Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wojewódzkie budżety FRPA 2026: Kto zyskał, a kto stracił? Autobusowa mapa dotacji

infobus
02.12.2025 15:03
0 Komentarzy

Decyzja o podziale środków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2026 została ogłoszona przez Ministerstwo Infrastruktury 21 listopada 2025 – wraz ze startem naboru.

Do 5 grudnia wszystkie samorządy w Polsce mogą składać wnioski o dopłaty ze środków rządowego FRPA na rok 2026. Poniżej sprawdzamy budżety we wszystkich województwach i pokazujemy pełen zakres zmian rok do roku. A jest ich trochę. Tegoroczne dane wskazują na mocne zróżnicowanie finansowania, co może przełożyć się na ofertę transportu publicznego w wielu regionach.

Rozkład jazdy:

1. Które województwo otrzymało najwyższy budżet FRPA 2026
2. Kto zanotował największy spadek środków
3. Gdzie transport publiczny rozwija się najszybciej

Fundusz działa od 2019 r. Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury.
Fundusz działa od 2019 r. Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury.

Kto zyskała, kto stracił?

W tegorocznym naborze FRPA wszystkie regiony otrzymały środki na kontynuację lub rozwój autobusowych przewozów pasażerskich, jednak zmiany są bardzo rozbieżne. Największy wzrost notuje łódzkie, gdzie budżet rośnie o blisko 55 procent, co otwiera drogę do wzmocnienia siatki połączeń. Na drugim miejscu jest podkarpackie, a tuż za nim mazowieckie. Po stronie spadkowej plasują się pomorskie, dolnośląskie i lubelskie, gdzie środki zmniejszono o 12 do ponad 20 procent. Oznacza to konieczność dostosowania oferty przewozowej do ograniczonych budżetów.

TOP 3 wzrostów (2026 vs 2025)

Łódzkie +26,11 mln PLN (+54,97 procent)
Podkarpackie +18,94 mln PLN (+32,82 procent)
Mazowieckie +17,28 mln PLN (+20,24 procent)

TOP 3 spadków (2026 vs 2025)

Pomorskie –12,47 mln PLN (–20,78 procent)
Dolnośląskie –11,76 mln PLN (–20,60 procent)
Lubelskie –11,75 mln PLN (–19,70 procent)

Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025:

Województwo Budżet 2026 Budżet 2025 Zmiana 25/26 (zł) Zmiana 25/26 (%)
Dolnośląskie 45 328 773,95 57 088 409,21 –11 759 635,26 –20,60%
Kujawsko-pomorskie 57 425 545,64 63 445 672,40 –6 020 126,76 –9,49%
Lubelskie 47 887 302,70 59 632 641,82 –11 745 339,12 –19,70%
Lubuskie 31 825 347,18 40 204 642,10 –8 379 294,92 –20,83%
Łódzkie 73 599 009,60 47 490 168,99 +26 108 840,61 +54,97%
Małopolskie 74 779 619,33 81 221 360,26 –6 441 740,93 –7,93%
Mazowieckie 102 614 656,49 85 338 835,76 +17 275 820,73 +20,24%
Opolskie 38 700 344,88 33 471 246,34 +5 229 098,54 +15,63%
Podkarpackie 76 640 931,25 57 700 000,00 +18 940 931,25 +32,82%
Podlaskie 39 171 565,46 45 303 409,06 –6 131 843,60 –13,53%
Pomorskie 47 556 150,32 60 026 050,48 –12 469 900,16 –20,78%
Śląskie 93 477 731,26 82 000 000,00 +11 477 731,26 +14,00%
Świętokrzyskie 55 933 120,63 42 712 960,42 +13 220 160,21 +30,95%
Warmińsko-mazurskie 60 780 763,00 52 288 147,33 +8 492 615,67 +16,25%
Wielkopolskie 65 376 467,76 55 724 110,65 +9 652 357,11 +17,32%
Zachodniopomorskie 49 101 551,21 57 666 879,00 –8 565 327,79 –14,85%

Województwa po kolei

  1. Dolnośląskie – spadek o ponad 11,7 mln zł
    więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/dolnoslaski-uw/frpa-2026
  2. Kujawsko-pomorskie – umiarkowany spadek o 6 mln zł
    więcej o naborze: https://bip.bydgoszcz.uw.gov.pl/416/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej.html
  3. Lubelskie – jeden z większych spadków, blisko 20 procent
    więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-lubelski/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych
  4. Lubuskie – obniżenie finansowania o ponad 20 procent
    więcej o naborze: https://bip.lubuskie.uw.gov.pl/programy_rzadowe/nabor-wnioskow-2026
  5. Łódzkie – największy wzrost środków w kraju
    więcej o naborze:
  6. Małopolskie – niewielka redukcja przy zachowaniu wysokiego budżetu
    więcej o naborze:
  7. Mazowieckie – trzeci największy wzrost nominalny
    więcej o naborze:
  8. Opolskie – solidny wzrost, ponad 5 mln zł więcej
    więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-opolski/realizacja-2026-rok
  9. Podkarpackie – drugi największy wzrost w kraju
    więcej o naborze: https://rzeszow.uw.gov.pl/programy/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych
  10. Podlaskie – spadek o ponad 6 mln zł
    więcej o naborze:
  11. Pomorskie – największa redukcja w ujęciu kwotowym
    więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-pomorski/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych
  12. Śląskie – stabilny wzrost powyżej 11 mln zł
    więcej o naborze:
  13. Świętokrzyskie – duży wzrost, ponad 30 procent
    więcej o naborze:
  14. Warmińsko-mazurskie – wzrost o ponad 8,4 mln zł
    więcej o naborze:
  15. Wielkopolskie – wzrost o prawie 10 mln zł
    więcej o naborze: https://www.poznan.uw.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-2026
  16. Zachodniopomorskie – wyraźny spadek, prawie 15 procent
    więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-zachodniopomorski/fundusz-autobusowy-2026

Po zsumowaniu wszystkich pozycji budżet FRPA na rok 2026 wynosi 931 788 870,44 zł. To środki przekazane przez Ministerstwo Infrastruktury na wsparcie regionalnych przewozów autobusowych, kluczowych dla małych i średnich miejscowości oraz dla utrzymania spójności transportu publicznego w skali kraju.

Fundusz działa od 2019 r. Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury.
Fundusz działa od 2019 r. Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury.

Podsumowując:

Porównanie FRPA 2026 z wcześniejszymi naborami potwierdza, że odbudowa sieci przewozów autobusowych trwa, choć jej tempo zależy od regionu. W latach poprzednich – o czym wielokrotnie pisaliśmy w TransInfo – najmocniej rosły województwa podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie. W tym roku liderami wzrostów zostały łódzkie, podkarpackie i mazowieckie, co odzwierciedla przesunięcie akcentów w polityce transportowej i rosnące potoki pasażerskie w centralnej i południowo-wschodniej Polsce.

Poniżej dla szerszego porównania budżety FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025 i 2024:

Województwo Budżet 2026 Budżet 2025 (zł) Budżet 2024 (zł) Zmiana 24/25 (zł) Zmiana 24/25 (%)
Dolnośląskie 45 328 773,95 57 088 409.21 63 627 197.88 -6 538 788.67 -10.28%
Kujawsko-pomorskie 57 425 545,64 63 445 672.40 72 680 075.80 -9 234 403.40 -12.71%
Lubelskie 47.887.302,70 59 632 641.82 83 771 076.94 -24 138 435.12 -28.81%
Lubuskie 31 825 347,18 40 204 642.10 44 954 905.54 -4 750 263.44 -10.57%
Łódzkie 73 599 009,60 47 490 168.99 54 840 680.74 -7 350 511.75 -13.40%
Małopolskie 74 779 619,33 81 221 360.26 51 592 876.09 29 628 484.17 +57.44%
Mazowieckie 102 614 656,49 85 338 835.76 81 123 209.74 4 215 626.02 +5.19%
Opolskie 38 700 344,88 33 471 246.34 37 670 120.14 -4 198 873.80 -11.14%
Podkarpackie 76 640 931,25 57 700 000.00 65 382 098.58 -7 682 098.58 -11.75%
Podlaskie 39 171 565,46 45 303 409.06 68 127 818.76 -22 824 409.70 -33.50%
Pomorskie 47 556 150,32 60 026 050.48 50 990 679.94 9 035 370.54 +17.72%
Śląskie 93 477 731,26 82 000 000.00 61 061 343.73 20 938 656.27 +34.28%
Świętokrzyskie 55 933 120,63 42 712 960.42 66 971 372.76 -24 258 412.34 -36.23%
Warmińsko-mazurskie 60 780 763 52 288 147.33 76 381 980.91 -24 093 833.58 -31.54%
Wielkopolskie 65 376 467,76 55 724 110.65 62 266 049.41 -6 541 938.76 -10.50%
Zachodniopomorskie 49 101 551,21 57 666 879.00 58 602 513.04 -935 634.04 -1.60%

Komentarze