Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Impuls dla zaplecza szkoleniowego Kolei Śląskich. Nowy symulator pociągu już wkrótce

inforail
24.11.2025 09:30
0 Komentarzy

Koleje Śląskie inwestują w nowoczesne rozwiązania szkoleniowe dla maszynistów. Jeszcze w tym roku spółka wzbogaci swoje zaplecze o pełnokabinowy symulator pociągu Impuls 2, który dołączy do działającego od sześciu lat symulatora pojazdu Elf 2.

To kolejny krok w rozwoju infrastruktury treningowej jednego z największych przewoźników regionalnych w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób nowy symulator Impuls 2 poprawi proces szkolenia maszynistów w Kolejach Śląskich?
  2. Jakie funkcje i technologie zastosowano w symulatorze, aby jak najwierniej odwzorować rzeczywiste warunki jazdy?
  3. Dlaczego modernizacja dotychczasowego symulatora Elf 2 jest istotna dla dalszego rozwoju zaplecza szkoleniowego przewoźnika?
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła przetarg na dostawę symulatora pojazdu kolejowego.
Symulator

Nowy symulator w 2026 roku. Inwestycja za 1,5 mln zł

Symulator Impuls 2, wyprodukowany przez firmę SIM Factor, zostanie przekazany Kolejom Śląskim w pierwszym kwartale 2026 roku. Wartość urządzenia wynosi około 1,5 mln zł netto. W ramach zamówienia modernizacji poddany zostanie także funkcjonujący obecnie symulator Elf 2, wykorzystywany przez spółkę od sześciu lat.

Rosnące zapotrzebowanie na szkolenia

Z każdym rokiem zwiększa się liczba osób szkolonych do pracy w kabinie maszynisty. W 2024 roku urządzenie wykorzystało 460 osób, a do połowy listopada 2025 roku liczba ta wzrosła już do 530 uczestników. To zarówno kandydaci na maszynistów, jak i doświadczeni pracownicy odbywający obowiązkowe szkolenia okresowe.

Jak podkreśla rzecznik prasowy Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk:

„Symulatory imitują drgania, hamowanie, przyspieszenie i przeciążenia w różnych warunkach pogodowych. Są bezcenne w procesie szkolenia, kiedy w ułamku sekundy możemy przenieść się na dowolny fragment tras obsługiwanych przez nasze pociągi o dowolnej porze roku i dnia.”

Realistyczna kabina Impulsa 2 i zaawansowane technologie

Nowy symulator zbudowany jest jako wierna kopia kabiny maszynisty Impulsa 2 w skali 1:1. Wykorzystuje technologię Unity Industry HDRP, która umożliwia realistyczne odwzorowanie środowiska tras kolejowych. Urządzenie pozwoli maszynistom trenować na ponad 8 tysiącach kilometrów linii kolejowych w całej Polsce.

Symulator umożliwi szkolenia w zakresie:

  • obsługi systemu bezpieczeństwa ETCS,
  • komunikacji kolejowej GSM-R,
  • procedur awaryjnych,
  • ekonomicznej jazdy dzięki modułowi Eco-Driving.

Modernizacja symulatora Elf 2

SIM Factor zmodernizuje jednocześnie używany przez Koleje Śląskie symulator Elf 2. Modernizacja obejmuje:

  • aktualizację sprzętową,
  • instalację nowej wersji oprogramowania,
  • ujednolicenie wizualizacji z nowym symulatorem Impuls 2.

Prezes SIM Factor, Michał Wierzbicki, podkreśla:

„Jest to kolejny nasz projekt symulatora pełnej kabiny, po uruchomionym w 2019 roku symulatorze Elf 2. Cieszymy się, że nasze produkty wzbudzają zaufanie i wspierają przewoźnika. (…) Pokazuje to też, że zapotrzebowanie na symulatory nie wyczerpuje się, a raczej zmienia, a same urządzenia zwiększają swoje znaczenie poprzez szeroki wachlarz zastosowań, obejmujący nie tylko obowiązkowe szkolenia czy zapoznanie się ze szlakiem, ale też przygotowanie do obsługi nowego taboru.”

Nowoczesne szkolenia to większe bezpieczeństwo

Inwestycja w nowoczesne symulatory znacząco podniesie poziom przygotowania maszynistów do pracy na coraz bardziej zaawansowanym technicznie taborze kolejowym. Ułatwi również adaptację do nowych systemów bezpieczeństwa wdrażanych na polskiej infrastrukturze kolejowej.

To ważny krok dla Kolei Śląskich – zarówno w zakresie rozwoju kompetencji pracowników, jak i podnoszenia bezpieczeństwa oraz jakości usług świadczonych pasażerom.

Komentarze