Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UZ chce uruchomić bezpośredni pociąg do Berlina. Jest memorandum z Niemcami

inforail
15.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Podpisanie memorandum między władzami Kijowa i Berlina, w którym ogłoszono wspólne plany uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Kijów–Berlin, wywołało duże zainteresowanie opinii publicznej.

Ukrzaliznycia, państwowy operator kolejowy Ukrainy, z zadowoleniem przyjęła deklarację władz obu miast, jednocześnie zwracając uwagę na ważny i pomijany aspekt finansowy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla ukraińskiej kolei i pasażerów miałoby uruchomienie bezpośredniego połączenia Kijów–Berlin?
  2. Dlaczego Ukrzaliznycia apeluje do władz Kijowa o uregulowanie zaległych płatności i jaki wpływ mają te należności na połączenia lokalne?
  3. W jaki sposób brak rekompensaty za przewóz emerytów może zagrozić utrzymaniu codziennych kursów, np. na trasie Kijów–Fastów?
Pociąg UZ
Pociąg UZ/źródło: UZ

Ukrzaliznycia ostrzega: nie chcemy likwidować połączeń lokalnych

W oficjalnym komunikacie przewoźnik podkreślił, że jest gotowy do realizacji ambitnego projektu, jednak równocześnie zwrócił się do kijowskiej administracji z prośbą o uregulowanie zaległych należności za przewozy emerytów. Tylko od początku bieżącego roku stolica Ukrainy zalega kolejom 32 miliony hrywien. Jak podkreśla Ukrzaliznycia, dużo uboższe ukraińskie miasta regulują swoje zobowiązania, tymczasem Kijów – mimo największego w kraju budżetu – nie dokonał żadnych płatności.

Kijowska kolej wskazała, że każdego dnia utrzymuje połączenia aglomeracyjne, m.in. z Fastowem, które są ważne zarówno dla mieszkańców, jak i dla stabilności pracy kolei.
Operator zaznaczył, że brak zapłaty ze strony miasta może zmusić go do podjęcia trudnych decyzji operacyjnych:

„Nie chcemy odwoływać kursów do Fastowa na rzecz Berlina” — przekazała Ukrzaliznycia, apelując o odpowiedzialność i uregulowanie należności.

Szanse i wyzwania projektu Kijów–Berlin

Bezpośredni pociąg między Ukrainą a Niemcami stanowiłby jeden z najbardziej symbolicznych i praktycznych kroków na rzecz europejskiej integracji transportowej. Połączenie Kijów–Berlin byłoby atrakcyjne zarówno dla uchodźców, jak i podróżnych biznesowych oraz turystów.

Jednak realizacja takiego projektu wymaga nie tylko deklaracji politycznych, lecz także stabilnych podstaw finansowych i logistycznych. Ukrzaliznycia podkreśla, że jako przewoźnik musi dbać o zrównoważone funkcjonowanie połączeń krajowych, a brak rekompensaty za przewozy ulgowe osłabia tę zdolność.

Apel o rzetelne partnerstwo

Ukrzaliznycia wyraziła gotowość do współpracy i rozwijania europejskich połączeń kolejowych, ale jednocześnie przypomniała, że oczekuje od Kijowa uczciwego i terminowego wywiązywania się z obowiązków finansowych.

Jak podsumowano w komunikacie:
„Z przyjemnością uruchomimy pociąg do Berlina, ale najpierw chcielibyśmy zobaczyć, że stolica szanuje swoje zobowiązania wobec kolei — tak jak robią to inne miasta.”

Komentarze