Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ

infobus
28.02.2025 15:07
0 Komentarzy

W toku jest przetarg Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu na dostawę autobusów elektrycznych i ładowarek.

Dostarczone będą autobusy klasy I kategorii MAXI. Zakupy mają dofinansowanie z programu: „Zielony Transport Publiczny”. Na temat tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość był MAN. Sprawdźmy zatem czy jest szansa na powtórkę.

Rozkład jazdy:

  1. Czy MZK Zamość liczy na powtórkę współpracy z MAN-em, czy jest otwarte na innych dostawców?
  2. Czy określone kryteria techniczne faworyzują konkretną markę, czy jednak dają szansę na szeroką konkurencję?
  3. Jakie są największe wyzwania przy elektryfikacji floty w Zamościu?
Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ
Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

MZK będzie punktować wykonawców w sześciu kryteriach:

  • cena – 60 pkt,
  • okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej w autobusach – 120 miesięcy – 10 pkt,
  • autobus z silnikiem centralnym – 10 pkt,
  • szkielet nadwozia i szkielet (kratownicy/ramy) – aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy, dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-line, na podgląd na platformie webowej parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 5 pkt,
  • panele poszycia zewnętrznego montowane w sposób zapewniający szybką wymianę – tzw. panele zdejmowalne – 5 pkt.
Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ
Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Kolejne autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Autobusy mają przewieźć minimum 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących.

Autobusy będą napędzane silnikami zintegrowanymi z osią napędową lub silnikiem centralnym. W przypadku silników zintegrowanych z osią, ich moc ma wynosić łącznie minimum 250 kW, zaś w przypadku silnika centralnego – minimum 160 kW. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Pojemność użyteczna magazynów energii musi być nie mniejsza niż 350 kWh. Zamawiający preferuje magazyn energii o jak największej pojemności. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne miękkie wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MZK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe zbudowane w oparciu o diody LED emitujące światło koloru białego. Wewnątrz elektrobusów znajdzie się tablica informacyjna wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali. Jej zadaniem będzie prezentacja rozkładu jazdy, przebiegu trasy i przystanków.

Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ
Kto następnym dostawcą autobusów elektrycznych dla MZK Zamość? Analiza SWZ

Podsumowanie

MZK w tym przetargu postawiło na określone kryteria techniczne, które dają niewielką przewagę MAN-owi nad konkurencją. W tej sytuacji jest szansa, że kolejne autobusy elektryczne przyjadą ponownie ze Starachowic. O ile oczywiście MAN nie przeszarżuje z ceną i wykorzysta swoją szansę. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 10 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-36260501-dc22-4b71-8750-e3563dc89f5e

Komentarze