Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pendolino świętuje 20 lat na trasie Ostrawa–Praga

inforail
15.12.2025 16:30
0 Komentarzy

W grudniu 2025 roku mija dokładnie 20 lat od momentu, gdy Pendolino rozpoczęło regularne kursy między Ostrawą a Pragą. Od 11 grudnia 2005 r. szybkie, charakterystyczne pociągi z wydłużonym aerodynamicznym nosem nieprzerwanie symbolizują nowoczesność czeskiej kolei.

Każdy z nich przejechał już około 6 milionów kilometrów, a łącznie flota pokonała ponad 42 miliony kilometrów. Mimo upływających lat Pendolina pozostają jednymi z najbardziej wyjątkowych pojazdów w Czechach – zarówno pod względem technologii, jak i komfortu podróży.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób Pendolino wpłynęło na modernizację czeskiej kolei i oczekiwania pasażerów wobec komfortu podróży?
  2. Jakie technologie zastosowane w Pendolino – takie jak system przechyłu pudła czy ETCS – najbardziej wyróżniają ten tabor na tle innych pociągów w Czechach?
  3. Co sprawia, że mimo 20 lat eksploatacji Pendolina pozostają ikoną i jednym z najbardziej rozpoznawalnych pociągów w Czechach?

Pociąg, który zmienił myślenie Czechów o kolei

Pendolino było pierwszym szybkim pociągiem w Czechach, który pokazał, że kolej może być nie tylko środkiem transportu, ale także przestrzenią do pracy, odpoczynku i spędzania czasu w wygodnych warunkach. Wprowadzenie tych składów zapoczątkowało szereg nowoczesnych rozwiązań, które dziś są standardem:

  • sprzedaż biletów przez internet,
  • integracja kolei z transportem lotniczym,
  • pokładowe Wi-Fi,
  • możliwość ładowania urządzeń mobilnych,
  • nowoczesny portal informacyjno-rozrywkowy,
  • oraz – wprowadzona później – strefa kina dla dzieci.

W rozkładzie jazdy 2026 Pendolino pokonuje trasę Praga–Ostrawa w 3 godziny 7 minut, osiągając średnią prędkość 113 km/h.

Najszybsze połączenia w Czechach i na Słowację

Pendolina kursują nie tylko między Pragą a Ostrawą. Zapewniają najszybsze i najdogodniejsze połączenia także:

  • między Pragą, Pardubicami, Ołomuńcem i Ostrawą a słowackimi miastami: Żyliną, Liptowskim Mikulaszem, Szczyrbą, Popradem i Koszycami,
  • z Ostrawy przez Pragę dalej do Taboru, Czeskich Budziejowic, a także Pilzna, Mariańskich Łaźni, Chebu i Karlowych Warów.

Historia połączeń Pendolino obejmuje także dawne kursy do Wiednia, Wiener Neustadt oraz Bratysławy.

Schemat połączeń
Schemat połączeń

Pendolino – technologia, która wciąż imponuje

Szybkie pociągi do dziś wyróżniają się na tle czeskiego taboru. Są jedynymi w kraju, które na regularnych trasach osiągają 200 km/h, a dodatkowo – jako jedyne – posiadają aktywny system przechyłu pudła, umożliwiający pokonywanie łuków z większą prędkością niż tradycyjne pociągi.

W trakcie eksploatacji Pendolina przeszły szereg modernizacji:

  • odświeżenie wnętrza,
  • montaż systemu bezpieczeństwa ETCS,
  • instalację repeaterów poprawiających jakość rozmów telefonicznych w trakcie jazdy.

Pendolino wciąż pozostaje rekordzistą Czech – to właśnie ten skład osiągnął 237 km/h, najwyższą prędkość odnotowaną na czeskiej sieci kolejowej.

Dwudziestolecie legendy

Gdy w 2005 roku Pendolina rozpoczęły kursy na trasie Praha–Holešovice – Ostrava/Bohumín, podróż między Holešovicami a stacją Ostrava-Svinov (353 km) trwała 3 godziny 22 minuty. W najlepszym okresie pokonywały trasę między Pragą a Ostrawą w czasie poniżej 3 godzin, osiągając średnią prędkość 120 km/h przy maksymalnej 160 km/h.

Dziś czas przejazdu jest nieco dłuższy z uwagi na zakrojone na szeroką skalę prace modernizacyjne infrastruktury kolejowej, jednak Pendolino wciąż pozostaje synonimem szybkości i komfortu.

Pociąg, który stał się symbolem

Po dwóch dekadach Pendolino nie jest już tylko środkiem transportu – to element historii i współczesności czeskiej kolei. Jego charakterystyczny kształt i możliwości techniczne sprawiają, że dla wielu pasażerów to nadal najbardziej prestiżowy sposób podróży po Czechach i na Słowację.

Dwadzieścia lat temu Pendolino rozpoczęło rewolucję. Dziś nadal ją kontynuuje, udowadniając, że szybka kolej ma w Europie Środkowej przyszłość.

Komentarze