Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkopolska stawia na kolej. W budżecie na 2026 rok ponad 400 mln zł na przewozy pasażerskie

inforail
28.11.2025 08:30
0 Komentarzy

Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyjął projekt budżetu oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej na 2026 rok. Jak podkreśla marszałek Marek Woźniak, dokument ma charakter rozwojowy i proinwestycyjny, a duża część środków zostanie przeznaczona na transport.

W tym na kolejowe przewozy pasażerskie, które stanowią jeden z kluczowych elementów regionalnej mobilności.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób kwota 405 mln zł przeznaczona na kolejowe przewozy pasażerskie wpłynie na funkcjonowanie regionalnej sieci kolejowej w Wielkopolsce?
  2. Dlaczego transport – w tym kolej – stanowi największą kategorię wydatków w budżecie województwa na 2026 rok?
  3. Jak zmiana zasad naliczania dochodów z PIT i CIT wpływa na możliwości inwestycyjne samorządu województwa wielkopolskiego?

Dochody mniejsze, ale priorytety jasne

Dochody województwa na 2026 rok zaplanowano na poziomie 3,2 mld zł. Największą część — 61,9% — stanowią udziały w podatkach PIT i CIT. Łącznie dochody z CIT, PIT i subwencji ogólnej będą o 86,1 mln zł niższe niż w 2025 r., co wynika ze zmian zapisanych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 1 października 2024 r.

W tej sytuacji Zarząd Województwa dokonał przeglądu wydatków bieżących, aby zapewnić odpowiednią nadwyżkę operacyjną i jednocześnie zagwarantować możliwość realizacji kluczowych zadań inwestycyjnych.

Ponad 400 mln zł na kolej regionalną

W ramach wydatków bieżących, które mają wynieść 2,3 mld zł, istotną część stanowi finansowanie transportu. Na organizowanie i dofinansowanie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w 2026 roku zaplanowano 405 mln zł.

To znacząca kwota, która potwierdza, że kolej jest jednym z filarów polityki transportowej regionu. Finansowanie obejmuje m.in.:

  • zapewnienie funkcjonowania połączeń regionalnych,
  • wsparcie przewoźników realizujących zadania publiczne,
  • utrzymanie przejezdności i atrakcyjności siatki połączeń kolejowych,
  • dopłaty do biletów i przewozów wykonywanych na zlecenie samorządu.

Dzięki utrzymaniu wysokiego poziomu dofinansowania, Wielkopolska pozostaje jednym z regionów, w których kolej cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców i nieustannie rozwija swoje możliwości.

SA136ATR
SA136ATR/foto: Koleje Wielkopolskie

Transport najważniejszym obszarem wydatków

Wydatki ogółem zaplanowano na 4,2 mld zł, z czego 35,6% — czyli 1,5 mld zł — przeznaczono na transport, obejmujący zarówno kolej, jak i drogi. To największa kategoria wydatków w budżecie województwa.

W ramach wydatków majątkowych, które w 2026 r. wyniosą 1,8 mld zł, przewidziano liczne projekty infrastrukturalne. Choć największe kwoty pochłoną inwestycje drogowe (656,6 mln zł), kolej nadal odgrywa ważną rolę w planach rozwojowych regionu. To m.in. kontynuacja projektów modernizacyjnych, zakup taboru czy wsparcie infrastruktury przystankowej i zapleczy technicznych.

Kolej jako element długofalowej strategii rozwoju

Marszałek Marek Woźniak podkreśla, że wieloletnie konsekwentne inwestowanie w transport przynosi efekty. Budżet na 2026 rok, w którym przedsięwzięcia wieloletnie stanowią ponad 62% zaplanowanych wydatków, potwierdza ciągłość strategii i stabilne podejście do rozwoju infrastruktury.

Kolej pozostaje jednym z kluczowych narzędzi przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, a także podstawą zrównoważonego transportu w regionie. Wysokie nakłady na przewozy pasażerskie mają służyć mieszkańcom mniejszych miejscowości, uczniom i pracownikom codziennie dojeżdżającym do Poznania, Leszna, Piły czy Kalisza.

SA136ATR
SA136ATR/foto: Koleje Wielkopolskie

Budżet z deficytem, ale z wysokimi inwestycjami

Projekt zakłada deficyt w wysokości 937,5 mln zł, który zostanie pokryty kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (712 mln zł) oraz środkami własnymi województwa.

Wśród największych inwestycji planowanych na 2026 rok znajdują się:

  • budowa Centrum Medycyny Ratunkowej (132,9 mln zł),
  • budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego (115,9 mln zł),
  • budowa kompleksu mieszkalno-biurowego dla pracowników służby zdrowia (83,3 mln zł),
  • rozbudowa zespołu dawnego szpitala dziecięcego na cele oświatowe (43,1 mln zł),
  • rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 190 (41,8 mln zł).

Choć lista największych inwestycji obejmuje głównie infrastrukturę medyczną, edukacyjną i drogową, kolej pozostaje jednym z kluczowych obszarów wydatków bieżących oraz istotnym komponentem polityki transportowej regionu.

Decyzja w grudniu

Ostateczny kształt budżetu oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej zostanie zatwierdzony podczas grudniowej sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

Komentarze