Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeski spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS

infobus
02.12.2025 19:06
0 Komentarzy

Czeski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ÚOHS) rozpoczął analizę największego tegorocznego przetargu autobusowego w Czechach.

To postępowania na dostawę nawet 122 autobusów dla spółki ČD Bus, należącej do Českých drah. Wniosek do Urzędu złożył producent SOR Libchavy, kwestionując zgodność warunków przetargu z prawem. Dodajmy, że to dosyć dziwny termin, gdyż 20 listopada mieliśmy poznać oferty. Tymczasem takie informacji cały czas nie ma – jest za to protest – a jest to już drugie podejście ČD do tego zamówienia. Czeski film…

Rozkład jazdy

  1. Kto złożył skargę i czego dotyczy postępowanie?
  2. Jakie autobusy chce kupić ČD Bus?
  3. Dlaczego czas dostawy stał się kluczowym punktem sporu?
Spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS
Spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS

Pod lupą ÚOHS

Według rzeczniczki ÚOHS Mileny Marešovej postępowanie zostało wszczęte na wniosek SOR Libchavy, który zarzuca zamawiającemu niezgodność warunków z przepisami o zamówieniach publicznych. Skarga dotyczy przede wszystkim „niezwykle restrykcyjnych” i – zdaniem producenta – „niezwykle krótkich” terminów dostaw. Przetarg wymaga, aby zwycięzca przekazał 61 autobusów w ciągu zaledwie pół roku od podpisania umowy.

To nie pierwszy taki przypadek w Czechach. W podobnych sprawach ÚOHS oceniał już wcześniej, że przetargi z bardzo krótkimi terminami dostaw mogą ograniczać konkurencję i prowadzić do naruszenia zasad rynku. Także tutaj Urząd analizuje, czy harmonogram zamówienia nie faworyzuje konkretnych producentów.

Zarówno SOR Libchavy, jak i České dráhy, odmówiły komentarza. Rzecznik kolei Filip Medelský wskazał jedynie, że procedura wciąż trwa i żadne szczegóły nie mogą zostać ujawnione.

Co chce kupić ČD Bus?

Aktualny przetarg jest drugim podejściem do dużej dostawy autobusów. Poprzednie postępowanie zostało wcześniej unieważnione z powodów formalnych. Nowa procedura obejmuje zakup:

102 długodystansowych autobusów 12-metrowych z silnikiem wysokoprężnym lub w wersji hybrydowej,
20 pojazdów 12-metrowych w standardzie PID (Praski Integrator Transportowy) do obsługi zastępczej komunikacji autobusowej.

Umowa ma charakter ramowy. ČD Bus gwarantuje odbiór 61 pojazdów, z czego 20 przeznaczonych zostanie dla komunikacji zastępczej PID. Nowe autobusy mają trafić do baz w Praze-Satalicach, Boskovicach i Šumperku.

Firma rozwija flotę w szybkim tempie. Obecnie posiada około 100 autobusów, a wraz z ekspansją planuje nowe bazy w Šumperku, Veselí nad Lužnicí i w jednym z miast środkowych Czech. Zakup taboru to kluczowy element strategii ČD Bus, który został utworzony w wyniku akwizycji Vydos Bus w 2022 r.

Spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS
Spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS

Dlaczego SOR złożył skargę?

Zastrzeżenia producenta obejmują nie tylko termin dostawy. Według informacji z czeskich mediów spółka SOR Libchavy wskazuje, że specyfikacja przetargowa w praktyce może ograniczać konkurencję poprzez:

– opis warunków technicznych, które spełniają tylko wybrane pojazdy,
– wymóg doświadczenia obejmujący dostawy w bardzo krótkim okresie,
– nierealny czas dostawy, który wyklucza część rynku.

Warto przypomnieć, że SOR Libchavy jest aktywny w sporach przetargowych już od lat. W 2019 r. firma złożyła podobny wniosek dotyczący zakupu 161 autobusów o długości 10,5 i 12 metrów dla DSÚK (Ústecký kraj), gdzie również zarzucano nadmierne ograniczenia konkurencji. Wówczas ÚOHS wszczął dwa postępowania dotyczące potencjalnego naruszenia przepisów przy zawarciu umów z firmami Zliner i Scania.

Więcej na https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0005343/zakazka/815023

Naszym zdaniem:

Dla ČD Bus to kolejny duży zakup taborowy po rozbudowie obsługiwanych linii oraz wejściu w komunikację zastępczą PID. Wcześniejsze inwestycje obejmowały przede wszystkim zakupy autobusów Iveco Crossway, które od kilku lat stanowią trzon floty przewoźnika. Obecny spór z SOR Libchavy to przykład typowej dla rynku sytuacji, w której bardzo duży przetarg spotyka się z rosnącą aktywnością producentów dbających o równe zasady konkurencji plus jest to kluczowy przetarg dla czeskiego rynku autobusów międzymiastowych.

Komentarze