Moody’s podnosi prognozę dla Českých drah na pozytywną
Międzynarodowa agencja ratingowa Moody’s potwierdziła rating Českich drah na poziomie Baa2 w inwestycyjnym przedziale, jednocześnie podnosząc prognozę kredytową ze stabilnej na pozytywną.
To wyróżnienie podkreśla silną i stabilną pozycję przewoźnika na czeskim rynku kolejowym oraz jego rosnącą konkurencyjność. Moody’s zwróciła uwagę na mocne wyniki finansowe, szczególnie w kontekście rekordowych nakładów inwestycyjnych, które České dráhy realizują w ostatnich latach, a także na zabezpieczoną płynność na przyszłe wydatki.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki przyczyniły się do podniesienia przez agencję Moody’s prognozy dla Českých drah z poziomu stabilnego na pozytywny?
- Jakie inwestycje realizowały České dráhy w 2024 roku i jaki miały one wpływ na wyniki finansowe spółki?
- W jaki sposób České dráhy planują kontynuować rozwój i modernizację swojego taboru oraz infrastruktury w najbliższych latach?
Trzeci rok z rzędu na plusie
České dráhy zakończyły trzeci rok z rzędu z dodatnim wynikiem finansowym. Grupa ČD w 2024 roku osiągnęła zysk w wysokości 1,3 miliarda koron czeskich.
– Zwiększenie prognozy ratingowej z poziomu stabilnego na pozytywny to docenienie pracy wszystkich pracowników naszej firmy i potwierdzenie, że podnoszenie efektywności oraz inwestycje w nowoczesne pociągi i usługi dla pasażerów przynoszą rezultaty – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.
Krapinec podkreślił również, że utrzymanie ratingu Baa2 w inwestycyjnym przedziale jest szczególnie cenne w obliczu intensywnych inwestycji w tabor, usługi oraz serwis, z których część jest finansowana przez zewnętrzne źródła.
– Wartość ratingu jasno pokazuje, że nasza strategia inwestycyjna jest postrzegana jako rozsądna, długoterminowo zrównoważona i zdrowa. Dla naszych pasażerów oznacza to, że inwestycje w nowe pociągi będą kontynuowane w dotychczasowym tempie – dodał Krapinec.
Mocna pozycja na rynku i stabilny rozwój
Moody’s doceniła strategiczną pozycję Českých drah zarówno w segmencie przewozów dalekobieżnych, jak i regionalnych. Pozytywnie oceniono również płynność finansową spółki, jej operacyjne przepływy pieniężne oraz zabezpieczenie kapitałowe na planowane wydatki inwestycyjne. Zwrócono także uwagę na rosnące przychody z przewozów pasażerskich.
Lukáš Svoboda, członek zarządu i wiceprezes ČD ds. ekonomicznych i zakupów, podkreślił znaczenie inwestycji w modernizację taboru oraz zaplecze serwisowe, które są współfinansowane długiem zewnętrznym.
– To ważny warunek budowania konkurencyjności. Dla inwestorów to jasny sygnał, że České dráhy efektywnie wykorzystują środki zewnętrzne, stanowiąc stabilną i bezpieczną przystań dla ich kapitału – wyjaśnił Svoboda.
Rekordowy wynik finansowy i modernizacja taboru
W 2024 roku skonsolidowany wynik finansowy Grupy ČD przed opodatkowaniem, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS), wyniósł 1,3 miliarda koron. Same České dráhy odnotowały zysk na poziomie 2,1 miliarda koron. Na szczególną uwagę zasługuje segment przewozów pasażerskich, który osiągnął zysk 635 milionów koron.
W minionym roku České dráhy przewiozły 168,8 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 4,4 miliona w porównaniu do 2023 roku. Wskaźnik przewozu wyniósł 8,3 miliarda pasażerokilometrów – to tak, jakby każdy mieszkaniec Czech odbył 15 podróży pociągiem w ciągu roku, pokonując dystans równy trasie z Pragi do Genewy.
Równocześnie przewoźnik kontynuował masową wymianę taboru. W 2024 roku do użytku oddano 141 nowych pojazdów, a łączna wartość inwestycji w nowy tabor wyniosła 18 miliardów koron. W segmentach przewozów dalekobieżnych České dráhy zrealizowały 179 tysięcy kursów, natomiast w przewozach regionalnych ponad 2,2 miliona.
Inwestycje w przyszłość
České dráhy nie zwalniają tempa i planują kolejne inwestycje zarówno w nowoczesny tabor, jak i infrastrukturę serwisową. Dzięki stabilnej sytuacji finansowej oraz uznaniu ze strony międzynarodowych agencji ratingowych, spółka może z optymizmem patrzeć w przyszłość, kontynuując rozwój i wzmacniając swoją pozycję lidera na czeskim rynku kolejowym.
Komentarze