Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubuskie z własną spółką kolejową. Sejmik na tak

inforail
25.11.2025 08:30
0 Komentarzy

Podczas sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, która odbyła się 24 listopada 2025 r., radni jednogłośnie przyjęli stanowisko dotyczące poprawy organizacji publicznego transportu zbiorowego w regionie.

Dokument koncentruje się na funkcjonowaniu komunikacji kolejowej i podkreśla potrzebę odejścia od usług świadczonych przez POLREGIO na rzecz powołania własnej, wojewódzkiej spółki przewozowej.

Rozkład jazdy:

  1. Czy powołanie własnej spółki kolejowej przez samorząd województwa realnie poprawi jakość usług i punktualność połączeń w regionie?
  2. Jakie konkretnie działania zamierza podjąć Zarząd Województwa, aby nowy przewoźnik dysponował odpowiednim taborem i zapleczem technicznym?
  3. Czy dalsza współpraca z POLREGIO jest w ogóle możliwa w sytuacji rosnących kosztów i braku deklaracji poprawy jakości usług?
Obrady sejmiku woj. lubuskiego
Obrady sejmiku woj. lubuskiego/foto: lubuskie.pl

Rosnące koszty, spadająca jakość. Województwo traci cierpliwość

Marszałek województwa Sebastian Ciemnoczołowski podczas sesji wskazywał na narastające problemy we współpracy z POLREGIO. Jak podkreślił, już podczas poprzedniej sesji w Gorzowie Wielkopolskim radni mogli usłyszeć, jakie jest podejście przewoźnika do realizacji zadań przewozowych.

– Brakuje poważnego potraktowania realizacji przewozów. Ta postawa nie dawała złudzeń co do tego, czy sytuacja ma szansę się poprawić – mówił marszałek.

Wskazał również na gwałtowny wzrost oczekiwań finansowych spółki. W 2024 roku województwo zapłaciło POLREGIO 138 mln zł, w 2025 już 168 mln, natomiast na 2026 r. przewoźnik oczekuje aż 230 mln zł, co ma stanowić niemal jedną piątą budżetu regionu.

– Nie ma żadnej zapowiedzi poprawy jakości usług, a roszczenia finansowe rosną – podkreślił Ciemnoczołowski. – Naszą jedyną realną alternatywą jest wybór podmiotu, który zapewni sprawną i bezpieczną obsługę mieszkańców.

Jak dodał, przygotowano już koncepcję nowej spółki, projekt umowy oraz wieloletni plan transportowy dla województwa. Marszałek zaproponował zwołanie nadzwyczajnej sesji Sejmiku, której jedynym tematem byłoby podjęcie uchwały o powołaniu wojewódzkiego przewoźnika.

Braki taborowe i brak zaplecza. Samorząd liczy na zmianę modelu zarządzania

Stanowisko Sejmiku przedstawiła przewodnicząca Komisji Gospodarki i Rozwoju Województwa, Alicja Makarska. W dokumencie wskazano, że Lubuskie od lat zmaga się z niską jakością usług przewozowych świadczonych przez POLREGIO, a współpraca z samorządowymi przewoźnikami z Dolnego Śląska i Wielkopolski – choć pomocna – nie pozwala na pełne zabezpieczenie potrzeb regionu.

Kluczowym problemem ma być centralny model zarządzania POLREGIO z Warszawy, który – zdaniem radnych – ignoruje lokalną specyfikę i potrzeby przewozowe mieszkańców. Efektem są m.in.:

  • brak inwestycji w nowy tabor,
  • brak tworzenia lokalnej bazy technicznej do utrzymania pojazdów,
  • ograniczone możliwości zabezpieczenia połączeń na wszystkich wymaganych trasach.

– Samorząd Województwa Lubuskiego popiera działania Zarządu mające na celu powołanie własnej spółki transportowej – podkreślono w stanowisku.

Dzięki temu możliwe byłoby wprowadzenie jednolitych standardów zarządzania i obsługi pasażerów, lepiej dopasowanych do potrzeb regionu.

SA105 lubuskie
Pociągi woj. lubuskiego

Rekordowe liczby odwołanych pociągów. „Jeszcze nigdy nie było tak źle”

Przewodnicząca Sejmiku Anna Synowiec zwróciła uwagę, że problem kolei w Lubuskiem trwa od lat, lecz sytuacja w latach 2024–2025 była wyjątkowo trudna.

– W samym 2024 roku odwołano aż 5800 pociągów. To liczba szokująca – oceniła Synowiec. – Wszyscy ponosimy pewną współodpowiedzialność za stan kolei, ale musimy jasno wyrazić nasze niezadowolenie.

Podkreśliła, że radni regularnie zgłaszają interpelacje dotyczące funkcjonowania transportu kolejowego, a temat dominuje w zgłaszanych przez nich sprawach.

Przewodnicząca poparła również pomysł zwołania nadzwyczajnej sesji poświęconej powołaniu nowego przewoźnika.

Jednogłośne poparcie. 27 radnych za stanowiskiem

Stanowisko Sejmiku zostało przyjęte jednogłośnie – 27 radnych zagłosowało za jego przyjęciem. Oznacza to szerokie polityczne poparcie dla planów uniezależnienia transportu kolejowego w regionie od POLREGIO.

Decyzja otwiera drogę do dalszych prac nad powołaniem lubuskiej spółki kolejowej, która – według władz województwa – ma zagwarantować bardziej stabilną, przewidywalną i skuteczną obsługę pasażerów.

Komentarze