Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Poznań bierze od Solarisa też MAXI autobusy spalinowe. Razem do 38 diesli

infobus
11.04.2025 15:23
0 Komentarzy

10 kwietnia 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło również wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę standardowych autobusów o napędzie konwencjonalnym. Z prawem opcji.

Jak już informowaliśmy, MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na MEGA autobusy spalinowe, wybierając ofertę firmy Solaris. Teraz mamy wynik na postępowania na pojazdy 12-metrowe. Łącznie przewoźnik kupi cztery standardowe oraz 19 przegubowych pojazdów, a w ramach prawa opcji może dokupić jeszcze 15 kolejnych. Razem to 38 sztuk. Decyzje o skorzystaniu z opcji jeszcze nie zapadły, natomiast wszystko wygląda na to, że to ostatni zakup pojazdów z silnikiem diesla – kolejne będą już tylko zeroemisyjne. O MAXI zamówieniu MPK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów standardowych MPK Poznań kupuje w ramach zamówienia podstawowego?
  2. Która firma wygrała przetarg na dostawę 12-metrowych autobusów spalinowych?
  3. Jaka jest jednostkowa cena netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 w tym przetargu?
MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych
MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych

Poznańskie dwunastki

Przedmiotem MAXI zamówienia MPK Poznań była dostawa czterech autobusów 12-mtriych oraz dziesięciu kolejnych w opcji. Zamawiający na realizację podstawowego zakresu zamówienia przeznaczył 6.022.080 PLN brutto, a na całkowite zamówienie wraz z opcją 21.077.280 PLN brutto.

W postępowaniu wpłynęły dwie oferty:

  • Solaris Bus & Coach – 7.271.760 PLN brutto za zamówienie podstawowe oraz 18.361.440 PLN brutto za pełne zamówienie, w tym opcję. To daje jednostkową cenę Urbino 12 na poziomie 1.478.000 PLN netto.
  • Daimler Buses Polska – 7.945.800 PLN brutto za zamówienie podstawowe oraz 19.864.500 PLN brutto za pełne zamówienie, w tym opcję. To daje jednostkową cenę Mercedes-Benz Conecto na poziomie 1.615.000 PLN netto.

Obie oferty przekraczały budżet MPK Poznań – różnica między najniższą propozycją (Solaris) a przewidzianym budżetem wynosiła 1.249.680 PLN brutto w zakresie zamówienia podstawowego oraz 5.255.920 PLN brutto przy uwzględnieniu opcji. W przypadku oferty Daimlera te różnice wynosiły odpowiednio 1.923.720 PLN brutto i 6.732.020 PLN brutto.

Ostatecznie oferta Solaris Bus & Coach uzyskała łącznie 97,86 punktów, co zapewniło jej zwycięstwo w przetargu. Punktacja w poszczególnych kryteriach przedstawiała się następująco:

  • Cena całkowita brutto: 75,00%
  • Właściwości techniczno-eksploatacyjne: 12,04%
  • Warunki gwarancji i serwisu: 5,82%
  • Gotowość techniczna: 5,00%
MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych
MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych

Szczegóły techniczne

Zamówione autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,0 m, z tolerancją długości +/- 15 cm, pod warunkiem posiadania homologacji dopuszczającej ich eksploatację na rynku polskim. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Pojazdy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 250 litrów, gwarantujący przebieg minimum 400 km.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice podsufitowe LED oraz tablice wewnętrzne boczne z przebiegiem linii tzw. termometr – będą to ekrany LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali. Ponadto, autobusy mają być wyposażone w system zliczania pasażerów.

Dostawy autobusów w ramach zamówienia podstawowego mają rozpocząć się nie wcześniej niż od 2 marca 2026 roku, a zakończyć do 29 maja 2026 roku. Link do zamówienia: https://mpkpoznan-pzp.logintrade.net/zapytania_email,182035,a7cf4d85785bc156fff9d078f848fc48.html

MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych
MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na autobusy spalinowe, wybierając oferty firmy Solaris zarówno w części dotyczącej autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych

Komentarze