Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ

infobus
21.03.2025 06:01
0 Komentarzy

Mińsk Mazowiecki chce kupić dwa autobusy elektryczne klasy I kategorii MAXI. W toku jest przetarg, który wyłoni ich dostawcę.

Zamówienie otrzymało wsparcie z programu „Zielony Transport Publiczny”. O ogłoszeniu przetargu można przeczytać w InfoBusie tutaj. Sprawdźmy zatem, jakie preferencje co do nowych autobusów ma zamawiający.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne w Mińsku Mazowieckim?
  2. Jakie wymagania techniczne musi spełniać autobus elektryczny dla Mińska Mazowieckiego?
  3. Dlaczego MAN jest uważany za faworyta w tym przetargu?
W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ
W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ / fot. UM Mińsk Maz.

Punktacja ofert

Oferty będą punktowane z uwzględnieniem 3 kryteriów: ceny (60%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (30%), okresu gwarancji (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:

  • zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu – 2 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 5 pkt,
  • zasięg powyżej 400 km – 5 pkt,
  • zużycie energii poniżej 0,7 kWh / 1km – 6 pkt,
  • zaoferowanie autobusów z liczbą miejsc siedzących powyżej 35 – 9 pkt,
  • zaoferowanie pojazdu z systemem przeciwpożarowym w przestrzeni magazynu energii – 3 pkt.
W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ / fot. UM Mińsk Maz.
W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ / fot. UM Mińsk Maz.

Jakie autobusy?

Mińsk Mazowiecki szuka elektrobusów o długości od 11,5 m do 12,30 m i wysokości do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi w układzie 2-2-2. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na silniku centralnym. Moc netto silnika ma wynosić minimum 240 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Baterie powinny zapewnić zasięg autobusów – co najmniej 320 km, możliwy do zrealizowania w każdych warunkach eksploatacji. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się przez dwa gniazda typu CCS Typ 2.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie wykonane z tworzywa sztucznego, wandaloodporne, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną (grubość pianki na siedzisku min. 20 mm), odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się podwójne ładowarki USB. Stanowisko pracy kierowcy to pełna kabina, oddzielona od przestrzeni pasażerskiej przeźroczystymi szybami. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Pierwsza połowa pierwszych drzwi będzie wydzielona jako osobne wejście przeznaczone jedynie dla kierowcy.

Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają być wyposażone w czujnik światła oraz system automatycznego dopasowania natężenia jasności. Wewnątrz autobusów znajdą się dwie tablice LCD o przekątnej minimum 29 cali, zamontowane w środkowej części pojazdu pod sufitem. Oprócz tego, zamawiający wymaga jednej tablicy wewnętrznej w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 38 cali.

W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ / fot. UM Mińsk Maz.
W jakie elektrobusy celuje Mińsk Mazowiecki? Analiza SWZ / fot. UM Mińsk Maz.

Podsumowanie

Kryteria techniczne nieco zmieniły się od ostatniego przetargu, ale główne preferencje zamawiającego pozostały bez zmian. Na pierwszy plan wychodzi tu nadwozie wykonane w technologii KTL, które stosuje w swoich pojazdach m.in. MAN. Dodatkowo zamawiający chce autobusów wyłącznie z silnikiem centralnym, a takie właśnie stosowane są w pojazdach Lion’s City 12 E. W tej sytuacji to właśnie MAN jest faworytem w tym przetargu. Na oferty od wykonawców poczekamy do dnia 25 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1060434

Komentarze