Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bozankaya i Medcom ruszają z realizacją kontraktu trolejbusowego dla Pragi

infobus
26.12.2025 07:09
0 Komentarzy

Pierwszy seryjny trolejbus Bozankaya SNG 12T, wyprodukowany w ramach kontraktu dla Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), wyruszył z Turcji do Czech, rozpoczynając realizację jednej z kluczowych umów dla elektryfikacji autobusowych linii w stolicy Czech.

Tym samym projekt realizowany przez Bozankaya we współpracy z polskim dostawcą układów napędowych Medcom wszedł w fazę dostaw seryjnych, po zakończeniu wielomiesięcznego procesu testów i homologacji.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów obejmuje podstawowy kontrakt dla Pragi?
  2. Kiedy DPP ma odebrać pierwsze siedem pojazdów?
  3. Na jakich liniach pojawią się nowe trolejbusy Bozankaya?
Pierwszy trolejbus Bozankaya SNG 12T jedzie do Pragi. DPP rozpoczyna odbiory
Pierwszy trolejbus Bozankaya SNG 12T jedzie do Pragi. DPP rozpoczyna odbiory

Od testów do produkcji seryjnej

Jak poinformowała Bozankaya, zakończony został pełny proces testów nowego trolejbusu Bozankaya SNG 12T w warunkach praskiej sieci. W finalnym etapie homologacji pojazd musiał przejechać z pasażerami 20 tys. km, co udało się osiągnąć 21 grudnia 2025 roku. Ostatecznie testowy trolejbus zakończył jazdy liniowe 23 grudnia, mając na liczniku łącznie 30 tys. km.

Równolegle w zakładzie Bozankaya zakończono montaż pierwszego pojazdu seryjnego przeznaczonego dla DPP, który został załadowany do transportu i wyruszył do Czech. Trasa obejmuje przewóz morski przez Morze Czarne, a następnie transport drogowy z Rumunii do Pragi. W drogę powrotną do Turcji pojedzie natomiast pojazd testowy,

Zgodnie z podpisaną 14 lutego umową z miastem Pragą, Bozankaya zobowiązana jest do dostarczenia 7 trolejbusów do połowy lutego, a kolejnych 24 pojazdów do końca kwietnia. Kontrakt obejmuje obecnie 30 trolejbusów, przy czym DPP zabezpieczył w umowie opcję na dodatkowe 40 pojazdów, co łącznie daje możliwość zakupu nawet 70 trolejbusów.

To jedno z największych zamówień trolejbusowych realizowanych obecnie w Europie Środkowej, a jednocześnie projekt, który – według czeskich komentatorów – należy do najbardziej konkurencyjnych cenowo w kraju.

„Dla DPP będzie to bardzo tani trolejbus w porównaniu z innymi dostawami realizowanymi w Czechach, gdzie często do przetargu zgłaszał się tylko jeden producent” – podkreślają czeskie media transportowe.

Pierwszy trolejbus Bozankaya SNG 12T jedzie do Pragi. DPP rozpoczyna odbiory
Pierwszy trolejbus Bozankaya SNG 12T jedzie do Pragi. DPP rozpoczyna odbiory

Technika: trolejbus szyty pod Pragę

Trolejbusy Bozankaya SNG 12T to 12-metrowe, dwunapędowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy przeznaczone do intensywnej eksploatacji w komunikacji miejskiej. Konstrukcja oparta jest na europejskich komponentach, mimo że montaż końcowy realizowany jest w Turcji. Kluczowe elementy układu napędowego i energoelektroniki dostarcza Medcom.

Pojazdy są dwuosiowe, wyposażone w trzy dwuskrzydłowe drzwi i oferują maksymalną pojemność 82 pasażerów, w tym 32 miejsca siedzące. Każdy trolejbus posiada pełną klimatyzację z funkcją pompy ciepła, co ma istotne znaczenie zarówno dla komfortu pasażerów, jak i efektywności energetycznej.

Na pokładzie znalazł się również system automatycznego liczenia pasażerów, rozbudowany monitoring wizyjny, kamera czołowa rejestrująca zdarzenia drogowe oraz kamera cofania, co odpowiada standardom nowoczesnego transportu publicznego w dużych aglomeracjach.

Nowe trolejbusy Bozankaya będą bazować w zajezdni Řepy, gdzie DPP buduje obecnie 37 zewnętrznych stanowisk ładowania, równolegle z rozwojem infrastruktury trakcyjnej. Kluczowym projektem jest elektryfikacja obecnej linii autobusowej 137, która po zakończeniu prac stanie się trolejbusową linią 52, łączącą Smíchov z rejonem Waltrovki.

Zakończenie budowy tej trasy planowane jest na maj przyszłego roku, a nowe trolejbusy będą obsługiwać nie tylko linię 52, lecz także kolejne planowane odcinki na Strahov oraz Bořislavkę.

Naszym zdaniem

Dla Dopravní podnik hl. m. Prahy kontrakt z Bozankaya i Medcomem to logiczna kontynuacja strategii stopniowej elektryfikacji autobusowych korytarzy miasta przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności cenowej. Wcześniejsze zakupy trolejbusów w Pradze pokazują, że operator konsekwentnie dywersyfikuje dostawców i technologie, unikając uzależnienia od jednego producenta. Start dostaw Bozankaya SNG 12T potwierdza, że projekt wszedł w fazę realnej realizacji, a nie pozostaje jedynie na etapie planów i testów.

Komentarze