Bozankaya i Medcom ruszają z realizacją kontraktu trolejbusowego dla Pragi
Pierwszy seryjny trolejbus Bozankaya SNG 12T, wyprodukowany w ramach kontraktu dla Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), wyruszył z Turcji do Czech, rozpoczynając realizację jednej z kluczowych umów dla elektryfikacji autobusowych linii w stolicy Czech.
Tym samym projekt realizowany przez Bozankaya we współpracy z polskim dostawcą układów napędowych Medcom wszedł w fazę dostaw seryjnych, po zakończeniu wielomiesięcznego procesu testów i homologacji.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów obejmuje podstawowy kontrakt dla Pragi?
- Kiedy DPP ma odebrać pierwsze siedem pojazdów?
- Na jakich liniach pojawią się nowe trolejbusy Bozankaya?
Od testów do produkcji seryjnej
Jak poinformowała Bozankaya, zakończony został pełny proces testów nowego trolejbusu Bozankaya SNG 12T w warunkach praskiej sieci. W finalnym etapie homologacji pojazd musiał przejechać z pasażerami 20 tys. km, co udało się osiągnąć 21 grudnia 2025 roku. Ostatecznie testowy trolejbus zakończył jazdy liniowe 23 grudnia, mając na liczniku łącznie 30 tys. km.
Równolegle w zakładzie Bozankaya zakończono montaż pierwszego pojazdu seryjnego przeznaczonego dla DPP, który został załadowany do transportu i wyruszył do Czech. Trasa obejmuje przewóz morski przez Morze Czarne, a następnie transport drogowy z Rumunii do Pragi. W drogę powrotną do Turcji pojedzie natomiast pojazd testowy,
Zgodnie z podpisaną 14 lutego umową z miastem Pragą, Bozankaya zobowiązana jest do dostarczenia 7 trolejbusów do połowy lutego, a kolejnych 24 pojazdów do końca kwietnia. Kontrakt obejmuje obecnie 30 trolejbusów, przy czym DPP zabezpieczył w umowie opcję na dodatkowe 40 pojazdów, co łącznie daje możliwość zakupu nawet 70 trolejbusów.
To jedno z największych zamówień trolejbusowych realizowanych obecnie w Europie Środkowej, a jednocześnie projekt, który – według czeskich komentatorów – należy do najbardziej konkurencyjnych cenowo w kraju.
„Dla DPP będzie to bardzo tani trolejbus w porównaniu z innymi dostawami realizowanymi w Czechach, gdzie często do przetargu zgłaszał się tylko jeden producent” – podkreślają czeskie media transportowe.
Technika: trolejbus szyty pod Pragę
Trolejbusy Bozankaya SNG 12T to 12-metrowe, dwunapędowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy przeznaczone do intensywnej eksploatacji w komunikacji miejskiej. Konstrukcja oparta jest na europejskich komponentach, mimo że montaż końcowy realizowany jest w Turcji. Kluczowe elementy układu napędowego i energoelektroniki dostarcza Medcom.
Pojazdy są dwuosiowe, wyposażone w trzy dwuskrzydłowe drzwi i oferują maksymalną pojemność 82 pasażerów, w tym 32 miejsca siedzące. Każdy trolejbus posiada pełną klimatyzację z funkcją pompy ciepła, co ma istotne znaczenie zarówno dla komfortu pasażerów, jak i efektywności energetycznej.
Na pokładzie znalazł się również system automatycznego liczenia pasażerów, rozbudowany monitoring wizyjny, kamera czołowa rejestrująca zdarzenia drogowe oraz kamera cofania, co odpowiada standardom nowoczesnego transportu publicznego w dużych aglomeracjach.
Nowe trolejbusy Bozankaya będą bazować w zajezdni Řepy, gdzie DPP buduje obecnie 37 zewnętrznych stanowisk ładowania, równolegle z rozwojem infrastruktury trakcyjnej. Kluczowym projektem jest elektryfikacja obecnej linii autobusowej 137, która po zakończeniu prac stanie się trolejbusową linią 52, łączącą Smíchov z rejonem Waltrovki.
Zakończenie budowy tej trasy planowane jest na maj przyszłego roku, a nowe trolejbusy będą obsługiwać nie tylko linię 52, lecz także kolejne planowane odcinki na Strahov oraz Bořislavkę.
Naszym zdaniem
Dla Dopravní podnik hl. m. Prahy kontrakt z Bozankaya i Medcomem to logiczna kontynuacja strategii stopniowej elektryfikacji autobusowych korytarzy miasta przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności cenowej. Wcześniejsze zakupy trolejbusów w Pradze pokazują, że operator konsekwentnie dywersyfikuje dostawców i technologie, unikając uzależnienia od jednego producenta. Start dostaw Bozankaya SNG 12T potwierdza, że projekt wszedł w fazę realnej realizacji, a nie pozostaje jedynie na etapie planów i testów.



Komentarze