Tak wygląda pierwszy autobus elektryczny marki Solaris w barwach MPK Świdnica
MPK Świdnica wprowadza do floty autobusy elektryczne marki Solaris . Do końca 2025 roku flota przewoźnika będzie w 100% bezemisyjna.
W piątek, 4 kwietnia na zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zameldował się pierwszy elektryczny autobus marki Solaris. W sumie na ulice miasta trafić ma 11 takich pojazdów – 10 „solo” o długości 12 metrów i jeden przegubowy (18-metrowy). Kolejne „elektryki” trafią do miasta na przełomie kwietnia i maja. O umowie na pierwsze „jamniki elektryczne” pisaliśmy wcześniej w TransInfo
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych będzie jeździć po Świdnicy do końca 2025 roku i jakiej marki są nowe pojazdy?
- Jakie udogodnienia mają nowe autobusy Solaris w Świdnicy?
- Dlaczego MPK Świdnica zdecydowało się na zmianę dostawcy z Volvo na Solaris?
Elektryczna ofensywa
Świdnica stawia kolejny, przełomowy krok w transformacji miejskiej komunikacji. Na przełomie kwietnia i maja br. na świdnickie ulice wyjedzie 11 nowych, w pełni elektrycznych autobusów Solaris – 10 dwunastometrowych oraz jeden przegubowy, 18-metrowy. To pierwsza część szerokiego planu, którego efektem ma być 100-procentowa zeroemisyjność całej miejskiej floty MPK. Jak podkreśliła Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy, inwestycja ma nie tylko wymiar środowiskowy, ale też znacząco podnosi komfort podróżowania:
– „Walory ekologiczne są ogromne – eliminujemy emisję szkodliwych związków, zmniejszamy hałas i poprawiamy jakość życia mieszkańców.”
Zamówione elektrobusy to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu co najmniej 75 pasażerów (w przypadku Urbino 12 electric) i aż 135 osób w przegubowym Urbino 18.
– Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadać ogrzewanie i klimatyzację przedziału pasażerskiego, kasowniki z funkcją biletomatu (płatność zbliżeniowa), a także porty ładowania telefonów przez USB. Dzięki tej inwestycji, Świdnica będzie pierwszym miastem w Polsce, którego komunikacja miejska stanie się w 100% zeroemisyjna, złożona z autobusów elektrycznych!- informuje Urząd Miejski w Świdnicy.
Autobusy będą mogły przejechać do 200 kilometrów na jednym ładowaniu. W przypadku przegubowego modelu zastosowano baterie trakcyjne o pojemności ok. 600 kWh.
Solaris po Volvo
Do tej pory flota MPK Świdnica opierała się na Volvo 7900 Electric. Jednak po zamknięciu fabryki Volvo we Wrocławiu, przewoźnik zdecydował się na współpracę z firmą Solaris Bus & Coach.
Wiosną 2025 roku do Świdnicy trafi kolejne 10 autobusów Solaris Urbino 12 electric w ramach umowy podpisanej 30 kwietnia 2024 r. Wartość kontraktu to ponad 30 mln zł, z czego 80 proc. pochodzi z programu Zielony Transport Publiczny (NFOŚiGW), a reszta to środki własne miasta.
To nie koniec: do końca października 2025 roku flotę MPK wzmocni jeszcze cztery przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric, w tym jeden zamówiony przez miasto i trzy przez przewoźnika, gdzie Solarisa (9,975 mln zł netto) była o ponad 3,4 mln zł tańsza niż propozycja Daimler Buses Polska.
Pierwszy z przegubowych e-busów wyjedzie na linię nr 6 już tej wiosny. Koszt zakupu wynosi 4 206 600 zł, z czego 80 proc. również pokrywa program ZTP. Będzie to największy pojazd w historii MPK Świdnica.
Zakupowe tło
Obecnie po Świdnicy jeździ 8 autobusów elektrycznych marki Volvo. W ciągu najbliższych miesięcy dołączą do nich:
- 10 × Urbino 12 electric (wiosna 2025)
- 1 × Urbino 18 electric (wiosna 2025)
- 3 × Urbino 18 electric (jesień 2025)
Łącznie daje to 23 autobusy elektryczne – co oznacza, że cały tabor MPK Świdnica będzie w 100% zeroemisyjny. Miasto dodatkowo zamówiło też jeden autobus klasy I kategorii MIDI (8–10,5 m), które zostało 31 grudani 2024 roku anulowane z powodu braku ofert. Czekamy na powtórkę.
Komentarze