Czeski spór o 122 autobusy. SOR Libchavy kontra ČD Bus, sprawą zajmuje się ÚOHS
Czeski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ÚOHS) rozpoczął analizę największego tegorocznego przetargu autobusowego w Czechach.
To postępowania na dostawę nawet 122 autobusów dla spółki ČD Bus, należącej do Českých drah. Wniosek do Urzędu złożył producent SOR Libchavy, kwestionując zgodność warunków przetargu z prawem. Dodajmy, że to dosyć dziwny termin, gdyż 20 listopada mieliśmy poznać oferty. Tymczasem takie informacji cały czas nie ma – jest za to protest – a jest to już drugie podejście ČD do tego zamówienia. Czeski film…
Rozkład jazdy
- Kto złożył skargę i czego dotyczy postępowanie?
- Jakie autobusy chce kupić ČD Bus?
- Dlaczego czas dostawy stał się kluczowym punktem sporu?
Pod lupą ÚOHS
Według rzeczniczki ÚOHS Mileny Marešovej postępowanie zostało wszczęte na wniosek SOR Libchavy, który zarzuca zamawiającemu niezgodność warunków z przepisami o zamówieniach publicznych. Skarga dotyczy przede wszystkim „niezwykle restrykcyjnych” i – zdaniem producenta – „niezwykle krótkich” terminów dostaw. Przetarg wymaga, aby zwycięzca przekazał 61 autobusów w ciągu zaledwie pół roku od podpisania umowy.
To nie pierwszy taki przypadek w Czechach. W podobnych sprawach ÚOHS oceniał już wcześniej, że przetargi z bardzo krótkimi terminami dostaw mogą ograniczać konkurencję i prowadzić do naruszenia zasad rynku. Także tutaj Urząd analizuje, czy harmonogram zamówienia nie faworyzuje konkretnych producentów.
Zarówno SOR Libchavy, jak i České dráhy, odmówiły komentarza. Rzecznik kolei Filip Medelský wskazał jedynie, że procedura wciąż trwa i żadne szczegóły nie mogą zostać ujawnione.
Co chce kupić ČD Bus?
Aktualny przetarg jest drugim podejściem do dużej dostawy autobusów. Poprzednie postępowanie zostało wcześniej unieważnione z powodów formalnych. Nowa procedura obejmuje zakup:
– 102 długodystansowych autobusów 12-metrowych z silnikiem wysokoprężnym lub w wersji hybrydowej,
– 20 pojazdów 12-metrowych w standardzie PID (Praski Integrator Transportowy) do obsługi zastępczej komunikacji autobusowej.
Umowa ma charakter ramowy. ČD Bus gwarantuje odbiór 61 pojazdów, z czego 20 przeznaczonych zostanie dla komunikacji zastępczej PID. Nowe autobusy mają trafić do baz w Praze-Satalicach, Boskovicach i Šumperku.
Firma rozwija flotę w szybkim tempie. Obecnie posiada około 100 autobusów, a wraz z ekspansją planuje nowe bazy w Šumperku, Veselí nad Lužnicí i w jednym z miast środkowych Czech. Zakup taboru to kluczowy element strategii ČD Bus, który został utworzony w wyniku akwizycji Vydos Bus w 2022 r.
Dlaczego SOR złożył skargę?
Zastrzeżenia producenta obejmują nie tylko termin dostawy. Według informacji z czeskich mediów spółka SOR Libchavy wskazuje, że specyfikacja przetargowa w praktyce może ograniczać konkurencję poprzez:
– opis warunków technicznych, które spełniają tylko wybrane pojazdy,
– wymóg doświadczenia obejmujący dostawy w bardzo krótkim okresie,
– nierealny czas dostawy, który wyklucza część rynku.
Warto przypomnieć, że SOR Libchavy jest aktywny w sporach przetargowych już od lat. W 2019 r. firma złożyła podobny wniosek dotyczący zakupu 161 autobusów o długości 10,5 i 12 metrów dla DSÚK (Ústecký kraj), gdzie również zarzucano nadmierne ograniczenia konkurencji. Wówczas ÚOHS wszczął dwa postępowania dotyczące potencjalnego naruszenia przepisów przy zawarciu umów z firmami Zliner i Scania.
Więcej na https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0005343/zakazka/815023
Naszym zdaniem:
Dla ČD Bus to kolejny duży zakup taborowy po rozbudowie obsługiwanych linii oraz wejściu w komunikację zastępczą PID. Wcześniejsze inwestycje obejmowały przede wszystkim zakupy autobusów Iveco Crossway, które od kilku lat stanowią trzon floty przewoźnika. Obecny spór z SOR Libchavy to przykład typowej dla rynku sytuacji, w której bardzo duży przetarg spotyka się z rosnącą aktywnością producentów dbających o równe zasady konkurencji plus jest to kluczowy przetarg dla czeskiego rynku autobusów międzymiastowych.




Komentarze