki technologiczne umożliwiające modernizacje autobusów gazowo-elektrycznych, które zostały przywrócone pasażerom. Te procesy trwają, a przyszłość przyniesie nowe wyzwania, dlatego konieczny jest dalszy rozwój” – podkreślił prezes MPK Mariusz Sikora, który w imieniu spółki podpisał porozumienie z zastępcą dyrektora Łukasiewicz – PIT Dariuszem Garbcem.

Dokument został podpisany na stoisku Urzędu Marszałkowskiego Woj. Wielkopolskiego w Poznaniu podczas targów NetZero Energy oraz H2POLAND, które od 8 do 10 kwietnia odbywały się w Poznań Congress Center.

Do Sieci Badawczej Łukasiewicz, założonej w 2019 r., należą 22 instytuty badawcze zlokalizowane w 12 miastach Polski. W prace Sieci zaangażowanych jest około 4500 specjalistów z różnych dziedzin. Jednostką koordynującą pracę instytutów jest Centrum Łukasiewicz. (PAP)

Autosan i projekt badawczy o nazwie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym".
Autosan i projekt badawczy o nazwie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”.

Komentarze