Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin otworzył oferty na autobusy mild hybrid z opcją. Solaris i MAN znów w grze

infobus
12.11.2025 17:04
0 Komentarzy

12 listopada 2025 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” otworzyło oferty w postępowaniu przetargowym „Zakup 6 sztuk niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid”.

Do tego chodzi jeszcze praw opcji, czyli szansa na kontrakt na kolejne sześć pojazdów przegubowych. . O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ilu autobusów dotyczy przetarg ogłoszony przez SPAK „Klonowica”?
  2. Jakie firmy złożyły oferty i jakie były ich ceny?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy dla Szczecina?
Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji
Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji

Sześć przegubów

Postępowanie dotyczy zakupu sześciu 18-metrowych autobusów przegubowych klasy MEGA z napędem mild hybrid, które trafią do eksploatacji w Szczecinie w ramach działalności SPAK „Klonowica”. Zamówienie obejmuje również prawo opcji na kolejne sześć pojazdów, co oznacza, że docelowo Szczecin może nabyć nawet dwanaście autobusów w technologii hybrydowej wspomaganej elektrycznie.

Zamawiający planuje wymianę części taboru w celu ograniczenia emisji i zużycia paliwa. Nowe autobusy mają zastąpić starsze diesle i wpisują się w strategię miasta zakładającą zwiększenie udziału pojazdów niskoemisyjnych w komunikacji miejskiej.

Otwarcie ofert odbyło się 12 listopada 2025 r. o godzinie 11:00, a do przetargu zgłosiły się dwie firmy: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. Pierwszy z oferentów, Solaris Bus & Coach, zaproponował cenę:
17.866.980 PLN brutto / 14.527.619 PLN netto za część podstawową oraz 17.866.980 PLN brutto / 14.527.619 PLN netto za część objętą prawem opcji, co daje łączną wartość zamówienia 35.733.960 PLN brutto / 29.055.238 PLN netto.
W przeliczeniu na jeden autobus daje to 2.421.206 PLN netto za Urbino 18 mild hybrid.

Druga oferta, złożona przez MAN Truck & Bus Polska, opiewa na: 17.918.640 PLN brutto / 14.572.000 PLN netto za część podstawową oraz 17.918.640 PLN brutto / 14.572.000 PLN netto za część w ramach opcji, co łącznie daje 35.837.280 PLN brutto / 29.144.000 PLN netto, czyli 2.429.000 PLN netto za MAN Lion`s City 18 Efficient Hybrid.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 16.236.000 PLN brutto, a więc żadna z ofert nie mieści się w budżecie zamawiającego. Obie propozycje przekraczają go o ok. 1,6 mln PLN brutto w części podstawowej, czyli o ok. 10% w stosunku do planowanych wydatków.

Różnice między samymi ofertami różnica są niewielkie – około 84.000 PLN brutto dla całego kontraktu, co oznacza, że w kryterium ceny Solaris uzyskałby minimalnie wyższą punktację. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena,
✅ całkowita liczba miejsc pasażerskich,
✅ okres gwarancji całopojazdowej,
✅ deklarowane zużycie paliwa w cyklu SORT 2.

Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji
Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji

Jakie autobusy?

„Otworzyliśmy oferty na zakup 6 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego ‘Klonowica’. Przewidzieliśmy też prawo opcji na kolejne 6 pojazdów. To kolejny przetarg, który – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – zakończy się podpisaniem umowy jeszcze w tym roku. W ciągu ostatnich 1,5 roku zakontraktowaliśmy ponad 300 mln zł na nowy tabor autobusowy i tramwajowy. To największe w historii Szczecina inwestycje w transport publiczny.”
– potwierdził wiceprezydent Szczecina, Łukasz Kadłubowski

Zamówienie obejmuje pojazdy klasy I, kategorii MEGA, o długości od 17,5 do 18,1 m, z wysokością nieprzekraczającą 3,35 m. Autobusy mają mieć niską podłogę w całej przestrzeni pasażerskiej, przyklęk i rampę dla osób z niepełnosprawnościami. Napęd oparty jest na silniku spalinowym spełniającym normę Euro 6, wspieranym przez silnik elektryczny z funkcją rekuperacji energii. System zarządzania napędem ma zapewniać optymalną współpracę obu układów w celu obniżenia emisji i hałasu.

Zamawiający wymaga również m.in. kabiny kierowcy typu zamkniętego z blokadą antyalkoholową, klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, tablic diodowych RGB oraz gniazd USB dla pasażerów.

Dostawa sześciu autobusów przewidziana jest w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji SWZ:
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” – zakup autobusów mild hybrid, znak sprawy 30/ZP-SPAK/2025

Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji
Solaris kontra MAN w Szczecinie – otwarto oferty na autobusy mild hybrid z prawem opcji

Komentarze