UZ chce uruchomić bezpośredni pociąg do Berlina. Jest memorandum z Niemcami
Podpisanie memorandum między władzami Kijowa i Berlina, w którym ogłoszono wspólne plany uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Kijów–Berlin, wywołało duże zainteresowanie opinii publicznej.
Ukrzaliznycia, państwowy operator kolejowy Ukrainy, z zadowoleniem przyjęła deklarację władz obu miast, jednocześnie zwracając uwagę na ważny i pomijany aspekt finansowy.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla ukraińskiej kolei i pasażerów miałoby uruchomienie bezpośredniego połączenia Kijów–Berlin?
- Dlaczego Ukrzaliznycia apeluje do władz Kijowa o uregulowanie zaległych płatności i jaki wpływ mają te należności na połączenia lokalne?
- W jaki sposób brak rekompensaty za przewóz emerytów może zagrozić utrzymaniu codziennych kursów, np. na trasie Kijów–Fastów?
Ukrzaliznycia ostrzega: nie chcemy likwidować połączeń lokalnych
W oficjalnym komunikacie przewoźnik podkreślił, że jest gotowy do realizacji ambitnego projektu, jednak równocześnie zwrócił się do kijowskiej administracji z prośbą o uregulowanie zaległych należności za przewozy emerytów. Tylko od początku bieżącego roku stolica Ukrainy zalega kolejom 32 miliony hrywien. Jak podkreśla Ukrzaliznycia, dużo uboższe ukraińskie miasta regulują swoje zobowiązania, tymczasem Kijów – mimo największego w kraju budżetu – nie dokonał żadnych płatności.
Kijowska kolej wskazała, że każdego dnia utrzymuje połączenia aglomeracyjne, m.in. z Fastowem, które są ważne zarówno dla mieszkańców, jak i dla stabilności pracy kolei.
Operator zaznaczył, że brak zapłaty ze strony miasta może zmusić go do podjęcia trudnych decyzji operacyjnych:
„Nie chcemy odwoływać kursów do Fastowa na rzecz Berlina” — przekazała Ukrzaliznycia, apelując o odpowiedzialność i uregulowanie należności.
Szanse i wyzwania projektu Kijów–Berlin
Bezpośredni pociąg między Ukrainą a Niemcami stanowiłby jeden z najbardziej symbolicznych i praktycznych kroków na rzecz europejskiej integracji transportowej. Połączenie Kijów–Berlin byłoby atrakcyjne zarówno dla uchodźców, jak i podróżnych biznesowych oraz turystów.
Jednak realizacja takiego projektu wymaga nie tylko deklaracji politycznych, lecz także stabilnych podstaw finansowych i logistycznych. Ukrzaliznycia podkreśla, że jako przewoźnik musi dbać o zrównoważone funkcjonowanie połączeń krajowych, a brak rekompensaty za przewozy ulgowe osłabia tę zdolność.
Apel o rzetelne partnerstwo
Ukrzaliznycia wyraziła gotowość do współpracy i rozwijania europejskich połączeń kolejowych, ale jednocześnie przypomniała, że oczekuje od Kijowa uczciwego i terminowego wywiązywania się z obowiązków finansowych.
Jak podsumowano w komunikacie:
„Z przyjemnością uruchomimy pociąg do Berlina, ale najpierw chcielibyśmy zobaczyć, że stolica szanuje swoje zobowiązania wobec kolei — tak jak robią to inne miasta.”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok






Komentarze