Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na przeglądy P4 pociągów EN78 i EN79 Kolei Małopolskich unieważniony. Dlaczego?

inforail
19.12.2025 17:30
0 Komentarzy

Koleje Małopolskie zakończyły bez rozstrzygnięcia postępowanie przetargowe dotyczące wykonania przeglądów czwartego poziomu utrzymania P4 wraz z pracami dodatkowymi dla elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN78 oraz EN79.

Postępowanie było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego i dotyczyło kluczowego elementu utrzymania taboru wykorzystywanego w regionalnych przewozach pasażerskich w Małopolsce.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego oferta złożona w przetargu na przeglądy P4 pociągów Kolei Małopolskich została odrzucona?
  2. Jakie znaczenie dla funkcjonowania regionalnego przewoźnika mają przeglądy czwartego poziomu utrzymania P4?
  3. Jakie dalsze kroki mogą podjąć Koleje Małopolskie po unieważnieniu postępowania przetargowego?
Pociąg woj. małopolskiego
Impuls Kolei Małopolskich/foto: UMWM

Jedna oferta i brak wymaganych dokumentów

W wyznaczonym terminie do zamawiającego wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez producenta pojazdów – spółkę NEWAG. Podczas otwarcia ofert okazało się jednak, że dokumentacja przekazana przez wykonawcę nie spełniała wymagań określonych w specyfikacji warunków zamówienia. W szczególności w ofercie zabrakło podstawowych elementów, takich jak formularz ofertowy oraz formularz cenowy, które stanowią kluczową część zobowiązania wykonawcy wobec zamawiającego.

Złożony plik miał formę pisma informacyjnego, w którym wykonawca odnosił się do warunków postępowania i ostatecznie deklarował nieskładanie oferty w rozumieniu formalnym. Taka forma zgłoszenia nie mogła zostać uznana za prawidłową ofertę w świetle przepisów prawa zamówień publicznych.

NEWAG w piśmie dołączonym do postępowania wprost wyjaśnił, dlaczego nie zdecydował się na złożenie oferty, a nie były to powody techniczne czy organizacyjne, lecz uwarunkowania kontraktowe i ekonomiczne zawarte w dokumentacji zamówienia.

Z treści dokumentu wynika, że spółka po szczegółowej analizie SWZ uznała, iż warunki realizacji zamówienia obciążają wykonawcę nadmiernym ryzykiem, którego nie da się racjonalnie skalkulować w cenie oferty. NEWAG wskazał, że konstrukcja umowy przenosi na producenta praktycznie pełną odpowiedzialność za czynniki, na które nie ma on realnego wpływu w całym, wieloletnim okresie realizacji kontraktu.

Kluczowym argumentem była nieadekwatność mechanizmów finansowych do realiów rynkowych. Spółka zwróciła uwagę na brak wystarczających zabezpieczeń przed wzrostem kosztów produkcji, energii, materiałów oraz pracy, przy jednoczesnym długim horyzoncie realizacji zamówienia. W ocenie NEWAG-u ryzyko ekonomiczne związane z takim modelem umowy było nieproporcjonalnie wysokie.

Istotnym problemem były także zapisy dotyczące odpowiedzialności i sankcji umownych. Producent wskazał, że kary oraz zakres odpowiedzialności wykonawcy zostały określone w sposób bardzo restrykcyjny, bez odpowiedniego zrównoważenia interesów stron. W praktyce oznaczałoby to ponoszenie konsekwencji także za zdarzenia niezależne od wykonawcy.

NEWAG zaznaczył również, że nie widzi możliwości złożenia oferty zgodnej z SWZ, która jednocześnie byłaby ofertą bezpieczną ekonomicznie i możliwą do rzetelnej realizacji. Z tego względu spółka świadomie podjęła decyzję o rezygnacji z udziału w postępowaniu, zamiast składania oferty obarczonej wysokim ryzykiem strat lub potencjalnych sporów na etapie realizacji umowy.

Podsumowując, NEWAG nie złożył oferty nie z powodu braku zdolności technicznych czy produkcyjnych, lecz dlatego, że – w ocenie spółki – warunki kontraktowe, finansowe i odpowiedzialnościowe zamówienia były nieakceptowalne i zbyt ryzykowne dla wykonawcy.

Decyzja o odrzuceniu oferty i unieważnieniu postępowania

Po analizie dokumentów Koleje Małopolskie podjęły decyzję o odrzuceniu jedynej złożonej oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia. W konsekwencji, wobec braku jakiejkolwiek ważnej oferty, zamawiający unieważnił całe postępowanie. Taka decyzja była formalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów, które jednoznacznie wskazują, że postępowanie nie może zostać rozstrzygnięte, jeśli wszystkie oferty podlegają odrzuceniu.

Znaczenie przeglądów P4 dla utrzymania taboru

Przeglądy czwartego poziomu utrzymania P4 są jednym z najważniejszych etapów cyklu życia pojazdów kolejowych. Obejmują one kompleksowe prace techniczne, w tym demontaż kluczowych podzespołów, ich regenerację lub wymianę oraz przywrócenie pojazdów do pełnej sprawności eksploatacyjnej. Dla regionalnego przewoźnika, jakim są Koleje Małopolskie, terminowa realizacja takich przeglądów ma bezpośredni wpływ na niezawodność połączeń i dostępność taboru dla pasażerów.

Co dalej z postępowaniem?

Unieważnienie przetargu oznacza, że Koleje Małopolskie będą musiały ponownie przeanalizować sposób realizacji przeglądów P4 dla jednostek EN78 i EN79. Możliwe scenariusze obejmują ogłoszenie nowego postępowania z ewentualnymi zmianami w warunkach udziału lub harmonogramie, a także poszukiwanie innych rozwiązań organizacyjnych, które pozwolą zapewnić ciągłość utrzymania taboru.

Decyzja ta pokazuje jednocześnie, jak istotne w zamówieniach publicznych są formalne aspekty składania ofert. Nawet w przypadku jedynego potencjalnego wykonawcy brak wymaganych dokumentów uniemożliwia dalsze procedowanie i skutkuje koniecznością rozpoczęcia całego procesu od nowa.

Komentarze