Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Łódź z pomostowym przetargiem na autobusy używane. Krótkoterminowy najem

infobus
15.12.2025 15:03
0 Komentarzy

9 grudnia MPK Łódź ogłosiła zapytanie ofertowe dotyczące krótkoterminowego najmu 30 szt. używanych autobusów miejskich.

Przetarg ma zabezpieczyć potrzeby taborowe łódzkiego transportu publicznego w okresie przejściowym, pomiędzy kończącą się umową najmu a wdrożeniem nowego taboru. Najprawdopodobniej chodzi o krótkoterminowe przedłużanie umowy z 2015 r. z od Solarisa i Millennium Leasing, dotyczącej 10-letniej dzierżawy taboru.

Rozkład jazdy

  • Ile autobusów chce wynająć MPK Łódź w ramach tego postępowania?
  • Jakie typy pojazdów – jednoczłonowe czy przegubowe – obejmuje zamówienie?
  • W jakim celu przewoźnik sięga po najem krótkoterminowy?
Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru
Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru

Krótkoterminowy najem autobusów

Przedmiotem łódzkiego zamówienia jest „Najem krótkoterminowy 30 sztuk używanych autobusów spalinowych” i obejmuje wynajem 30 niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej, w tym:

  • 18 autobusów jednoczłonowych o długości od 11,50 do 12,50 m
  • 12 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m.

Wszystkie pojazdy muszą być jednej marki w obrębie danej kategorii, spełniać normę emisji spalin co najmniej EURO VI i pochodzić najwcześniej z 2014 roku.

Zamawiający wyraźnie wskazał, że autobusy mają być w pełni niskopodłogowe na całej długości, wyposażone w rampy dla osób z ograniczoną mobilnością, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz automatyczną skrzynię biegów zintegrowaną ze zwalniaczem hydraulicznym. Wymagane są także systemy bezpieczeństwa, takie jak EBS, ABS i ASR, a także hamulec przystankowy. Każdy autobus musi posiadać kompletne wyposażenie do obsługi pasażerów, w tym system informacji pasażerskiej wewnętrznej i zewnętrznej, system zapowiedzi głosowych dla osób niewidomych i niedowidzących, kasowniki oraz biletomat kompatybilne z systemami Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi.

Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru
Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru

Przetargowe wymagania

Istotnym elementem zamówienia jest również zapewnienie ciągłych dostaw części zamiennych przez cały okres najmu. MPK Łódź oczekuje całodobowej dostępności serwisowej i kontaktu z osobami decyzyjnymi po stronie wykonawcy, co ma zagwarantować nieprzerwaną eksploatację autobusów w sieci komunikacji miejskiej. Pojazdy mają być zasilane olejem napędowym ON B7 i zarejestrowane w Polsce, a ich stan techniczny musi umożliwiać natychmiastowe skierowanie do ruchu liniowego.

Postępowanie nie przewiduje składania ofert częściowych. Kryteria oceny ofert obejmują wyłącznie trzy elementy:

✅ cena – 80%
✅ kolorystyka pojazdów zgodna lub zbliżona do barw łódzkich – 10%
✅ unifikacja marki z obecnie eksploatowaną flotą – 10%

Cena ofertowa liczona będzie jako suma miesięcznych czynszów najmu oraz stawek za dostawy części zamiennych. Zamawiający dopuszcza negocjacje cenowe, w tym aukcję elektroniczną, a wadium ustalono na poziomie 17.000,00 PLN. Choć całkowity budżet zamówienia nie został wskazany wprost, konstrukcja kryteriów jasno pokazuje, że MPK Łódź oczekuje rozwiązania ekonomicznego, zapewniającego jednocześnie kompatybilność z posiadanym taborem.

Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru
Autobusy na okres przejściowy. MPK Łódź ogłasza przetarg na krótkoterminowy najem taboru

Naszym zdaniem

Generalnie decyzja o wynajmie wynika z faktu zakończenia wcześniejszej umowy najmu 40. pojazdów z 2015 roku. Najem 30 autobusów ma w pełni zabezpieczyć potrzeby przewozowe miasta w okresie przejściowym. Przypomnijmy, że dotyczyła ona wynajmu 40 autobusów Solaris Urbino (20 sztuk krótkich 12-metrowych i 20 sztuk przegubowych 18-metrowych) wraz z pakietem serwisowym i obsługą techniczną na okres 10 lat. Kontrakt ten został zawarty z konsorcjum Solaris Bus & Coach i Millennium Leasing i jego wartość wynosiła blisko 95 mln zł. Autobusy spełniały rygorystyczne normy emisji spalin (Euro 6) i miały rozbudowane systemy monitoringu, co miało poprawić jakość i niezawodność komunikacji autobusowej w Łodzi.

MPK nie chce wykupywać tych pojazdów, lecz jedynie przedłużyć ich wynajem, co pokazuje, że przewoźnik dysponuje już wystarczającą liczbą autobusów w normie Euro 6. Decyzja ta wpisuje się także w kontekst realizowanych obecnie zakupów autobusów elektrycznych, które stopniowo przejmują rolę podstawowego taboru w mieście.

Komentarze