Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

České dráhy wprowadzają pociągi ComfortJet na relacje z Czech do Słowacji i Węgier

inforail
01.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pasażerowie podróżujący między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem będą mogli korzystać z zupełnie nowej jakości podróżowania koleją.

České dráhy zapowiadają stopniowe wprowadzanie do obsługi tych tras najnowocześniejszych składów dalekobieżnych ComfortJet. Część połączeń nadal będzie realizowana przez popularne Railjety. Pierwszy ComfortJet został oficjalnie zaprezentowany w Bratysławie przedstawicielom partnerów zagranicznych – słowackiego ZSSK i węgierskiego MÁV.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze udogodnienia i funkcje oferują nowe pociągi ComfortJet w porównaniu z dotychczasowym taborem . używanym na trasie Praga–Bratysława–Budapeszt?
  2. W jaki sposób rozszerzenie kursowania pociągów ComfortJet i Railjet wpłynie na jakość i komfort podróży między Czechami, Słowacją i Węgrami?
  3. Jakie plany dotyczące wykorzystania nowoczesnych składów mają narodowi przewoźnicy ZSSK i MÁV w swoich przyszłych połączeniach krajowych i międzynarodowych?

Nowoczesne pociągi dla międzynarodowych tras

Jak podkreśla Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Českých drah, przewoźnik realizuje intensywny plan unowocześniania taboru na trasach do Słowacji i Węgier.

„Podejmujemy ważne działania zmierzające do zasadniczej poprawy jakości podróżowania naszymi pociągami na Słowację i do Węgier. Cieszę się, że udaje nam się w szybkim tempie przejmować składy ComfortJet i że od połowy grudnia zaczniemy nimi jeździć także do Bratysławy, a następnie aż do Budapesztu. Kolejne połączenia będą obsługiwane popularnymi Railjetami, co oznacza dalszy wzrost komfortu dla pasażerów. Podróżni z Pragi przez Pardubice i Brno do Bratysławy i Budapesztu zasługują na nowoczesne pociągi i my im je dostarczamy.”

ComfortJety będą kursować codziennie na relacjach Budapest – Praha – Hamburg/Kiel i z powrotem. Oznacza to znaczący wzrost komfortu podróży zarówno dla osób podróżujących tranzytowo przez Czechy, jak i dla pasażerów korzystających z połączeń regionalnych i międzyregionalnych w Europie Środkowej.

Rewolucja jakości także po stronie partnerów

Nowe składy budzą duże zainteresowanie również na Słowacji. Rastislav Glasa, wiceprzewodniczący zarządu i dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich ZSSK, podkreśla:

„Skład ComfortJet jest dowodem na to, jak może wyglądać nowoczesne i wygodne podróżowanie pociągiem. Cieszy mnie, że na terenie Słowacji ten pociąg będzie kursował pod marką Železničnej spoločnosti Slovensko i że również nasi pasażerowie będą mogli doświadczyć tego poziomu komfortu. ZSSK planuje w przyszłości wdrożyć podobne nowoczesne składy także na krajowej linii z Koszyc do Bratysławy, aby zapewnić ten sam poziom wygody również podróżnym w ruchu wewnątrz Słowacji.”

ZSSK planuje w przyszłości wprowadzenie podobnych jednostek również na trasie krajowej z Koszyc do Bratysławy, aby ten sam standard komfortu zapewnić pasażerom podróżującym w obrębie Słowacji.

Silny aspekt wspólnej historii i współczesnej intensywnej mobilności podkreśla przedstawiciel węgierskiego przewoźnika MÁV, László Reich:

„Dla nas – Czechów, Słowaków i Węgrów – nadal naturalne jest podróżowanie między naszymi krajami pociągiem, zamiast samolotem czy samochodem. Ruch pasażerski koleją między naszymi trzema państwami jest wciąż bardzo intensywny – rocznie na wspólnych liniach ČD, ZSSK i MÁV podróżuje prawie pół miliona pasażerów. Kolej jest dla mieszkańców Europy Środkowej zarówno tradycyjną, jak i nowoczesną formą transportu. Tradycyjną – ponieważ połączenia kolejowe między naszymi krajami funkcjonują praktycznie nieprzerwanie od czasów dawnej monarchii austro-węgierskiej, i nowoczesną – ponieważ sposób, w jaki ludzie w tym regionie korzystają z mobilności, może stanowić wzór dla całej Europy.”

RailJet Ceskich drah
RailJet Ceskich drah/foto: CD

Czym jest ComfortJet? Najnowocześniejszy pociąg we flocie ČD

ComfortJet to dziewięciowagonowy skład dalekobieżny o długości 237 metrów, umożliwiający jazdę z prędkością do 230 km/h. W pociągu znajduje się 555 miejsc siedzących, z czego 99 w klasie pierwszej. Kolejne 18 miejsc oferuje wagon restauracyjny. Jednostki są przystosowane do oferowania najwyższego standardu podróży, który obejmuje m.in.:

  • pełną klimatyzację,
  • wagon restauracyjny z nowoczesną kuchnią,
  • udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (3 miejsca na wózki, windy, bezbarierowe toalety),
  • miejsca dla rodzin z dziećmi, w tym dziecięce kino i strefy zabaw,
  • przestrzenie dla rowerów oraz dużych bagaży,
  • Wi-Fi oraz portal informacyjno-rozrywkowy,
  • duże okna z technologią przepuszczającą sygnał GSM bez pogorszenia izolacji termicznej,
  • gniazdka 230 V, porty USB typu A i C, bezprzewodowe ładowarki w 1. klasie,
  • rolety przeciwsłoneczne, lampki do czytania, ergonomiczne fotele,
  • system rezerwacji miejsc z ekranami LCD,
  • cichą, hermetyczną konstrukcję chroniącą przed zmianami ciśnienia w tunelach,
  • pełną kompatybilność z klasycznymi wagonami dzięki tradycyjnemu złączu UIC.

Składy spełniają normy dopuszczeniowe nie tylko w Czechach, lecz także w Niemczech, Polsce, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i w Danii. Wyposażono je również w systemy bezpieczeństwa umożliwiające przejazd przez najdłuższe tunele w Europie, takie jak Koralmski, Semmeringski czy podmorski tunel Fehmarnbelt.

RailJet Ceskich drah
RailJet Ceskich drah/foto: CD

Railjet Metropolitan – zmiana kategorii i dalsza poprawa jakości

Wraz ze zmianą rozkładu jazdy połączenia EuroCity Metropolitan zostaną zastąpione kategorią Railjet Metropolitan. Oznacza to:

  • 5 par pociągów Railjet dziennie między Czechami a Węgrami,
  • dalszą ekspansję nowoczesnych pociągów na międzynarodowych trasach,
  • pozostawienie jedynie dwóch par pociągów w kategorii EuroCity, obsługiwanych przez ZSSK.

Składy Railjet, dobrze znane pasażerom na trasie Praga – Graz – Wiedeń, staną się podstawą obsługi także południowych kierunków z Czech.

RailJet Ceskich drah
RailJet Ceskich drah/foto: CD

Cel przewoźnika: pociąg pierwszym wyborem w podróży do Bratysławy i Budapesztu

ComfortJet i Railjet nie tylko poprawią standard podróży, ale także zaoferują nowe usługi, jak np. portal multimedialny czy kino dla dzieci.

Wprowadzenie ComfortJetów oraz rozszerzenie wykorzystania Railjetów to największa od lat modernizacja oferty międzynarodowej Českých drah. Pasażerowie korzystający z połączeń między Pragą, Bratysławą i Budapesztem zyskają dostęp do najszybszych, najbardziej komfortowych i najbezpieczniejszych pociągów w Europie Środkowej. Nowe jednostki wyznaczają standard, który wkrótce ma zostać rozszerzony także na trasy krajowe – przede wszystkim na linii Koszyce – Bratysława.

Komentarze