Nowe połączenia i kursy przyspieszone. ŁKA prezentuje zimowy rozkład
14 grudnia 2025 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wdroży nowy rozkład jazdy, który ma odpowiedzieć na rosnący popyt i przygotować spółkę do dużego powiększenia taboru w połowie przyszłego roku.
W tym samym czasie ŁKA świętuje historyczne rekordy przewozów i zapowiada dalsze inwestycje.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze zmiany w siatce połączeń ŁKA zostaną wprowadzone 14 grudnia 2025 roku i które trasy zyskają nowe kursy?
- W jaki sposób nowe pociągi Elf 3.0 wpłyną na rozwój oferty przewozowej ŁKA od połowy 2026 roku?
- Jakie inwestycje infrastrukturalne, wymienione przez prezesa ŁKA, mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju przewozów w regionie łódzkim?
Nowości dla pasażerów
Nowy rozkład wprowadzany jest w dwóch odsłonach. Pierwsza wejdzie w życie 14 grudnia i przyniesie codzienne bezpośrednie połączenie z Łodzi przez Radomsko do Częstochowy. W dobie zaplanowano 8 par pociągów, które mają wzmocnić jedną z najważniejszych linii regionalnych w tej części kraju. W grudniu pojawią się także nowe kursy przyspieszone między Łodzią a Skierniewicami. Poranny skład dowiezie pasażerów na godzinę 8:00, a popołudniowy skróci czas powrotu do domu.
Czerwcowy etap będzie jeszcze większy. Do ruchu wejdą pierwsze nowe pociągi Elf 3.0, co pozwoli zaplanować kolejne wzmocnienia od połowy 2026 roku. Wśród nich znajdą się dodatkowe kursy przyspieszone do Łodzi ze Skierniewic, Drzewicy i Sieradza, więcej pociągów w aglomeracji łódzkiej, zwłaszcza do Zgierza i Pabianic, a także poszerzenie oferty na kierunku Łódź–Radom, gdzie pociągi zaczną kursować również w tygodniu.
ŁKA wprowadzi też trzy pary połączeń między Łodzią a Płockiem, przez Kutno, Strzelce Kujawskie, Gostynin i Łąck, zapewniając poranne i popołudniowe możliwości dojazdu. Od czerwca pojawi się również nowe, szybkie weekendowe połączenie z Łodzi do Warszawy, obsługujące pasażerów przez Zgierz, Głowno, Łowicz i Sochaczew.
Jak podkreśla Maciej Sobieraj, prezes ŁKA, wprowadzane zmiany to efekt rosnącego zainteresowania podróżnych:
– Widzimy, że coraz więcej pasażerów chce z nami jeździć. Wzmocnienia poszczególnych linii i nowe połączenia mają przyciągnąć kolejnych podróżnych. Umożliwią to nowe pociągi Elf 3.0, dzięki którym zwiększymy dostępność transportu zbiorowego w całym regionie.
Nowe rekordy ŁKA
Październik 2025 r. był najlepszym miesiącem w historii przewoźnika. Z usług ŁKA skorzystało 1 190 000 pasażerów, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Spółka odnotowała również rekord dzienny – 35 477 podróżnych w piątek 17 października. Wzrosła także weekendowa frekwencja, o 9% r/r.
Rozszerzona siatka połączeń sprawia, że ŁKA obsługuje już ponad 200 przystanków w regionie i poza nim, wożąc pasażerów m.in. do Skierniewic, Łowicza, Kutna, Piotrkowa Trybunalskiego, Tomaszowa Mazowieckiego, Radomska, Sieradza, Warszawy, Radomia, Poznania, Kielc i Częstochowy. Ważnym uzupełnieniem oferty pozostaje Kolejowa Komunikacja Autobusowa, realizująca 12 bezpłatnych linii dowozowych do stacji kolejowych.
Tabor i inwestycje
W czerwcu 2026 roku tabor ŁKA powiększy się o 14 nowych pociągów produkowanych w zakładach PESA. Trzyczłonowe jednostki będą osiągać 160 km/h i pomieszczą nawet 350 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących. Województwo Łódzkie zamawia też kolejnych 6 dłuższych składów, które dodatkowo zwiększą możliwości przewozowe.
Podczas rozmowy w Radiu Łódź prezes Sobieraj wskazał kluczowe inwestycje infrastrukturalne wspierające rozwój siatki połączeń: budowę nowej linii Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – Wieruszów, modernizację trasy Łęczyca–Kutno, a także odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Skarżysko-Kamienna. W jego ocenie to inwestycje, które „przyniosą większe prędkości, większą przepustowość i więcej pasażerów”.
Prezes podkreślił też rosnącą rolę bezpieczeństwa kolejowego:
– Kolej to infrastruktura krytyczna. W ostatnim czasie zwiększyła się częstotliwość działań prewencyjnych. Pracownicy spółek kolejowych przechodzą dodatkowe szkolenia, a pasażerowie wykazują coraz większą czujność. Zachęcam do współpracy i zgłaszania wszelkich niepokojących sytuacji.
Na koniec dodajmy, że 24 października 2025 r. Rada Nadzorcza ŁKA powołała Sylwestra Stanisławskiego na stanowisko wiceprezesa spółki. To kolejny element wzmacniający struktury przewoźnika przed dużymi inwestycjami taborowymi i siatkowym rozwojem oferty.






Komentarze