Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa zajezdnia autobusowa KZK Białystok gotowa. Pod elektryczną komunikację miejską

infobus
27.12.2025 17:08
0 Komentarzy

Oddana do użytku nowa zajezdnia Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego w Białymstoku przy ul. Pomocnej 1 to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych dla transportu publicznego w mieście, łącząca zaplecze techniczne z przygotowaniem pod rozwój taboru bezemisyjnego.

Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku zakończył wieloletni proces inwestycyjny, którego efektem jest nowoczesna zajezdnia autobusowa przy ul. Pomocnej 1. Obiekt obejmuje stację obsługi pojazdów, plac manewrowy oraz infrastrukturę do ładowania autobusów elektrycznych, a także nowoczesną Stację Kontroli Pojazdów. To inwestycja która m.in. ma obsłużyć rekordowe zmówienie BMK na autobusy elektryczne marki Yutong.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką rolę nowa zajezdnia odegra w rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego w Białymstoku?
  2. Jakie etapy objęła inwestycja przy ul. Pomocnej 1?
  3. Dlaczego lokalizacja nowej bazy ma znaczenie dla infrastruktury energetycznej miasta?
KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok
KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok

Trzy etapy

Inwestycja została zaplanowana jeszcze w 2004 roku w ramach Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego dla Miasta Białegostoku, a jej realizacja wymagała rozwiązania szeregu złożonych kwestii prawnych, własnościowych i finansowych..

Prace projektowe nad nową bazą KZK Białystok rozpoczęły się w lutym 2011 roku, natomiast pozwolenie na budowę uzyskano w lutym 2013 roku. Inwestycję realizowano etapami. Pierwszy z nich obejmował budowę placu manewrowego wraz z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych i został zakończony w 2023 roku. Koszt tej części zadania przekroczył 8 mln zł, a wykonawcą była firma BK TRAS Roboty Drogowe Borsukiewicz Sp. J.

Drugi etap obejmował budowę stacji obsługi pojazdów, której wartość wyniosła ponad 36 mln zł. Za realizację odpowiadała spółka R/S Budownictwo S.A. W ramach tej części powstała nowoczesna hala warsztatowa, zaprojektowana z myślą o obsłudze współczesnego taboru autobusowego, w tym pojazdów o długości do 18 metrów. Jako trzeci, planowany etap inwestycji przewidziano budowę stacji paliw, której koszt szacowany jest na niemal 3,4 mln zł.

Środki na realizację drugiego i planowanego trzeciego etapu pochodzą ze sprzedaży dotychczasowej bazy KZK przy ul. Jurowieckiej. Nieruchomość została sprzedana w 2023 roku za blisko 49 mln zł netto, przy jednoczesnej gwarancji użytkowania jej do czasu uruchomienia nowej zajezdni. Jak podkreślano w trakcie procesu inwestycyjnego, konieczność budowy nowej bazy wynikała zarówno z pogarszającego się stanu technicznego starej infrastruktury, jak i z jej niekorzystnej lokalizacji w ścisłym centrum miasta, co powodowało uciążliwości komunikacyjne i środowiskowe.

Jedenaście stanowisk

Nowa zajezdnia KZK Białystok zajmuje teren o powierzchni ponad 2,9 ha i umożliwia prowadzenie prac serwisowo-remontowych jednocześnie na 11 stanowiskach. Szerokość hali warsztatowej pozwala na obsługę autobusów dwuczłonowych, co ma znaczenie w kontekście dalszego rozwoju floty. Integralnym elementem zaplecza jest bezobsługowa myjnia autobusowa zlokalizowana w zamkniętym pomieszczeniu, co szczególnie poprawia warunki pracy w okresie jesienno-zimowym. Myjnia działa w obiegu zamkniętym, ograniczając zużycie wody i wpływ na środowisko.

Ważnym elementem nowej bazy jest również nowoczesna Stacja Kontroli Pojazdów, umożliwiająca badanie wszystkich typów pojazdów samochodowych. Obiekt ten może świadczyć usługi nie tylko na potrzeby floty autobusowej, ale także dla mieszkańców Białegostoku, co zwiększa funkcjonalność inwestycji z punktu widzenia miasta.

Nowa lokalizacja zajezdni została wybrana także z myślą o rozwoju transportu zeroemisyjnego. Obiekt sąsiaduje z istotnym węzłem energetycznym, co – jak podkreśla KZK Białystok – pozwala na bezpieczne zasilanie infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych bez ryzyka zakłóceń dla innych odbiorców. „W przypadku wzrostu liczby autobusów elektrycznych istnieje możliwość zwiększenia dostaw energii na potrzeby ich ładowania” – podkreślają przedstawiciele spółki.

Lepsze warunki lokalowe nowej bazy przekładają się także na rozwój zaplecza kadrowego. W bieżącym roku KZK Białystok uruchomił szkołę przyzakładową, w ramach której kształcone są dwie klasy uczniów na kierunkach mechanik oraz elektromechanik.

Większe zaplecze i nowoczesna infrastruktura pozwolą na sukcesywne zwiększanie liczby uczniów i zabezpieczenie kadr dla spółki” – podkreśliło miasto w komunikacie.

KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok
KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok

Naszym zdaniem

Nowa zajezdnia KZK Białystok to inwestycja, która realnie zmienia możliwości rozwoju komunikacji miejskiej w stolicy Podlasia. Skala przedsięwzięcia, przygotowanie pod obsługę rekordowego zamówienia na autobusy elektryczne marki Yutong oraz zaplecze techniczne dla nowoczesnego taboru pokazują, że spółka konsekwentnie buduje fundamenty pod długofalową transformację transportu publicznego. To przykład inwestycji infrastrukturalnej, która nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby eksploatacyjne, ale także wyprzedza przyszłe kierunki rozwoju komunikacji miejskiej.

KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok
KZK Białystok z nową bazą techniczną. Zajezdnia pod autobusy przyszłości / fot. UM Białystok

Komentarze